שו"ת בדיקת וביעור חמץ

האם ניתן לערוך בדיקת חמץ עם פנס? האם פירור נחשב חמץ? ומה הדין במכירת חמץ טלפונית? הרב אבינר בשו"ת מיוחד לקראת ההכנות האחרונות לקראת חג הפסח

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 28/03/18 09:18 יב בניסן התשעח

שו"ת בדיקת וביעור חמץ
בדיקת חמץ, צילום: shutterstock

ש: באיזו שעה יש לבצע בדיקת חמץ?
ת: בצאת הכוכבים, כלומר 13.5 דקות אחרי השקיעה.  בשעת הדחק, אפשר מהשקיעה. (לשימושכם זמני פסח)

ש: קודם ערבית או קודם בדיקה?
ת: קודם ערבית, אך אם  המנין  שלו יותר מאוחר, יבדוק קודם.

ש: מותר לאכול לפני הבדיקה?
ת: לא.  אין אוכלים לפני מצוה.  אך אם הוא מאוד רעב, מותרת אכילת עראי, כלומר פירות או קצת עוגה, פחות מכביצה, 56 סמ"ק.

ש: שינה מותרת לפני הבדיקה?
ת: לא.  שמא לא יקום.  בלית ברירה, יבקש ממישהו שיעיר אותו או ישים שעון מעורר חזק.

ש: מותר לבדוק בפנס?
ת: עדיף לבדוק עם נר, אך אם אין לו נר, או שמסוכן להדליק שם נר, מותר עם פנס.

ש: האם יש לחפש פירורי חמץ?
ת: יש לחפש רק חמץ הראוי לאכילה.  פירורים זו חומרה.

ש: האם אורח מברך על בדיקת חמץ?
ת: לא.  כמובן הוא חייב לבדוק חדרו, אך אינו מברך, כי הברכה תוקנה רק בביתו.  כן חייל אינו מברך.  אך תלמיד ישיבה מברך, כי הישיבה היא ביתו.

ש: מי שלא נמצא יכול לבדוק על ידי שליח?
ת: כן.  אך יותר טוב לא להטריד אדם אחר, אלא לבדוק לפני שיוצאים.

ש: בבדיקה מוקדמת לפני ליל י"ד, מברכים?
ת: לא.  אך יש לבדוק בלילה לאור הנר.

ש: מי שלא יימצא בביתו כל הפסח, חייב בבדיקה?
ת: ימכור את כל החמץ שבבית, ויקיים את המצוה במקום בו מתארח.

ש: מי שלא בדק את הבית, אלא כלל הכל במכירה, מותר לו להשאיל את הדירה לחבר?
ת: ודאי לא.  הרי לא היתה בדיקה, ואסור להיכנס.

ש: כניסה לדירה שנמכרה, לקחת איזה חפץ מותרת?
ת: כן.  הגוי מרשה.

ש: מי שלא בדק ליל י"ד, מה יעשה?
ת: יבדוק ביום י"ד, בלי נר.  וכן אם היה אנוס, ולא בדק לפני פסח, יבדוק בחול המועד.

ש: אפשר למכור חמץ באורח עצמאי לגוי?
ת: לא.  יש הלכות רבות ומורכבות.

ש: המוכר דרך רב צריך לעשות קנין?
ת: לא. זו חומרא. שהריהוא אינו מוכר לרב, אלא ממנה אותו שליח ובשביל זה אין צורך בקנין.

ש: אפשר למכור בטלפון?
ת: כן.  זו שליחות.

ש: אפשר במסרון או בדוא"ל?
ת: גם כן.  אך יש לוודא שהבקשה התקבלה.  וכן במכתב או בפקס.

ש: חייבים לשרוף החמץ ביום י"ד או אפשר לזרוק?
ת: לכתחילה יש לשרוף.  אם אי אפשר, ניתן לזרוק אותו לים או לשירותים או לפח אשפה. אך עדיף לא לזרוק שם, כי אולי האשפה לא תפונה לפני פסח.

ש: מוצא חמץ בפסח, מה יעשה?
ת: יבער אותו מיד, כגון יזרוק אותו לשירותים.  ואין בזה בזיון.

ש: מוצא חמץ בשבת או יום טוב?
ת: אז אינו יכול לזרוק אותו, כי הוא מוקצה, לכן יכסה אותו בכלי, ומיד במוצאי היום, יזרוק אותו.

ש: מותר לראות חמץ של גוי ברחוב, הרי כתוב לא ייראה?
ת: מותר.  כתוב לא ייראה לך, כלומר חמץ שלך אסור שיהיה לך.  אך מותר לראות חמץ של גוי.

ש: וראיית חמץ של יהודי?
ת: גם כן מותרת, אך יש להצטער.

ש: מותר לי לעבוד במקום שיש בו חמץ, השייך לגויים או ליהודים שלא מקיימים הלכות פסח?
ת: כן.  אך להיזהר מאוד לא לאכול בטעות.

ש: מה דין קטניות לאשכנזי שמתארח אצל ספרדי?
ת: אסור לאכול, אבל מותר לו לאכול במה שנגע בקטניות, כי יש להן דין בטול ברוב.  וכן מה שהתבשל בכלי בו בשלו קטניות.

ש: לאשכנזי יש היתר קטניות לחולה?
ת: כן, אם יש סיבה אמיתית שהוא צריך לאכול אותן.

ש: מה דין חמץ שעבר עליו הפסח?
ת: אסור בהנאה, ויש לזרוק אותו.  אבל אם זה ספק חמץ, הוא מותר, כי חמץ שעבר עליו הפסח, אסור מדרבנן, וספק מדרבנן להקל.

ש: האם עדיף לצום תענית בכורות או להשתתף בסיום?
ת: עדיף סיום, כדי שלא ייכנס רעב לחג, אלא אם כן הוא גיבור ואין זה מפריע לו.

ש: אכילת מצה לפני פסח מותרת?
ת: לא.  אסור ביום י"ד בניסן.  יש מחמירים גם לפני כן, וכל אחד ינהג כמנהג אבותיו.

ש: מה הברכה על מצות כל השנה?
ת: לספרדים, מזונות, כמו על לחמיות.  אשכנזים, המוציא, כיון שכך מברכים בפסח.

ש: ביום י"ד, מאכל מחמשה מיני דגן מותר?
ת: עד שעה עשירית, כלומר שלוש שעות לפני השקיעה.

חג שמח!