תפילות לבחירות לרשויות המקומיות 2018

יעל לוין כינסה את תפילות הרשות שהופצו לאחרונה לקראת הבחירות המקומיות. אמירת תפילות בנושא הבחירות עדיין רלוונטית לקראת הסיבוב השני, שייערך בין היתר בערים מרכזיות ברחבי המדינה

חדשות כיפה ד"ר יעל לוין 07/11/18 11:56 כט בחשון התשעט

תפילות לבחירות לרשויות המקומיות 2018
צילום: shutterstock

מאמר זה מבקש לכנס יחדיו את תפילות הרשות שהופצו בקרב הציבור הדתי לאומי לקראת הבחירות המקומיות שנערכו ב-30 באוקטובר 2018 (כ"א במרחשוון ה'תשע"ט). התעניינותי בתפילות שנתחברו לקראת מערכות בחירות בארץ, החלה ביום הבחירות לכנסת ה-19 שהתקיימו ב-22 בינואר 2013 (י"א בשבט ה'תשע"ג). בבוקרו של יום זה מצאתי תפילה לבחירות שהועלתה לאתר הספרייה הלאומית, ובאתי לכתוב עליה מאמר שהתפרסם בו ביום ("תפילה נאה לומר לפני ההצבעה בבחירות", אתר כיפה, 22 בינואר 2013).

לקראת הבחירות לכנסת ה-20, אשר הוקדמו והתקיימו ב-17 במארס 2015 (כ"ו באדר ה'תשע"ה), הכנתי מאמר המתייחס לתפילות שהתחברו לקראת הבחירות לכנסת, החל מהבחירות לכנסת ה-16 שנערכו ב-28 בינואר 2003 (כ"ה בשבט ה'תשס"ג), ועד לכנסת ה-20 ("לקט תפילות לבחירות לכנסת", אתר כיפה, 17 במארס 2015). מדובר בכמות נכבדה ומרשימה של תפילות רשות שהתנסחו לכבוד מאורעות אלו.

כשבוע קודם הבחירות לרשויות המקומיות שהתקיימו לאחרונה, ביקשתי לבחון את התפילות שהופצו בציבור הדתי לאומי לכבוד מאורע זה, אולם לא עלה בידי למצוא טקסטים ליטורגיים כאלה. לעומת זאת, תפילות אחדות לבחירות הללו פורסמו במועד סמוך מאוד לבחירות עצמן, והן נושאן של המאמר הנוכחי. הכוונה לעסוק בנוסחי תפילה ממשיים, ולא בתפילות קצרות ביותר בנות שורה או שתיים. במסגרת דברינו אלה נתייחס לתפילה שהופצה בידי הרב שמואל אליהו וחוברה לקראת הבחירות לכנסת ה-20, לתפילה חדשה שחוברה בידי הרב יונתן (ג'וני) סלומון, וכן לשיר בחירות חדש מאת רונית שני.

חשוב להקדים ולומר כי נשיאת תפילה בכותל המערבי בבוקרו של יום הבחירות הפכה כמעט למסורת בקרב מתמודדים לתפקידים בכירים במערכות בחירות שונות במדינת ישראל, ובכלל זה למועמדים לראשות העיר ירושלים. כך בבוקרו של יום הבחירות לרשויות המקומיות שהתקיימו לאחרונה, התפללו בכותל המערבי המועמדים לראשות העיר השר זאב אלקין, עופר ברקוביץ, יוסי דייטש ומשה ליאון (אישים אלה מוזכרים כאן באופן אובייקטיבי לפי סדר האלפבית של שמות משפחתם).

הרב שמואל אליהו

בדף הפייסבוק של לשכת הרב שמואל אליהו התפרסם נוסח תפילה קצר בבוקרו של יום הבחירות לרשויות המקומיות האחרונות. נוסח זה פונה בראשיתו כלפי שמיא, ומוזכר כי עם ישראל זקוק למנהיגים אוהבי התורה, העם והארץ. לאחר מכן מובאת בקשה שה' ייתן בלב הבוחרים את ההכרה לבחור באנשים צדיקים וראויים, ייטע בליבנו את אהבת הזולת, וייתן בנו רצונות קדושים. נוסח תפילה זה הופץ למעשה כבר לקראת הבחירות לכנסת ה-20 בשנת 2015, וכן נשלח במייל מטעם לשכת הרב שמואל אליהו בבוקרו של יום הבחירות דאז.

