• שכל את ידיו כי מנשה הבכור

    הביטוי "שכל את ידיו כי מנשה הבכור" אינו ברור; כיצד מהווה העובדה שמנשה הבכור סיבה לכך שיעקב שכל את ידיו? והלא זה בדיוק להפך: העובדה שמנשה הבכור היתה צריכה להיות סיבה לכך שיעקב לא ישכל את ידיו

    הרב כרמיאל כהן

    07/01/04 00:00

  • שמע ישראל, יחוד ה'

    גילוי ייחוד ה' הוא מטרת העולם וייעודו של עם ישראל, ולכן הוא חורז את חייו של עם ישראל מאז יעקב אבינו ועד אחרית הימים. גם חייו של האדם הפרטי סובבים סביב עיקרון זה של גילוי ייחודו בעולם.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    01/09/03 00:00

  • ברכת הבנים

    פרשתנו החותמת את ספר בראשית עוסקת בימיו האחרונים של יעקב כחותם דור האבות, ובברכותיו לבניו שיהוו את דור הבנים בהמשך ההסטוריה.

    ירחם שמשוביץ

    01/09/03 00:00

  • פרשת ויחי

    אם נתבונן במהלך כל השתלשלות הדברים ממתי שיוסף נמכר למצרים וקודם לכן "שנאת אחיו אליו" נראה שהכל נעשה לשם שמים לבנין בית ישראל.

    מלאכי תירם

    01/09/03 00:00

  • וחיי עולם נטע בתוכנו

    פרשתנו המסיימת את ספר בראשית, עוסקת בעיקרה בפטירתם של יעקב אבינו ושל יוסף הצדיק...

    ירחם שמשוביץ

    01/09/03 00:00

  • אהבת ישראל של צדיק וחסיד

    על חשיבות מצוות ביקור חולים - סיפור לפרשת ויחי

    01/09/03 00:00

  • אנכי, אעשה כדבריך!

    מדוע חוזר יעקב ומבקש מיוסף "השבעה לי" לאחר שיוסף אמר לו "אנכי אעשה כדבריך" ? עלינו להבין שיעקב בקש מיוסף להשבע על שני דברים שונים…

    ירחם שמשוביץ

    01/09/03 00:00

  • ותיכון מלכותו לעד

    פרשתנו עוסקת בצואתו של יעקב לבניו לפני מותו. אולם צואה זו אינה כפי שאנו נוטים לחשוב כלולה ב"ברכות" המפורשות…

    ירחם שמשוביץ

    01/09/03 00:00

  • רועה אבן ישראל

    כשיעקב מברך את יוסף, הוא אומר : "… ותשב באיתן קשתו ויפזו זרעי ידיו מידי אביר יעקב משם רֹעה אבן ישראל." - מה פירוש "רועה אבן ישראל"? – באור.

    הרב כרמיאל כהן

    01/09/03 00:00

  • פנינים לפרשת ויחי

    על משמעות החיים, ארץ ישראל, נאמנות למקור ועוד – בפנינים לפרשת ויחי

    01/09/03 00:00

  • במקביל לציפייה – יש מקום לפעולה

    בסוף פרשת וישלח ובתחילת פרשת וישב דומה היה כי ביתו של יעקב אבינו מתמוטט. בניו לא הלכו עוד בדרכיו… בפרשת השבוע שלנו, פרשת ויחי, אנו מגלים כי הייתה זו חזות שווא.

    הרב יובל שרלו

    01/09/03 00:00

  • אחדות הכוחות

    "וישלח ישראל את ימינו וישת על ראש אפרים והוא הצעיר ואת שמאלו על ראש מנשה שיכל את ידיו כי מנשה הבכור". - מדוע צריך יעקב לשכל את ידיו הרי יכל להחליף את מקום עמידתם, ועוד מדוע צריכה התורה לכתוב שאפרים הוא הצעיר ומנשה הוא הבכור, הרי הדבר ידוע?

    הרב יצחק צורישדי *

    01/09/03 00:00

  • נפתח הסתום ונסתם הפתוח

    פרשת ויחי נקראת בפי בעלי המסורה פרשה "סתומה מכל הסתומות"...על דבר זה בא רש"י ושואל כהקדמה לפירושו על הפרשה כולה: "למה פרשה זו סתומה?.."

    ירחם שמשוביץ

    30/12/02 00:00