פרשת חיי שרה: איך משנים את בן או בת הזוג?

לכל בני זוג יש ביקורת אחד כלפי השני: למה אתה לא מספיק מקפיד על מצווה מסוימת? למה את לא מספיק שמחה? למה אתה לא הולך לשיעורי תורה? אז מה עושים?

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 06/11/17 09:57 יז בחשון התשעח

פרשת חיי שרה: איך משנים את בן או בת הזוג?
הרב הלל מרצבך, צילום: באדיבות המצלם

את המפגש הראשוני בין רבקה ליצחק התורה מציינת באופן מאוד מיוחד (בראשית כד, סא-סו). היה ניתן לדמיין אותו כסרט הוליווד. רבקה מתקרבת ליצחק, והוא מתפלל. היא רק רואה אותו מרחוק ונופלת מהתרגשות:

"וַתָּקָם רִבְקָה וְנַעֲרֹתֶיהָ וַתִּרְכַּבְנָה עַל הַגְּמַלִּים וַתֵּלַכְנָה אַחֲרֵי הָאִישׁ וַיִּקַּח הָעֶבֶד אֶת רִבְקָה וַיֵּלַךְ: וְיִצְחָק בָּא מִבּוֹא בְּאֵר לַחַי רֹאִי וְהוּא יוֹשֵׁב בְּאֶרֶץ הַנֶּגֶב: וַיֵּצֵא יִצְחָק לָשׂוּחַ בַּשָּׂדֶה לִפְנוֹת עָרֶב וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה גְמַלִּים בָּאִים: וַתִּשָּׂא רִבְקָה אֶת עֵינֶיהָ וַתֵּרֶא אֶת יִצְחָק וַתִּפֹּל מֵעַל הַגָּמָל: וַתֹּאמֶר אֶל הָעֶבֶד מִי הָאִישׁ הַלָּזֶה הַהֹלֵךְ בַּשָּׂדֶה לִקְרָאתֵנוּ וַיֹּאמֶר הָעֶבֶד הוּא אֲדֹנִי וַתִּקַּח הַצָּעִיף וַתִּתְכָּס: וַיְסַפֵּר הָעֶבֶד לְיִצְחָק אֵת כָּל הַדְּבָרִים אֲשֶׁר עָשָׂה".

אם מתבוננים בפסוקים ניתן לראות, שכל אחד מהם מגיע מכיוון אחר לגמרי, הן באופן מנטלי והן באופן רוחני: רבקה מגיעה מבית לבן אחיה, עובד ע"ז, איש רמאי, ואפילו שהיא רוצה משהו אחר, שם היא גדלה.
לעומתה, יצחק מגיע מביתו של אברהם אבינו "אב המון גווים", איש החסד.
הקשר בין הבתים למרות הקרבה המשפחתית הוא רחוק מאוד. שני קצוות כמעט הפוכים.
ישנו פער גילאי (יותר מ-50 שנה), פער בשפה, פער במנטליות, פער רוחני ועוד פערים רבים שונים.
אך וכעת, יצחק ורבקה צריכים להיפגש ולהינשא. והמפגש שלהם הוא עוצמתי.

הראייה הראשונית של רבקה יוצר בלבה התרגשות עזה שגורם לה לאיבוד שליטה. רבקה רואה דמות מיוחדת במינה, את יצחק בשעת תפילתו בשדה. היא מתפעלת ומסתנוורת עד כדי חוסר איזון גופני ונופלת מהגמל. כל זה קורה עוד לפני שהיא יודעת שזה בעלה המיועד. היא חשה שיש כאן מישהו מיוחד במינו. כשהיא שומעת שזה הולך להיות בעלה, היא מייד מכסה את פניה. היא חשה שמול אדם כזה חייבים לנהוג בצניעות יתירה, ליד אישיות כזאת צריך לנהוג באופן מיוחד.

מסתבר שסטנדרט הצניעות של רבקה לא התאים לסטנדרט של יצחק. אך יצחק לא היה צריך להוכיח את רבקה על חוסר צניעותה, הוא לא היה צריך ללמד אותה מה עליה לעשות, אלא רבקה התאימה את עצמה לדמות שהיא אמורה ורוצה לחבור אליה.

יסוד זה מלמד אותנו כלל גדול וחשוב בזוגיות. לכל בני זוג יש ביקורת אחד כלפי השני: למה אתה לא מספיק מקפיד על מצווה מסוימת? למה את לא מספיק שמחה? למה אתה לא הולך לשיעורי תורה? וכן דוגמאות רבות.

הכלל שמלמדים אותנו יצחק ורבקה, שעיקר השינוי של בן הזוג יבוא קודם כל בשינוי בעצמנו. כשבן או בת הזוג יראה אותך נוהג בצורה נעלה ומיוחדת והוא יעריך אותך, הוא ישתוקק לחכות אותך ולנהוג כמותך. רבקה הבינה לאיזו רמת צניעות היא צריכה להיות מבלי שיצחק נזקק להגיד לה מילה. ניתן להסיק מכך כשאנו רוצים לשנות משהו אצל בן הזוג שלנו, החובה המוטלת היא קודם כל עלינו אנו.

הגמרא אומרת[1]: "אין מזווגין לו לאדם אשה אלא לפי מעשיו" אין בזה משום עונש או פרס, אלא זו מציאות, שכפי שאדם נוהג כך תראה גם אשתו, על פי הרמה הרוחנית שהאדם נמצא בה מוכרח גם שאשתו תגיע לשם.

נסיים בפסוק שבא מייד אח"כ. לאחר שמסופר לנו על היחס שיצחק נהג כלפי אשתו. כיצד הוא ידע לקבל אותה כמו שהיא, וכל השינויים של רבקה הגיעו ממנה באופן עצמאי לגמרי, מגיע מייד גם קשר של אהבה אמיתית, קשר שיכול להתבסס על אהבה של על מנת לשנות את השני[2]: "וַיְבִאֶהָ יִצְחָק הָאֹהֱלָה שָׂרָה אִמּוֹ וַיִּקַּח אֶת רִבְקָה וַתְּהִי לוֹ לְאִשָּׁה וַיֶּאֱהָבֶהָ וַיִּנָּחֵם יִצְחָק אַחֲרֵי אִמּוֹ".

כשמגיעה אהבה כזאת, יצחק יכול להתנחם באשתו אחר מות אימו, משום שקשר בין אם לבנה, הוא קשר שאיננו תלוי בשום שינוי אחד של הבן או של האם. אלא זאת אהבה קבועה ושורשית שאיננה תלויה בדבר. רק כשיש יחס כזה בין בני זוג אפשר להגדיר זאת כאהבה.

 

[1] סוטה ב ע"א.

[2] בראשית כד, סז.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן