• קו פרשת המים - לפרשת חוקת

    בפתחה של כל תקופה חדשה קיימת ההזדמנות לחזור אל המגמה הראשית, לתקן את המציאות ולהתחיל בחיים חדשים מתוקנים ושלמים. ההיסטוריה מלמדת שמעולם היתה הבחירה בדרך הקשה החל מגן עדן וחטא אדם הראשון דרך מתן תורה וחטא העגל ועד לכניסה לארץ ולחורבן הבית. גם בפרשת 'מי מריבה' היתה "הזדמנות" שהוחמצה. לפרשת חוקת.

    הרב יהשוע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    03/07/03 00:00

  • שני מלכי האמורי

    "ארץ ישראל היא גם אידיאה נעלה וגם ארציות ריאלית. זו ארץ הקודש שבמרכזה המקדש שיש לשמור על טהרתו וקדושתו כדי ששם נתעלה ונתרומם ונתקרב לשכינה. והיא גם אדמה שלא נניחנה ביד זולתנו מן האומות או לשממה..."

    הרה''ג יעקב אריאל שליט''א

    03/07/03 00:00

  • בחופש אני עובד מאהבה

    מקובל לראות את החופש כהפסקה בין שנ"ל אחת לחברתה, כשהעיקר הוא שנת הלימודים ומכיון שא"א להחזיק מעמד בלחץ המתמיד של הלימודים יש מידי פעם חופשים. אבל אפשר לראות זאת גם בצורה ההפוכה..

    הרב דוד הורדן

    03/07/03 00:00

  • פי הבאר

    מה טיבו ומה טבעו של פי הבאר שאינו ככל הנסים האחרים המתרחשים בעולם אלא שייך כביכול לסדר מציאות מיוחד הנקרא "דברים שנבראו בערב שבת בין השמשות" ?

    ירחם שמשוביץ

    03/07/03 00:00

  • וידבר העם באלהים ובמשה

    המלחמה עם הכנעני הסתיימה, וישראל ממשיכים במסעם ושוב מתלוננים. תלונה זו של ישראל אינה התלונה הראשונה בפרשתנו. בעת ישיבתם בקדש, לאחר מות מרים, התלוננו ישראל מרה עד כדי מריבה עם משה. למרות התלונות הקשות ולמרות הכפירה בטובה של הוצאתם ממצרים, הקב"ה נותן להם חפצם בלא כל הערה או נזיפה על התנהגותם. אולם בפרשתנו שהטענה היא דומה, תגובת ה' היא חריפה מאד. התלונות הם לכאורה דומות אך התגובה שונה בתכלית; מדוע?

    הרב כרמיאל כהן

    29/06/03 00:00

  • ירידה לצורך עליה – רק בינתיים! – לפרשת חקת

    במדרש רבה פרשה י"ט אות ד על הפסוק "ויקחו אליך פרה אדומה", אומרים חז"ל "א'ל הקב"ה למשה לך אני מגלה טעם פרה אבל לאחר חוקה" ובהמשך המדרש כתוב: דברים שלא נגלו למשה נגלו לרבי עקיבא וחבירו". מה נובע לר"ע שלא היה ידוע למשה, האם זה נובע ממעלת משה או מחסרונו?

    17/01/03 00:00

  • פנינים לפרשת ''חקת''

    על דאגות ודרכי נעם, על ערבוביה ומצוות ועוד …בפנינים לפרשת חקת

    17/01/03 00:00

  • להתרחק מתפישות שגוית - לפרשת חקת

    פרשת נחש הנחושת נראית בעיני חז"ל כסותרת שני יסודות עיקריים של תורת ישראל...הרב שרלו מסביר.

    הרב יובל שרלו

    17/01/03 00:00

  • חוקת התורה – ופישרה – לפרשת חקת

    מצוות פרה אדומה משמשת כאן כבנין אב לכל המצוות המוגדרות כחוקה. (כלאיים ,שעיר המשתלח וכ"ו) ,שאין להן הסבר הגיוני ,לעומת מצוות המוגדרות כמשפטים (לקט, שכחה, פאה מצות, וכ"ו ), שיש להן הסבר על בסיס אמוני, חברתי ,כלכלי וכ"ו...

    ד''ר יצחק קניגסברג

    17/01/03 00:00

  • נחש הנחושת

    דו שיח בין שני אנשים עלול להכשל מכיון שהם מייחסים משמעות שונה למילים דומות. דוגמא שעבור האחד היא משל לצרה צרורה עלולה להתפרש אצל השני כפסגת השאיפות.

    הרב יעקב מאיר

    25/12/02 00:00

  • לפרשת חוקת

    לאחר 40 שנה בהן הנהיגו משה ואהרן את עם ישראל, במצרים ובמדבר, לאחר כל התלאות שעברו כמנהיגים וכחלק מעם, מתבשרים שניהם, שלא הם יביאו את העם אל הארץ.

    הרב יעקב מאיר

    25/12/02 00:00

  • סניגוריה על ישראל

    על הקשר שבין כיבוד הורים למצוות פרה אדומה, בפרשת השבוע. פרשת חוקת.

    הרב נועם צחור

    25/12/02 00:00