• קל וחומר מצפרדעים - לפרשת וארא

    העובדה שהצפרדעים לא ברחו מן האש שבתנור לימדה את חנניה מישאל ועזריה כי בעצם הבריאה טמונה השאיפה לעשות את רצון ה´ גם במחיר חייו של האדם. לפרשת וארא.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    06/01/05 00:00

  • ְהַפִּשְׁתָּה וְהַשְּׂעֹרָה נֻכָּתָה... וְהַחִטָּה וְהַכֻּסֶּמֶת לֹא נֻכּוּ...

    מדוע היתה התורה צריכה להודיע לנו שהחיטה והכוסמת נשארו?

    הרב כרמיאל כהן

    06/01/05 00:00

  • שיעור בהנהגה

    פרשת "וארא" פותחת בהצהרה, שלכאורה לא נראית במקומה: "וידבר ה´ אל משה ויאמר אליו אני ה´" – ההתקשרות הנוכחית בין משה לבין ה´ היא אינה מפגשם הראשון, אז מה פשר ההצהרה ?

    רועי לחמנוביץ´ - דוקטורנט למדעי המדינה

    05/01/05 00:00

  • "עם יד על הלב"

    לא בכוח כי אם במוח אמרו לנו תמיד ההורים בבואנו לפתור בעיות. האם זה עזר? האם נוסחה זו תמיד עובדת? מסתבר שלא תמיד....

    לאה טננבאום, רעננה

    05/01/05 00:00

  • עם מי עושים שלום?

    ישנם האומרים כי "שלום עושים עם אויבים", והתוצאה היא, שמלחמה עושים עם אחים...כלפי האויב מתנהגים בסלחנות, ומנסים להבין את קשייו, ואילו כלפי אחים, מחמירים ומתנהגים בתקיפות ובחוסר התחשבות. אין זו צורת הנהגה שהתורה מחנכת אותנו אליה - לפרשת וארא.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    09/10/04 00:00

  • הכל תלוי בנקודת המבט - לפרשת וארא

    מידת הדין מבקשת לפגוע במשה, שמתלונן כלפי ה' על קושי השעבוד ועל האטת תהליך הגאולה, אף שכבר נאמר לו שפרעה לא ישלח את בני ישראל. אלא שראה הקב"ה שצרתן של ישראל היא שגורמת לו לומר כך, מתוך שהוא כואב את כאבם של אחרים, ועל כן נהג עימו במידת הרחמים. לפרשת וארא.

    הרב יהשוע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    22/01/04 00:00

  • שבע מכות ושלש מכות

    למה חילקו את המכות בין פרשיות וארא ובא?

    הרב ישראל רוזנברג

    21/01/04 00:00

  • בני בכורי ישראל

    לאחר שמשה יוצא מבית פרעה הוא מקיים דו-שיח עם הקב"ה על כשלון שליחותו, באמצע דו-השיל מפסיקה התורה את הבאת הדברים ומתחילה בתיאור תולדות בית יעקב…מדוע ההפסקה ומה הקשר?

    ירחם שמשוביץ

    01/09/03 00:00

  • העלאת הפרטים אל הכלל

    לעומת הנוסח המקובל שאנו רגילים למצא החל מהפרשה הקודמת בכל התורה כולה "וידבר ד' אל משה לאמר" אנו מוצאים בתחילת פרשתנו נוסח שונה "וידבר אלקים אל משה ויאמר אליו אני ד'" ועלינו להבין מה משמעותו של שינוי זה.

    ירחם שמשוביץ

    01/09/03 00:00

  • למען דעת כי אין כד' אלקינו

    "בפתח פרשתינו מצווה משה לדבר אל בני ישראל ולומר להם את דברי הקב"ה: "אני ד' והוצאתי... וידעתם כי אני ד' אלקיכם". ותגובת העם היתה "ולא שמעו אל משה מקוצר רוח ומעבודה קשה"…" –על תגובת העם ופרעה ….

    ירחם שמשוביץ

    01/09/03 00:00

  • המכות כגילוי שמו של הקב''ה

    על דרישתו של משה לשחרר את בני ישראל כדי לעבוד את ד' במדבר עונה פרעה תשובה המחולקת לשלוש, המכות הבאות על מצרים באות לענות על כל השאלות…

    ירחם שמשוביץ

    01/09/03 00:00

  • האני ו''אני ה'''

    הביטוי "אני ה' " חוזר בפתיחת הפרשה פעמים רבות, וגם בהמשך הפרשה הוא מופיע לא מעט. הדבר בולט במיוחד לאור העובדה שבפרשת שמות אין הוא מופיע כלל וכלל. מה ההבדל בין הפרשות ומהו הקשר בין האני האישי ל"אני ה'"

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    01/09/03 00:00

  • ברד-תחילת הסוף?

    בסוף פרשתנו, לפני מכת ברד, הקב"ה שולח את משה להזהיר את פרעה: "כי בפעם הזאת אני שולח את כל מגפותיי אל ליבך..." - על ההבדל בין מכת הברד לשאר המכות ועוד...

    01/09/03 00:00

  • יהודים בגלות – עם ללא תוחלת

    המעיין בפרשתנו (פרשת וארא) ימצא כי הפרדוקס הקיומי של עם ישראל, המוכר כל כך, ממציאות ימינו וממציאות הדורות האחרונים, קיים היה כבר בדורות קדמונים...

    נחמן קידר*

    01/09/03 00:00

  • גלות מצרים – חיסון עם ישראל

    סוד קיומו של עם ישראל מהווה חידה בעיני האנתרופולוגים. עמים ומעצמות עלו על במת ההיסטוריה האנושית, מלאו תפקידים ראשיים או משניים בהצגת "תולדות האנושות", ירדו מעל במה זו ונעלמו לתוך נבכי ההיסטוריה...

    ד''ר יצחק קניגסברג

    01/09/03 00:00

  • מקוצר רוח ומעבודה קשה

    " וישב משה אל ה' ויאמר ה' למה הרעתה לעם הזה למה זה שלחתני. ומאז באתי אל פרעה לדבר בשמך הרע לעם הזה והצל לא הצלת את עמך." – על שליחותו של משה ותגובת העם – מתוך פרוש הרלב"ג

    הרב כרמיאל כהן

    01/09/03 00:00