• חולמים ולוחמים

    העולם מתחלק לשני סוגים של אנשים - ´האנשים הראליים´, ו´האנשים החולמים´. מי מהם השפיע יותר על העולם? לאיזה סוג אתה רוצה להיות שייך?

    יוני אלטמן, חברים מקשיבים

    03/02/05 00:00

  • ''את כולם ישא הרוח'' - לפרשת וישב

    התחושה העולה מקריאת סוף פרשת 'וישלח' היא שלעשו יש עוצמה רבה, אנשים רבים, ועתיד מובטח ומבוסס. מנגד, אנו פותחים את פרשת תולדות יעקב בכך שיעקב יושב "בארץ מגורי אביו", וכלל איננו עומד לעצמו, ולא זו בלבד שאין לו אלופים רבים, אלא שהוא נתון במריבות בין האחים, בגלות למצרים וכדומה, ונראה כשברירי וחסר בסיס. לפרשת וישב.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    02/12/04 00:00

  • היא כפֹרַחַת עלתה נִצָּהּ

    מניין ידע יוסף שהחלומות יתגשמו בתוך שלושה ימים?

    הרב כרמיאל כהן

    02/12/04 00:00

  • לעמוד בניסיון

    יוסף הצדיק הוא מורה הדרך לכל אלה הניצבים בפני ניסיון קשה. נער בן שבע עשרה, רחוק מבית אביו, לאחר שנבגד על ידי אחיו ונמכר... אין מציאות בה לא ניתן לעמוד בניסיון, על אף העובדה שקשה מאוד לעשות זאת.

    הרב יובל שרלו

    01/12/04 00:00

  • לידת התאומים והקשרם לחנוכה

    כ"ה באלול. ביום זה, היום והלילה שווים. ומיום זה הולך האור ופוחת, הולך היום ומתקצר במשך שלושה חודשים תמימים, עד ליום כ"ה בכסלו, שיחול השבוע. יום כ"ה בכסלו, הוא היום הקצר ביותר והאפל ביותר בשנת החמה. אך באותה מידה, זה גם היום בו מתהפך כיוונו של התהליך ובו מתחיל היום להתארך ואורו מתרבה....

    הרב יוחנן קירשנבוים**

    01/12/04 00:00

  • פשט וסוד בכתונת פסי''ם - לפרשת וישב

    נראה, שלשנאת האחים את יוסף ישנם שני פנים, גלוי ונסתר. בצורה גלויה, השנאה היתה תוצאה של כתונת הפסים שניתנה ליוסף. יתכן שהאחים תלו את שנאתם בסיבה זו. אולם, ההבנה הפנימית והנסתרת, היא שהשנאה נבעה מעצם מעלתו העליונה של יוסף, והכתונת היתה הגנה שבאה כתוצאה מן השנאה. לפרשת וישב.

    הרב יהשוע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    17/12/03 00:00

  • יהודה ובניו

    מה מקומו של סיפור יהודה, שלשת בניו ותמר כלתו? מה החשיבות בכל סיפור המעשה?

    הרב ישראל רוזנברג

    17/12/03 00:00

  • בית הסֹהר

    "סֹהר" - מלה עברית או מילה לועזית?

    הרב כרמיאל כהן

    16/12/03 00:00

  • זכותו של הילד לשוויון

    פרשתנו פותחת את סדרת הפרשיות המתארות את ירידתם של בני ישראל למצרים. חז"ל בגמרא אומרים "שבשביל משקל שני סלעים מילת שנתן יעקב ליוסף יותר משאר בניו נתקנאו בו אחיו ונתגלגל הדבר וירדו אבותינו למצרים". כלום לא היתה זו תכנית אלוקית שירדו בני ישראל למצרים?

    הרב יהושע ויצמן

    01/08/03 00:00

  • בחיפוש אחר האחוה

    פרשת מכירת יוסף הנה מפרשיות התורה היותר קשות, הן להבנה והן ל"עיכול". אך ראשית, לפני בואנו לעסוק בה, עלינו לדעת ולסייג את דברינו בכך שבני יעקב הינם צדיקים והם הבאים ומרכיבים את בית ישראל. אין הם סתם אנשים.

    ירחם שמשוביץ

    01/08/03 00:00

  • פנינים לפרשת ''וישב''

    על מגורי קבע בישראל, מעשה הדיבור, לשון הרע ועוד בפנינים לפרשת "וישב"

    צוות כיפה

    01/07/03 00:00

  • על לשון הרע, על שנאת חינם ועל מחלוקת

    "שמירת הלשון ואיסורי לשון הרע ורכילות אינם ציווי מוסרי בלבד, הם בראש ובראשונה הלכה. האם מהדרים אנו בהלכה זו כשם שאנו מהדרים בכשרות, למשל? האם אין טהרת הלשון שקולה כנגד טהרת הפה?…" – לפרשת וישב

    אליקים רובינשטיין

    01/07/03 00:00

  • גר ותושב

    מתוך פרשת וישב מסביר הרב זוין את המושגים "גר ותושב". על ההבדלים והמסר לדורות...

    הרב שלמה יוסף זוין

    25/12/02 00:00

  • ריב [מלחמת] אחים

    בפרשת וישב מסופר על הריב שפרץ בין האחים. הרב ערוסי מרחיב בענין ומסביר על המניעים והתוצאות של מלחמת אחים.

    הרב רצון ערוסי

    22/12/02 00:00

  • יש מאין

    בתקופות קשות, בהם נדמה שהכל חשוך, עלינו לזכור שפעמים שחושך זה הוא סימן לאור גדול, ועלינו לרומם את השגותינו כדי לקלוט את האור הגדול שהתקופה מזמנת לנו. לפרשת וישב.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    19/12/02 00:00

  • גלוי ונסתר בתורה ובמציאות

    כשהתורה מתארת את המציאות שבה יעקב ממאן להאמין במות יוסף, היא מוסרת לנו מפתחות כדי לדעת איך לנתח את המציאות. אבל עדין נשארת בידי האדם עצמו ההחלטה במה הוא מעדיף להאמין מבין האפשרויות השונות הפתוחות לפניו...

    ירחם שמשוביץ

    19/12/02 00:00