• מוסר היהודי במבחן אינטרס הקיום הלאומי

    במסגרת סדרת החינוך שאנו עוברים תוך כדי קריאה בפרשות ספר בראשית, בבחינת מעשי אבות סימן לבנים ודרך ארץ קדמה לתורה, מעשי שמעון ולוי שערכו טבח בשכם, מעוררים בנו תסכול מוסרי: וכן לא ייעשה....

    ד''ר יצחק קניגסברג

    26/11/04 00:00

  • קום עלה בית אל ושב שם

    האם מטרת "ושב שם" היא למען היטהרות מהעבר או למען הכנה רוחנית לעתיד?

    הרב כרמיאל כהן

    25/11/04 00:00

  • ''מיד אחי מיד עשו''

    לאחר העימות עם שרו של עשו יעקב הבין את גודל הסכנה התרבותית שנשקפת דווקא מן החיבור עם עשו, שאינה נופלת מן הסכנה הקיומית הכרוכה במלחמה עמו ואולי אף עולה עליה...

    הרב איתיאל אריאל - בית שמש

    23/11/04 00:00

  • השקעה לטווח ארוך - לפרשת וישלח

    יעקב בונה את האומה הישראלית, ותוצאות מעשיו ניכרים רק לאחר מאות ואלפי שנים, כשעשו ואלופיו כבר אינם יכולים לראות זאת. גם האדם הפרטי נדרש לבירור זה, בין השקעות לטווח המיידי להשקעות נצחיות. האם להשתמש בכסף להעלאת רמת החיים שלי או לצדקה? האם את זמני הפנוי אבלה בהנאות או אשקיע בלימוד ובעשיית חסד? לפרשת וישלח.

    הרב יהשוע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    11/12/03 00:00

  • שלשה סיפורים והקשר ביניהם

    הקשר בין מעשה ראובן, קבורת רחל, ובכורתו של יוסף

    הרב ישראל רוזנברג

    10/12/03 00:00

  • הסִרו את אלהי הנכר והטהרו והחליפו שמלֹתיכם

    האם באמת הוליו בני יעקב בכליהם אלהי נכר?

    הרב כרמיאל כהן

    10/12/03 00:00

  • בעיני אלקים ואדם

    "פרשת וישלח מיוחדת היא בכך שבה מופיע בפעם הראשונה השם "ישראל"." – על משמעות שינוי השם ולמה דוקא "ישראל"

    הרב אליקים שמשוביץ

    01/07/03 00:00

  • שמא יגרום החטא!

    בפרשת וישלח , לפני פגישת יעקב את עשו הוא אומר "כי ירא אנכי אותו" והרי הקב"ה הבטיח כי "והנה אנכי עמך ושמרתיך בכל אשר תלך" האם אין בפחדו של יעקב משום חוסר אמונה ח"ו?

    ירחם שמשוביץ

    01/07/03 00:00

  • מעשה שכם

    "פרשתנו כוללת בתוכה את אחת הפרשיות השנויות במחלוקת ביותר במקרא, שאפילו יעקב ובניו נראים בה חלוקים..." - על מעשה שכם בפרשת ושישלח.

    ירחם שמשוביץ

    01/07/03 00:00

  • ועלו מושיעים

    ". ואכן הפטרת השבת מתארת לנו את העתיד לקרות באחרית הימים בעת שיעלו המושיעים (משיח בן יוסף ומשיח בן דוד) לשפוט את הר עשו על כל הצרות שגרמו לישראל…" – על יעקב ועשו לפרשת וישלח

    ירחם שמשוביץ

    01/07/03 00:00

  • מה היה חסר בצדקותו של יעקב?

    כעת, לאחר 20 שנים בין הגויים, חוזר יעקב להפגש עם עשו. מדוע כעת יעקב חושב שעשו יקבל אותו בשלום? מה קרה משך 20 שנים אלו שעכשיו יעקב מעיז לחזור? האם הוא חושב שכעת עשו שכח הכל?

    הרב משה ברגמן

    01/07/03 00:00

  • כף ירך יעקב

    " פרשת וישלח נראית כפרשה המדגימה את מכלול הבעיות של השיבה מן הגלות…" – על המאבק בין יעקב למלאך ועל המצבנו אנו…לפרשת וישלח

    ירחם שמשוביץ

    01/07/03 00:00

  • כחה של נחישות

    "וילך (עשו) אל ארץ - מפני יעקב אחיו". עשו נשא נשים מבנות כנען ובניו נולדו בארץ כנען ורכושו מארץ כנען. ואילו יעקב נשיו - מחרן, בניו- מחרן, רכושו - מחרן, ואם אין מקום מרעה לשניהם על מי לעזוב לפי שורת הדין וההגיון?על כוחה של נחישות ועל הבנת תפקידו של עשו בהעמקת זהותנו על ארץ ישראל.

    הרב יהושע ויצמן, ראש ישיבת מעלות

    01/07/03 00:00

  • מאבק נצחי בין יעקב לעשיו

    בפרשת וישלח מסופר על המאבק בין יעקב לעשיו - הרב נחשוני מסביר כי המאבק אולי לא הסתיים שם.

    הרב יהודה נחשוני

    25/12/02 00:00

  • יעקב מלמד פרשת גלות

    בפרשת וישלח חוזר יעקב בשלום לבית אל -גם יציאתו וגם חזרתו מלווים ברושם גדול. הרב סבתו מרחיב.

    הרב חיים סבתו

    22/12/02 00:00

  • הגאולה לא נתקעה בפקק...

    יעקב מתנהל לאט. הוא איננו ממהר ואינו מפחד מדרך ארוכה, כיון שתפקידו איננו נגמר לעולם. קשיי התקופה שאנו מצויים בה, אינם רק סיבוכים ו"פנצ'רים היסטוריים", כבר יעקב נתן לעשו ללכת לפניו, כיון שהוא הולך לאט, וימיו הולכים לאט.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    19/12/02 00:00