מלבד זאת פרסם הרב שמואל אליהו לקראת הבחירות לכנסת ה-20 נוסח תפילה רחב היקף יותר, "תפילה לפני הליכה לבחירות", הפותחת בלשון "לשם יחוד קודשא בריך הוא... הריני עומד לבחור נציגים ראויים לכנסת ישראל". התפילה התפרסמה בגיליון שבת פרשת ויקהל-פקודי של "קול צופייך", שראה אור ב-12 במארס 2015, וכן הופצה בצורה מעוצבת. במאמר מוסגר אני מבקשת לציין כי במאמרי "לקט תפילות לבחירות לכנסת" מוזכרת התפילה הארוכה בלבד שכן המאמר נחתם והוגש עוד בערב שקדם לבחירות.

וזה נוסח התפילה הקצרה:

תפילה לפני הבחירות

ריבונו של עולם, עמך בית ישראל זקוקים לישועה גדולה. עמך ישראל צריכים מנהיגים אוהבי תורה, אוהבי עם ישראל ואוהבי ארץ ישראל.

אנא ה' תן בלב כל עמך בית ישראל לבחור באנשים צדיקים וראויים, תן בלבנו לאהוב אחד את השני. תן בלבנו רצונות קדושים. עזרנו על דבר כבוד שמך, אמן ואמן.


הרב יונתן (ג'וני) סלומון

הרב יונתן (ג'וני) סלומון, המתגורר באבן שמואל, אחד מארבעה עשר היישובים הדתיים הכלולים במועצה האזורית שפיר, חיבר נוסח תפילה מיוחד לקראת הבחירות המקומיות האחרונות. התפילה פורסמה בערב יום הבחירות בדף הפייסבוק שלו, והיא מיועדת להיות נישאת קודם לבחירות. הרב סלומון, יליד בריטניה, הוא איש חינוך המלמד במדרשות ובמסגרות הוראה שונות.

התפילה פונה בפתיחתה לבורא עולם, יש בה בקשה לסייעתא דשמיא בקבלת ההחלטה עבור מי לבחור, והיא מצביעה על הקריטריונים הראויים של המועמדים, האמורים להיות נר לרגלי הבוחרים; על המועמד להיות נציג השואף הן לעשות את רצון ה' והן למלא את רצון התושבים ולפעול למענם ולטובתם.

יש בתפילה בקשה שהבחירות לא יביאו לידי פילוג בקרב התושבים, אלא לאחדות שתשרור בינותם. התפילה מבקשת להכיר תודה וטובה למכלול המועמדים במערכת הבחירות, גם לאלו שבסופו של דבר לא עתידים להיבחר. יש בתפילה לשון נופל על לשון; הבחירות הן כאמור למועצת שפיר, והרב סלומון עושה שימוש לקראת סיום התפילה פעמיים בפועל "שפר".

התפילה הנדונה מתייחסת באופן מפורש לבחירות למועצה מקומית ספציפית, אולם היא יכולה לעבור הסבה לשונית באופן שתוכל להיות תפילה כללית הנוגעת לבחירות לכל מועצה מקומית בארץ. נוסח התפילה המובא כאן עבר עריכה קלה על ידי, באישורו של המחבר.

וזו לשון תפילתו של הרב סלומון:

תפילה לפני הבחירות למועצה המקומית

יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו שתיתן לנו סייעתא דשמיא לבחור את הנציגים הראויים והמוכשרים ביותר שישתדלו עבורנו ועבור כל תושבי מועצת שפיר, ושיעשו רצונך ורצוננו.

אנא ה עזור לנו לאחד את היישובים המרכיבים את המועצה האזורית שפיר, ולהביא לשלום ולאחדות בינינו. למועמדים שלא ייבחרו, שלח ברכה על מאמציהם האין סופיים בעוסקם בצורכי ציבור באמונה. ולכל מי שיצליחו להיבחר, תן להם לב חכם ונבון כדי לשפר ולחזק את המועצה, ולשפר את שירותיה לטובת תושביה. אמן.


