• ''מים קרים על נפש עיפה''

    אם הקשיים יובילו אותנו ל"דבר שפתיים" כגון לבחור במפלגה זו או אחרת בבחינת שר המשקים שיגאל אותנו, הרי שאנו מחטיאים גודלה ויתרונה של התקופה. החיזוק צריך להיות בפנים בעוצמה רוחנית ובמהלכים פנימיים. לפרשת מקץ.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    19/12/02 00:00

  • חלום פרעה אחד הוא

    כאשר אנו מתבוננים בסיפור חלומותיו של פרעה, קשה לנו להבין מדוע אין פרעה מקבל את פתרונות חרטומיו וחכמיו, אך ברגע שנותן לו יוסף את פתרונו מיד "ויטב הדבר בעיני פרעה ובעיני כל עבדיו"?

    ירחם שמשוביץ

    19/12/02 00:00

  • שפת? לא ידעתי! אשמע

    "כאשר מספר פרעה את חלומו הוא מוסיף מלה שלא מופיעה בחלומו. בחלומו פרעה עומד על היאור ואילו כאשר מספר פרעה את חלומו הוא "עומד על שפת היאור". ועלינו להבין מה פשר הוספה זו שמוסיף פרעה - "שפת"..."

    ירחם שמשוביץ

    19/12/02 00:00

  • חברתיות ומוסריות

    כשיוסף מעמיד את אחיו בנסיון הגביע (לאחר הורדת בנימין למצרים) מוכנים האחים לפול יחד עם בנימין. יוסף מסרב לכך ואז מתנהל דו-שיח בינו לבין יהודה... הדו-שיח הזה הינו תמצית כל סיפור הורדת יוסף למצרים כתוצאת השליחות ששלח אותו אביו ותחבולותיו של יוסף להביא לאפשרות הדברות בינו לבין אחיו.

    ירחם שמשוביץ

    19/12/02 00:00

  • יוסף הצדיק וחנוכה

    "ידוע ששבת חנוכה תמיד נופלת על פרשיות וישב או מקץ (או שתיהם), דבר המצביע על הקשר בין סיפורו של יוסף ונושא המלחמות של החשמונאים נגד היוונים והמתיוונים בימים ההם כמו בזמן הזה..."

    ירחם שמשוביץ

    19/12/02 00:00

  • והם לא הכירוהו

    פרשני המקרא הוטרדו מן השאלה הכיצד זה נהג יוסף במה שנראה, כביכול, כאכזריות והתנכרות לשמה? יתר על כן: הכיצד זה לא הכירו האחים את יוסף אחיהם? נכון, עברו לא מעט שנים מאז ראוהו לאחרונה. ועדיין, וכי חלוף השנים מעמעם עד כדי כך את הזיכרון?

    אביעד הכהן

    19/12/02 00:00