בית הדין הרבני בפסק דין חריג: קנס שבועי לסרבנית גט

אישה שסירבה לקבל במשך זמן רב גט מידי בעלה, בשל דרישות כספיות, תשלם מעתה מדי שבוע 1,250 שקלים למדינה, בנוסף לסנקציות המוכרות כלפי סרבני גט. הרב הראשי דוד לאו ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות אישרו את ההליך

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/05/21 12:26 יב בסיון התשפא

בית הדין הרבני בפסק דין חריג: קנס שבועי לסרבנית גט
בית הדין האזורי בירושלים, צילום: Yossi Zamir / Flash 90.

בפעם השנייה במאה שנות בתי הדין הרבניים, הוחלט כי בית הדין הרבני האזורי בירושלים יטיל קנס שבועי מתמשך לאישה סרבנית גט. הקנס בסך 1,250 שקלים מדי שבוע, ו-5,000 שקל מדי חודש, אושר על ידי נשיא בית הדין הרבני הגדול הרב דוד לאו ועל ידי נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות. זו הפעם השנייה שהוחלט להטיל קנס כזה אחרי שבוטל בעבר, וכעת הוחלט לחדשו כנגד סרבניות גט.

במקרה נידון מדובר בבני זוג שנישאו לפני שלושים שנה בארצות הברית ולהם שמונה ילדים. הם עלו ארצה לפני כ-15 שנה ולאורך השנים התנהלו ביניהם הליכים שונים לפתרון משברי הזוגיות ולפירוד.

חברי בית הדין הרבני האזורי בירושלים - אב בית הדין הרב יצחק אושינסקי, הרב מאיר קהאן והרב יעקב שטיינהויז הגיעו למסקנה כי שני הצדדים מעוניינים בגירושים ושלום בית אינו רלוונטי, אבל האישה מסרבת שוב ושוב לקבל את הגט עד שימולאו שורה של דרישות כספיות ורכושיות.

לאחר סדרה ארוכה של דיונים ופסקי דין חלוטים של בית הדין הרבני הגדול הוחלט להשית עליה את הסנקציות ואת צווי ההגבלה החוקיים, ולשם כך היא הוזמנה גם לשימוע בפני נשיא בית הדין הרבני הגדול הרב דוד לאו שכתב: "בפניי החלטת בית הדין האזורי על הטלת צווי הגבלה על האישה המסרבת לציית לפסקי בית הדין ולקבל את גיטה מבעלה למרות פסק בית הדין כי חובתה להתגרש. את כל ענייני הרכוש הביאה האישה לבית המשפט, כך שסירובה להתגרש אינו כרוך בדיונים על תביעות רכוש".

"האישה הוזמנה לשימוע בפניי", הוסיף הרב לאו, "והוצע הסכם הכולל פיצוי מעבר לרכוש שייפסק בבית המשפט. ניסיונות רבים ניסה בית הדין לשכנע את האישה כי עליה להתגרש מבעלה לטובתה ולציית לפסק בית הדין האזורי, ושכך חובת ההלכה והמוסר, והאישה נשארה בסירובה להתגרש ללא טענה לבסיס סביר. לאחר שכל מאמצנו היו ללא הועיל הרני מאשר את הטלת צווי ההגבלה שהחליט בית הדין האזורי להטיל על האישה".

יצוין כי צווי ההגבלה כוללים איסור יציאה מהארץ, קבלת או החזקת דרכון, רישיון נהיגה, איסור לעסוק במקצוע הטעון רישיון, וכן איסור לפתוח או להחזיק חשבון בנק או למשוך צ'קים מהחשבון.

אשר על כן החליטו חברי בית הדין הרבני כי, "לאחר שמיעת טענות הצדדים ועל ייסוד סמכות בית הדין (כפיית ציות ודרכי דיון) מוחלט להורות על קנס שבועי מתמשך שבו תחויב האישה עד שתתרצה להתגרש. הנתבעת מעגנת את התובע כבר תקופה ארוכה ללא הצדקה ואין מניעה לכוף אותה להתגרש ואף בדרך של הטלת קנס. משכך, בית הדין מחייב את הנתבעת לקנס בסך 1,250 שקלים לטובת אוצר המדינה בגין כל שבוע שבו היא מסרבת להתגרש".