רונית שני

רונית שני פרסמה בדף הפייסבוק שלה ביום הבחירות בבוקר "שיר בחירות", הקורא לציבור לממש ולמצות את הזכות שהוענקה לו לצאת ולבחור. עיקרו של השיר מוסב על הבחירות השונות הנקרות בדרכו של האדם כל העת במהלך חייו, בחירות שהוא נקרא להכריע לגביהן, וחלקו האחרון מתייחס לבחירות לרשויות המקומיות.

וזו לשון השיר:

שיר בחירות

עַל כָּרְחוֹ נוֹלַד אָדָם
אָדָם מֵת בְּעַל כָּרְחוֹ.
בֵּין רֵאֹשִית לְאַחֲרִית,
עוֹמֶדֶת לוֹ הַזְּכוּת לְהַחְלִיט.
בְּכָל רֶגַע, בְּכָל שְׁנִיָּה

בּוֹחֵר אָדָם בֵּין טוֹב לְרַע.
בּוֹחֵר לִהְיֹות, בּוֹחֵר לַחְדֹּל.
בּוֹחֵר לָנוּחַ, בּוֹחֵר לִפְעֹל.
וּלְעִתִּים, אַחַר בְּחִירָה גְּרוּעָה,
אָדָם בּוֹחֵר לָשוּב חֲזָרָה.
אַף הָאֵ-ל מְכוּנֶה - "הַבּוֹחֵר”.
הַבּוֹחֵר בְּאַהֲבָה בְּעַמּוֹ יִשְֹרָאֵל.
בְּחִירָה מִתְמַשֶּכֶת, לֹא כָּזוֹ שֶחָלְפָה.
בְּחִירָה שְבְּכָל רֶגַע, בְּחִירָה חֲדָשָה.
מְהַדְהֶדֶת בַּמֶּרְחָב הַכְוָנָה לַמִּתְלַבְּטִים:
בֵּין רַע לְטוֹב - "וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים”.
לְכָל בְּחִירָה הַשְלָכָה עֲתִידִית,
סְמוּיָה, גְּלוּיָה לְעִתִּים-מִיָּדִית.
הִצְטָרְפוּ אוֹתִיּוֹת וְקָרְאוּ בִּלְחִיֹשָה:
מַמֵּש בֶּן אָדָם אֶת "זְכוּת הַבְּחִירָה”.


לקראת הסיבוב השני של הבחירות

ב-13 בנובמבר 2018 (ה' בכסליו התשע"ט) עומדות להתקיים ב-55 מקומות ברחבי הארץ בחירות חוזרות שיכריעו את זהותם של ראשי ערים ומועצות מקומיות, ובכלל זה הן צפויות להתקיים בערים מרכזיות כמו ירושלים, ראשון לציון, רמת גן, בת ים, כפר סבא, רעננה ואילת (רשימת הערים ערוכה בהתאם לגודל אוכלוסייתן). וכך עומדות על הפרק עדיין הכרעות חשובות. מבחינה זו הנושא של אמירת תפילות לקראת הבחירות עודנו רלוונטי ביותר. והנה, ניתן לעשות שימוש לקראת הסיבוב השני בתפילות הקיימות, אולם עולה על הדעת אף לומר כי שמא ראוי שתתחבר ותימצא באמתחתנו ככלל תפילה מיוחדת עבור הבחירות לסיבוב השני, דבר שלמיטב ידיעתי טרם קיים לעת עתה.

לסיכום, בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה המצערת של מעורבותם של נבחרי ציבור שונים בפרשות שחיתות, ודבר זה נכון הוא גם לגבי ראשי ערים ומועצות אזוריות בפועל או לשעבר. על רקע זה חיוני לומר כי לא מצאתי בין התפילות שנתחברו בנושא הבחירות, תפילה האמורה להיות נישאת בפיות המועמדים עצמם. מצד אחד ראוי שהציבור יתפלל שהמועמדים יעשו את רצון ה' וכן גם את רצון העם. אולם מצד שני, ראוי לא פחות כי המועמדים גופם יישאו תפילות אשר תיכלל בהן הבקשה המפורשת שהם עצמם יישמרו מלמעוד במהלך מילוי תפקידם, יוסיפו להיות נקיי כפיים ויעסקו בצורכי ציבור באמונה.