ולא יכול משה לבוא

"...ולא יכול משה לבוא אל אהל מועד כי שכן עליו הענן..." למהלא יכול לבוא ? הרי זה סותר את מה שנאמר כבר קודם...

הרב ישראל רוזנברג 18/03/04 00:00 כה באדר התשסד

בפרק מ' פסוקים לד-לה נאמר: "ויכס הענן את אהל מועד וכבוד ה' מלא את המשכן ולא יכול משה לבוא אל אהל מועד כי שכן עליו הענן וכבוד ה' מלא את המשכן". רש"י מפרש (ע"פ הפתיחה לתורת כהנים), פסוק זה סותר למובא בבמדבר פרק ז' פסוק פט: "ובבוא משה אל אהל מועד", לכן בא הכתוב השלישי והכריע ביניהם "כי שכן עליו הענן" - כל זמן שהענן עליו משה אינו יכול לבוא, נסתלק הענין נכנס ומדבר עמו.

ואולם לפי פשט המקראות אולי י"ל כמובא ב"דעת מקרא". "ולא יכול משה לבוא אל אהל מועד", מפני ש"כבוד ה' מלא את המשכן", ולכן משה נכנס רק כאשר "ויקרא אל משה" (תחילת ספר ויקרא). ואולם פירוש זה אינו "חלק", כי בפסוק הראשון בספר ויקרא נאמר: "ויקרא אל משה וידבר ה' אליו מאהל מועד לאמר", כלומר הדיבור היה מאהל מועד ויתכן שמשה לא נכנס לאהל. אבל בבמדבר פרק ז' פסוק פט נאמר: "ובבוא משה אל אהל מועד לדבר אתו וישמע את הקול מדבר אליו מעל הכפרת אשר על ארון העדות מבין שני הכרובים וידבר אליו" - הדיבור היה מקדש הקדשים ולא מאהל מועד. כך שפירוש רש"י ע"פ התורת כהנים מסתבר יותר.


לפרשות נוספות לחץ כאן.


מתוך האתר של ישיבת "ברכת משה", מעלה אדומים.
אם ברצונך לקבל את פינת פרשת השבוע של הרב ישראל רוזנברג לתא ה-E-Mail שלך באופן קבוע, לחץ כאן.

כתבות נוספות

המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר