• ´ויגל את האבן מעל פי הבאר´ או האדם מחפש משמעות

    יעקב אבינו משנה את דמותו מן הקצה אל הקצה, מאיש תם יושב אוהלים לרועה צאן פעיל. מה פשר שינוי זה, ומה ניתן ללמוד ממנו?

    אליק מושקוביץ

    16/12/05 00:00

  • ְנִתְּנָה לך גם את זאת

    מי הם אותם אלה, חוץ מלבן, שיתנו את רחל ליעקב?

    הרב כרמיאל כהן

    20/11/04 00:00

  • בזכותה של רחל

    מתחים בין אחים – הם לחם חוקנו לאורכו של כל ספר בראשית. החל מקין והבל, המשך ביצחק וישמעאל, יעקב ועשיו, וכלה ביוסף ואחיו... מקרה אחד בכל ספר בראשית הוא סיפורן של רחל ולאה – אשר הניגוד ביניהן הביא דווקא ליצירה משותפת בבית אחד. מטבעו של אדם ומדרכו של עולם, היה מקרה זה אמור לגרום ל"פיצוץ" היותר גדול...

    הרב עזריאל אריאל - רב היישוב עטרת

    18/11/04 00:00

  • לישון בשקט - לפרשת ויצא

    המדרש מבין, כי תיאור התורה את דרכו של יעקב מלמד על משמעותה של הדרך. אין הדרך רק אמצעי מעבר ממקום למקום. זהו הכרח שאי אפשר להימלט ממנו, אך גם אין צורך לתארו. דברים הכתובים בתורה הם דברים בעלי ערך עצמי. לפרשת ויצא.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    18/11/04 00:00

  • ''קשה זיווגם כקריעת ים סוף'' - לפרשת ויצא

    אמנם על האדם לראות את הקשר בין בני הזוג כקשר שמקורו רוחני, שאיננו משתנה בשינויי המציאות אלא נמצא ברובד אחד מעליה. עם זאת, על האדם לדעת שברובד המעשי הדברים תלויים בו. אין לצפות לבת הזוג (או לבן הזוג) שיפלו מן השמים והקשר יווצר מעצמו. הקשר נוצר על ידי מעשי האדם והוא תלוי בו. לפרשת ויצא.

    04/12/03 00:00

  • ואחר ילדה בת

    הרבה נתלבטו חז"ל והמפרשים כיצד לבאר הולדת אחד עשר בנים ובת אחת בשבע שנים... הרב כרמיאל שואל - האם זבולון ודינה היו תאומים?

    הרב כרמיאל כהן

    03/12/03 00:00

  • תפילת ערבית וקישורה לשמירת ארץ ישראל

    ניתן לומר, כי חידוש גדול מלמדנו יעקב אבינו. אין משמעות לתפילה ללא תחושת החסרון. רק אדם חסר, המפחית במשהו מעוצמתו הפיזית והרגשית, הוא זה שיכול לחוש טעמה של תפילה.

    הרב דב ויסברד

    01/07/03 00:00

  • תעוזה של מנהיג ''ולא האמין ולא עלה''

    לאחר חלום הסולם מתעורר יעקב ומגיב "אכן יש ד' במקום הזה ואנכי לא ידעתי" ומיד אחר כך מוסיפה התורה "ויירא ויאמר מה נורא המקום הזה…" (שם יז). מה מקומה של יראה זו?

    01/07/03 00:00

  • האמצעים והתכלית

    ויעבד יעקב ברחל שבע שנים ויהיו בעיניו כימים אחדים באהבתו אתה. פסוק זה מעלה שאלה ידועה, הרי טבע העולם הוא הפוך, שהאהבה והשתוקקות לדבר, גורמת לכך שהדרך אליו תראה ארוכה יותר, ומדוע אצל יעקב האהבה גרמה ל"קיצור הזמן"?

    הרב יהושע ויצמן, ראש ישיבת מעלות

    01/07/03 00:00

  • לפרשת ויצא

    בהגדה של פסח משווים את לבן הארמי לפרעה. ירחם שמשוביץ מנסה להבין כיצד ניתן להעלות על הדעת השואה כזו בכלל…

    ירחם שמשוביץ

    01/07/03 00:00

  • בית אלקים ושער השמים

    "פרשת השבוע ממשיכה את סיומה של הפרשה הקודמת בה צווה יעקב ללכת פדנה ארם. גם הפטרת השבת פותחת בתיאור זה ..."

    ירחם שמשוביץ

    01/07/03 00:00

  • קשוט עצמך תחלה

    מתוך התנהגותו של יעקב כלפי הרועים בפרשה, ניתן ללמוד כמה דברים על מצות התוכחה.

    הרב י. שמיר

    01/07/03 00:00

  • יוסף בגימטריא ציון

    בפרשת ויצא מסופר על הולדת יוסף ומיד לאחר מכן מבקש יעקב לחזור לארצו… מדוע דווקא עכשיו ועל משמעות הולדת יוסף.

    ירחם שמשוביץ

    01/07/03 00:00

  • לחם הנשמה

    "וכשקוראים פסוק מהתנ"ך על מנת להבינו נכונה, צריך לקרא לא רק את המילים עצמן, כי אם גם את הטעמים…" – על "חלומו" של יעקב לפרשת ויצא

    ירחם שמשוביץ

    01/07/03 00:00

  • צניעותן של אמהות

    בפרשת ויצא בולטת התנהגותן של רחל ולאה - הרב נחשוני מדבר על צניעותן וצניעות בכלל.

    הרב יהודה נחשוני

    25/12/02 00:00

  • אהבה רומנטית ואהבה נצחית

    בפרשת ויצא התורה מספרת לנו על סיפור האהבה בין יעקב לרחל - הרב אבינר לומד מכך על אהבה רומנטית מול אהבה נצחית.

    הרב שלמה אבינר

    25/12/02 00:00