• לחשוב, לעשות ולהורות

    כלל ידוע בעניין הנבואה כי "נבואה שנצרכה לדורות נכתבה", ועל אחת כמה וכמה ביחס למה שמסופר בתורה. משום כך יש לתמוה, מה ראתה התורה להעלות על נס את האיש בצלאל ולפרט את תכונותיו הייחודיות, ומה נפקא מינה לדידן בסיפור דברים זה

    הרב איתיאל אריאל - בית שמש

    03/03/05 00:00

  • אלה הדברים

    חז"ל עמדו על הפתיחה החריגה: "אלה הדברים אשר ציווה ה´ לעשות אותם : ששת ימים תעשה מלאכה וביום השביעי יהיה לכם קדש ...", וכי על הדברים האלו בלבד ציווה, ולא ציווה דברים נוספים?

    הרב אלעזר אהרנסון, ראש ישיבת הסדר חולון

    03/03/05 00:00

  • חכמת לב/ לפרשת ויקהל

    חשיבותו של הלב מודגשת בבניית המשכן. הסיבה לכך נעוצה במטרת המשכן ובמהותו - הכנסת הקב"ה לתוך ליבנו ועולמנו. העקרון העולה מכך הוא שככל שנפתח יותר את ליבנו כלפי הקב"ה, כך שכינתו תשרה עלינו ביתר שאת.

    ניר עזריאלי

    02/03/05 00:00

  • פרשת ''ויקהל פקודי-החודש''

    שיחה על פרשת ויקהל-פקודי ופרשת החודש ע"י הרב שלום נתן רענן-קוק זצ"ל

    הרב שלום נתן רענן-קוק זצ''ל

    01/04/04 00:00

  • התקהלות בלתי חוקית - לפקשת ויקהל פקודי

    התקהלות יכולה להיות מאחדת ומחברת בין האנשים, אך היא עלולה גם להיות בסיס להתפרצות מחלוקות, שכן מפגש עם אנשים שונים, דעות שונות ופרצופים שונים, עלול לעורר מחלוקות בין האנשים. לפרשת ויקהל פקודי.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    19/03/04 00:00

  • איחוד הכוחות

    אנו קוראים בתורה השבוע את שתי הפרשיות האחרונות של ספר שמות המוקדשות רובן ככולן לענין בנית המשכן. נושא זה תופס בתורה מקום מיוחד, לא רק בגלל הכמות האדירה של פסוקי התורה המדברים על המשכן אלא גם בגלל ריבוי פרטי הפרטים ...

    ירֹחם שמשוביץ

    18/03/04 00:00

  • ולא ניכר שוע לפני דל

    נפלאות המה דרכי התורה. לעתים מקופלים עולמות שלמים, דוגמת הלכות שבת הענפות, בפסוקים בודדים, והריהן כ"הררים התלויים בשערה", ופעמים שהתורה מפליגה ומאריכה בעניין אחד, ואי אתה יודע לשם מה ולאיזו תכלית...

    עו''ד אביעד הכהן

    18/03/04 00:00

  • לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת

    מהו יחודה של האש?

    הרב ישראל רוזנברג

    18/03/04 00:00

  • ולקטרת הסמים

    מדוע שינתה התורה את הסדר? מדוע "וְשֶׁמֶן לַמָּאוֹר וּבְשָׂמִים לְשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה וְלִקְטֹרֶת הַסַּמִּים" - בשני החומרים הראשונים (שמן ובשמים) הזכירה התורה את החומר ולאחר מכן את תכליתו, ובחומר השלישי הקדימה את התכלית לחומר?

    הרב ברוך ברנר

    18/03/04 00:00

  • במראֹת הצֹבאת אשר צבאו פתח אהל מועד

    המראֹת הצֹבאת - מה הן ? ומה הן מעודדות יצר או פרישות ?

    הרב כרמיאל כהן

    18/03/04 00:00

  • פנינים לפרשת ''ויקהל''

    על דיבור של אהבה, קדושת ישראל, שבת ועוד בפנינים לפרשת ויקהל..

    27/02/03 00:00

  • מימוש הכשרון

    "..הרבה כשרונות טבע ה' בבריאה ובאנושות; בעלי מלאכה, מומחים בתחום הרפואה, המדע, וכל חכמה שהיא. אבל ישראל שהם קודש, בהם נטע ה' הכנה לידיעת חכמת התורה , הכהונה, והמקדש, בנוסף לשאר הכשרונות הטבעיים שבכל אחד."

    הרב עוזיאל כהן *

    27/02/03 00:00

  • מליבו של אדם לליבו של עולם

    "המתבונן בפרשתנו, אינו יכול שלא להתפלא מהחזרה הכמעט מילולית של פסוקים כפי שנאמרו בפרשיות תרומה תצווה. ונשאלת השאלה מדוע חוזרת התורה לפני התיאור של בניית המשכן עצמו, הבא בהמשך הפרשה, על תיאור תרומתו של העם לבניית המשכן ותיאור הדברים שלמענם צריכים את התרומות..."

    ירחם שמשוביץ

    26/02/03 00:00

  • משכן העדות

    "פרשתינו פותחת בפסוק "ויקהל משה את כל עדת בני ישראל וגו' קחו מאיתכם תרומה" ועלינו להבין שעיקר משמעות הפסוק בביטוי ההפרדה המתוארת כאן בין בני ישראל, צאצאי האבות, יורשי הזהות העברית, יורשי מסורת תיקון העולם ע"י המוסריות בכל תחומי היחש: בין אדם למקום, בין אדם לחברו ובין אדם לעצמו..."

    ירחם שמשוביץ

    26/02/03 00:00

  • בית הבחירה – מקום החופש האלקי

    "...ששת ימים תעשה מלאכה.." - פסוקים אלה שבהם פותחת התורה את פרשת ויקהל נראים כחזרה על מה שכבר נאמר בפרשת כי תישא אשר בה מופיע גם כן איסור עשיית מלאכה בשבת.

    ירחם שמשוביץ

    26/02/03 00:00

  • התלהבות והתאפקות

    לאחר שהשיג משה רבינו בפרשה הקודמת את סליחתו של הקב"ה לעם ישראל והסכמתו לחזור להשרות שכינתו בתוכם, פונה משה בפרשתנו לעם ישראל ומידע אותם על מצוות המשכן…והעם לא מתלהב…

    ירחם שמשוביץ

    13/01/03 00:00