• תנאי לקיום העולם

    להודיע לכל באי עולם שתכלית העולם היא שארץ ישראל תינתן לעם ישראל.

    הרב ברוך גנות ראש ישיבת מעלה אפרים

    17/10/06 00:00

  • יש דברים נסתרים

    העולם מלא בחוויות שעוד לא חווינו, בזויות הסתכלות שאע"פ שברור שהם מעוותות ושקריות מ"מ עדיין לא הסתכלנו על העולם מבעד לעדשות המגע שלהם.

    הרב אריאל פרג´ון ר"מ בישיבת מעלה אפרים

    17/10/06 00:00

  • המצאת המאה

    אנשים נולדים, חיים שבעים, שמונים שנה, ומתים אחר כך, מבלי שיש טעם וסיבה שבשבילה הם חיים.

    הרב ידידיה שילה ר"מ בישיבת מעלה אפרים

    16/10/06 00:00

  • חובתנו על ארץ ישראל

    היסוד של הצידוק המוסרי שלנו להגן על עצמנו בהיותנו יושבים בארץ, הוא ההכרה בכך שארץ ישראל היא שלנו. שהרי אם הארץ איננה שלנו, ואין אנו כאן אלא עם של שודדים חמושים שלקח את ארצו של עם אחר, מהי זכותנו להילחם במי שמבקשים לממש את "זכותם הצודקת" ולסלק אותנו ממה שלקחנו שלא כדין?

    הרב עזריאל אריאל, רב היישוב עטרת

    08/10/04 00:00

  • והארץ היתה תהו ובהו... ורוח אלוקים מרחפת...

    מה הוא הקשר בין ה"תוהו ובהו" ובין "רוח האלוקים המרחפת"? מדוע לא נברא העולם מסודר, מה היא מטרת הבריאה הבלתי-מסודרת?

    נשיא אוניברסיטת בר-אילן, פרופ' משה קוה

    27/10/03 00:00

  • שמים או ארץ נבראו תחילה?

    מתניה ידיד

    26/10/03 00:00

  • האדם, עץ החיים ועץ הדעת טוב ורע

    כשמודיע הקב"ה לאדם על האיסור לאכול מעץ הדעת טוב ורע, הוא אומר: "כי ביום אכלך ממנו מות תמות", ומנגד הנחש אומר לחוה: "לא מות תמותון" - וכך היה. הכיצד הדבר?

    הרב ישראל רוזנברג

    23/10/03 00:00

  • יסוד ושורש האמונה: הכל צפוי והרשות נתונה

    אחד הדברים הבולטים ביותר בכל סיפורי פרשת בראשית, החל מהראשון שבהם - מעשה בראשית - הוא שעל אף שהקב"ה מופיע ככל-יכול ויודע-הכל, אין הוא פועל בתור שכזה.

    ירחם שמשוביץ

    22/10/03 00:00

  • פרשת בראשית

    "פרשת בראשית היא אחת מאותם נכסי הרוח המלווים אותנו מאז ילדותינו. נכסים אלה בונים את התשתית לרגשותינו ויוצרים את הסמלים בהם משתמשת הגותינו..."

    שלום רוזנברג

    01/09/03 00:00

  • מנוחה ובריאה

    ויכל אלוקים ביום השביעי מכל מלאכתו אשר עשה", כלומר הקב"ה כילה - סיים את מלאכתו דווקא ביום השביעי. אם מדוע אנו אומרים שנח ?

    הרב יעקב מאיר

    01/01/03 00:00

  • עץ פרי

    "עץ פרי עושה פרי"- שיהא טעם העץ כטעם הפרי. מה רצתה ללמד אותנו התורה

    הרב נועם צחור

    01/01/03 00:00

  • יש קונה עולמו, יש מאבד עולמו, בשעה אחרת ?

    קריאת השמות לחיות ע"י האדם, בפרשת בראשית, לא היתה משימה רגילה. על משמעות המשימה והתוצאות.

    אליהו קפלן

    25/12/02 00:00

  • תכל'ס - לפרשת בראשית

    רוב זמננו וכוחותינו מושקעים באמצעים. האדם עובד כדי להשיג כסף, כדי שיוכל לקנות אוכל ושאר דברים, כדי שיוכל לחיות בצורה בה הוא רוצה ובכך משועבד האדם לאמצעים.האם ניתן להשתחרר מעבדות זו?

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    19/12/02 00:00

  • כל הנקרא בשמי ולכבודי בראתיו יצרתיו אף עשיתיו

    "כאשר אנו מעיינים בהפטרות, צריכים אנו לחפש את הקשר התוכני המחבר אותן לפרשת השבוע. משום שלעתים חושבים אנו שהדבר היחיד המקשר את ההפטרה לפרשה הוא פסוק המזכיר עניין מהפרשה אולם אין זה כך.."

    ירחם שמשוביץ

    19/12/02 00:00

  • דגל ציון וירושלים

    ישנה חשיבות לאדם לידע כיצד נשתלשלו המאורעות לא רק הנוגעים לו אישית, אלא גם המאורעות המסבבים ומשפיעים, לכאורה חיצונית, על הידועות לו...לא לחינם פותחת התורה בסיפור הבריאה

    ירחם שמשוביץ

    19/12/02 00:00

  • קנין הזכות

    "כל עוד לא היה האדם על מפת ההיסטוריה סיפרה לנו התורה את סיפור הבריאה כשלעצמה ואולם מעת שנכנס האדם על מפת ההיסטוריה כבר אין חשיבות לבריאה אלא כאשר פועלת והינה בשביל האדם ומסביבו..." על בריאת העולם

    ירחם שמשוביץ

    19/12/02 00:00