לימוד הורים וילדים - פרשת וארא

הרב ברוך אפרתי עם שאלות ותשובות ללימוד מרתק של הורים וילים לפרשת וארא

הרב ברוך אפרתי 13/01/13 12:24 ב בשבט התשעג

לימוד הורים וילדים - פרשת וארא
Ernst Vikne-cc-by-sa, צילום: Ernst Vikne-cc-by-sa

שאלות-

  1. "אֲנִי ד' אֱ-לֹהֵיכֶם הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרָיִם"- סיפרו שתי מצוות בהן אנו מזכירים את יציאת מצרים
  2. "וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל הָאָרֶץ....וְנָתַתִּי אֹתָהּ לָכֶם מוֹרָשָׁה" - בפסוק מתוארים שני שלבים בכיבוש הארץ. מהם השלבים? ומתי התקיימו?
  3. ד' מצווה שוב את משה- "בֹּא דַבֵּר אֶל פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרָיִם וִישַׁלַּח אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאַרְצוֹ". כיצד משה מגיב לבקשת ד'?
  4. "וַיְדַבֵּר ד' אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן...לְהוֹצִיא אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם". מדוע צירף ד' את אהרון למשה?
  5. "וַאֲנִי אַקְשֶׁה אֶת לֵב פַּרְעֹה"- מדוע ד' הקשה את לב פרעה? האם לא מגיע לו לחזור בתשובה?
  6. מדוע ד' מצווה את משה לבקש מאהרון להכות את היאור כדי שיהפך לדם? מדוע שמשה לא יכה את היאור בעצמו?
  7. "וּבְכָה וּבְעַמְּךָ וּבְכָל עֲבָדֶיךָ יַעֲלוּ הַצְפַרְדְּעִים"- האם הצפרדעים נכנסו ממש לגוף של אנשי מצרים?
  8. "וַיָּסַר הֶעָרֹב מִפַּרְעֹה"- מדוע במכת ערוב, החיות חזרו ליער ולא מתו?
  9. פינת ההלכה- האם מותר לדבר בזמן הארוחה?

תשובות-

  1. קידוש בשבת, מאכלי ליל הסדר
  2. 'והבאתי'-משה הביא את ישראל לכניסה לארץ. 'מורשה'- יהושוע הוריש את יושבי הארץ הגויים וחילק את הארץ לנחלות
  3. משה מתלונן בקל וחומר- אם העם שלי לא הקשיב לי, איך פרעה המלך המצרי יקשיב?!
  4. "אַהֲרֹן אָחִיךָ יִהְיֶה נְבִיאֶךָ", ובאר רש"י- "מתורגמן. תאמר לפרעה כל שליחות ושליחות כפי ששמעתו מפי, ואהרן אחיך ימליצנו ויטעימנו באזני פרעה". אהרון נועד להיות הפה של משה בפני פרעה
  5. הסבירו רש"י והרמב"ם שכיוון שהוא היה רשע גדול, נמנעה ממנו התשובה. לדעת הרמב"ם כעונש, ולדעת רש"י משום שלא היה סיכוי שישוב בתשובה כבר- "מאחר שהרשיע והתריס כנגדי, וגלוי לפני שאין נחת רוח באומות עובדי עבודה זרה לתת לב שלם לשוב"
  6. הסביר רש"י- "לפי שהגין היאור על משה כשנשלך לתוכו, לפיכך לא לקה על ידי משה לא בדם ולא בצפרדעים, ולקה על ידי אהרן"
  7. כתב רש"י- "בתוך מעיהם נכנסין ומקרקרין"
  8. הסביר רש"י- "לא מתו כמו שמתו הצפרדעים, שאם מתו היה למצרים הנאה בעורות"
  9. "אין משיחין בשעת הסעודה". אך ה 'דרישה' כתב שזה בזמן חז"ל שהיו מסובין והיה חשש שיחנקו. ובימינו מותר. אולם ערוך השולחן חלק עליו, ולכן גם בימינו טוב להמנע משיחה באוכל אלא אם זו שיחה נצרכת.

הלימוד מוקדש לרפואת החולים והחולות בקהילה, יחד עם שאר חולי ישראל

כתבות נוספות

המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר