• MmMmMmMatt-cc-by-nd צילום: MmMmMmMatt-cc-by-nd

    נחמה יהודית

    המעברים החדים מאגרא רמא לבירא עמיקתא, מתקווה ושמחה לייאוש וחידלון, מאיימים לא אחת לסכן את יציבותה של החברה ומערערים את יסודותיה. גישה זו מנוגדת לחלוטין למורשתו ארוכת הימים והשנים של העם היהודי.

    אביעד הכהן

    25/07/07 00:00

  • תשובתו של השר הנוכרי

    מדוע בחרו חז"ל להדגים את עצמתה של התשובה - דווקא באמצעות סיפור תשובתו של השר הרומאי? מתוך עיון באגדה מופלאה ננסה ללמוד על היסודות של פרשת התשובה

    איתן פינקלשטיין

    25/07/07 00:00

  • נחמו נחמו עמי

    הנחמה הכפולה של הנביא ישעיה: "נחמו נחמו" אינה מתייחסת לסוף הגלות בלבד, כפי שמשתמע מהכתוב: "כי נרצה עוונה", אלא היא מתייחסת גם לשלבים הראשונים של הגאולה עצמה ...

    הרב יעקב הלוי פילבר

    19/08/05 00:00

  • ...ועוד על ''חטאו'' של משה רבינו...

    פרשת ואתחנן ידועה ומפורסמת בבקשת משה להיכנס לארץ: "אעברה נא ואראה את הארץ הטובה..." (ג' כ"ה) בקשת משה מכילה בעצם שני דברים: להיכנס לארץ ולראות אותה... אך משה זכה רק בחצי – בלראות.

    פנחס כהן – נתניה

    30/07/04 00:00

  • לזכור ולא לשכוח - לפרשת ואתחנן

    המבין שהתורה שייכת גם אליו, ובונה את חייו ואת משמעותם, לא יתקשה לזכור את דברי התורה, שכן הם חלק מחייו ומעולמו. אימתי אדם שוכח? כאשר הדברים תלושים ומנותקים מן החיים. הדרך לזכור היא להפוך את דברי התורה לחלק מן החיים, ודברים כאלה אדם איננו שוכח, כשם שאיננו שוכח לאכול ולישון... "עד שישב ויסירם מליבו" - היחס לתורה כתלושה מן החיים הוא הדרך שבה אדם מסירה מליבו. לפרשת ואתחנן.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    29/07/04 00:00

  • לתת לך את ארצם נחלה כיום הזה

    כדי להוכיח את יחסו המיוחד של ה' לישראל, אומר משה (בין היתר) שאהבת האבות היא שהובילה לבחירת ישראל, ליציאת מצרים ולהורשת "גוים גדלים ועצמים". אולם יש לברר: על איזו הורשה מדובר?

    הרב כרמיאל כהן

    26/07/04 00:00

  • מה שעש יכול לעשות... - לפרשת ואתחנן

    העש, שחיבל בחמדתו של משה, איננו נראה, והוא פועל בקטן. לאט לאט, יום אחר יום, והנה הבגד אכול כולו ומלא חורים. הדברים הקטנים, המעשיים, ההתמודדויות שאיתם מתמודד האדם הפשוט שבארץ ישראל, אינם מתיישבים תמיד עם הדמיון והחלום על ארץ הקודש. לפרשת ואתחנן.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    08/08/03 00:00

  • הארץ הטובה אשר מעבר הירדן

    "פרשת ואתחנן פותחת בתפילתו המרגשת של משה רבנו לבקש מהדיין הרחום ית' להכנס לארץ ישראל. אין אנו יכולים להתעלם מהקשר ההדוק הקיים בין שאיפתו זו של משרע"ה לבין האירוע המרכזי בשבוע אשר בו תמיד חלה פרשה זו, יום אשר בו נחרב הבית בראשונה ובשניה..."

    ירחם שמשוביץ

    06/08/03 00:00

  • ולמדתם אתם ושמרתם לעשתם

    מה משמעותו של הציווי "ולמדתם אתם ושמרתם לעשתם"?

    הרב כרמיאל כהן

    03/08/03 00:00

  • שמור וזכור

    "אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי: אלמלי משמרין ישראל שתי שבתות כהלכתן - מיד נגאלים" מדוע דוקא שתי שבתות? - לפרשת ואתחנן

    הרב יעקב מאיר

    28/12/02 00:00

  • הציבי לך ציונים

    למרות גדלותו של דור המדבר יותר מדור הנכנסים לארץ הם פחותים יותר מדוע?

    ירֹחם שמשוביץ

    28/12/02 00:00

  • אחדות המידות

    מה משמעותה העמוקה של שאימרה אותה אנו אומרים פעמיים ביום "שמע ישראל ד' אלקינו ד' אחד"

    ירֹחם שמשוביץ

    28/12/02 00:00

  • דיום המצוות וארץ ישראל

    מהי מהות המצוות? הרי לכאורה נראה כי הם טורח על הציבור?

    ירֹחם שמשוביץ

    28/12/02 00:00

  • דיבורה של תורה

    מודע מדבר משה עם דור הנכנסים כאילו הם הנשוא של דיבורו? והרי הוא מזכיר להם את מה שארע לאבותיהם!

    ירֹחם שמשוביץ

    28/12/02 00:00

  • שיבת ציון כסמל לריצוי עוונו של העם

    שיבת ציון היא זו שמעידה על המפנה ההיסטורי - הרב בלס מסביר את המפנה במאמר לפרשת ואתחנן.

    הרב יהונתן בלס*

    28/12/02 00:00

  • גדולת ההלכה בהיותה מושלת על התחומים כולם

    "יש תחום אחד ייחודי המבדיל את אמונת ישראל מכל האמונות כולן – ההלכה." - הרב שרלו לפרשת ואתחנן.

    הרב יובל שרלו

    28/12/02 00:00