פרשת בא: מרתין לות'ר קינג לא למד תנ"ך

המשפט המפורסם "Let my people go", שבו השתמשו מנהיג מאבק השחורים בארה"ב ומנהיג המאבק באפרטהייד בדרוא"פ, מעולם לא נאמר על ידי משה. לקריאתו של פעיל הצדק העולמי, ששימש דוגמה לרבים לאורך ההיסטוריה, נוספה מילה אחת משמעותית

נעם אלטמן
כז בטבת התשעח
,
14 בינואר, 2018 17:30
מרטין לות

מרטין לות'ר קינגצילום: Uncle Leo / Shutterstock

בשנות החמישים פרץ בארצות הברית מאבק השחורים אשר קרא להפסקת ההפרדה הגזעית, הסיסמה שבה הם בחרו הייתה "Let my people go". כמה שנים מאוחר יותר בחצי השני של כדור הארץ נאבקים במשטר האפרטהייד בדרום אפריקה, וגם שם קורא מנהיג העבדים נלסון מנדלה "Let my people go". מאות בשנים נוכל לשמוע את זעקת החופש הזו מהדהדת מפיהם של מנהיגי העולם המבקשים לעצב מחדש את תפיסת הצדק העולמית.

אותם מנהיגים נושאי דגל החירות, ניסו לשוב ולהשתמש בקריאתו של משה רבנו לפני 3,300 שנה במצרים, לשחרור בני ישראל העבדים לחירות מידי המצרים, הבעיה היחידה היא שמשה רבנו מעולם לא השתמש בקריאה "Let my people go".

מרתין לות'ר קינג וכמוהו שאר מנהיגי החופש בעולם מעולם לא למדו תנ"ך, או לפחות לא למדו כמו שצריך. משה רבנו זכה להיות מנהיג החופש המשמש דוגמה למנהיגים רבים לאורך ההיסטוריה, מאחר שהוא הוסיף עוד מילה אחת "שלח את עמי ויעבדני", ההבדל בין המשפט "Let my people go" ללא המילה ויעבדני, הינה בדיוק ההבדל בין היהדות לשאר הדתות בעולם, ובין ההשקפה הישראלית לתרבות המערבית.

כדי להבין זאת עלינו להתבונן בתחילת הסיפור בספר שמות פרק ג פסוקים י -יב "וְעַתָּה לְכָה וְאֶשְׁלָחֲךָ אֶל פַּרְעֹה וְהוֹצֵא אֶת עַמִּי בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם: וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל הָאֱלֹהִים מִי אָנֹכִי כִּי אֵלֵךְ אֶל פַּרְעֹה וְכִי אוֹצִיא אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם: וַיֹּאמֶר כִּי אֶהְיֶה עִמָּךְ וְזֶה לְּךָ הָאוֹת כִּי אָנֹכִי שְׁלַחְתִּיךָ בְּהוֹצִיאֲךָ אֶת הָעָם מִמִּצְרַיִם תַּעַבְדוּן אֶת הָאֱלֹהִים עַל הָהָר הַזֶּה:"

הקב"ה מצווה את משה להוציא את עם ישראל מעבדות, ועכשיו מגיע דבר מוזר מאוד, היינו חושבים כי משה יפרוץ בזעקות גיל ושמחה, סוף סוף יש הזדמנות להוציא את אחיו העבדים מהשעבוד המצרי, אך לא. משה רבנו מסרב להוציא את בני ישראל, "וכי אוציא את בני ישראל ממצרים"? רש"י על אתר מפרש "מה זכו ישראל שתעשה להם נס ואוציאם ממצרים"?

צריך להבין שמשה רבנו הוא פעיל הצדק העולמי, הוא רואה מצרי מכה יהודי ומתערב, הוא רואה יהודי מכה יהודי וגם מתערב. הגננת אף הייתה מספרת לנו שמשה רדף אחר גדי שברח ונשאו על כתפיו. משה הוא האנטי עוול בעולם, הוא לא יכול לראות שום עוול מוסרי בלי להגיב, והנה הוא מסרב להוציא מיליונים מאחיו העבדים לחופש, מדוע מנסה משה  לשכנע את הקב"ה שלא להוציא את בני ישראל ממצרים?

צריך להבין שדווקא מתוך צדקותו ומאבקו של משה למען מוסר וצדק הוא מסרב להוציא את בני ישראל ממצרים. כדי להבין זאת אשתף את הקוראים בסיפור שקראתי לפני כמה שנים: באחד מבתי הכלא בארץ היה אסיר בן 19 העומד כמה חודשים לפני שחרורו מכלא. אותו אסיר הגיש בקשה להנהלת הכלא לא לשחרר אותו ולהשאיר אותו בכלא. מוזר לא? במקום לחלום על החופש, ולבקש שחרור מוקדם הוא מבקש להישאר בכלא.

מנהל הכלא חשב שהאסיר הזה משוגע ושלח אותו לבדיקה פסיכולוגית, ממנה חזר האסיר עם חוות דעת כי הוא בריא בנפשו. קרא מנהל הכלא לאסיר שיסביר לו את בקשתו המוזרה. בא האסיר למנהל הכלא והתחיל לספר כי מגיל 14 הוא מסתובב בבתי כלא, ועכשיו הוא עומד להשתחרר והוא מפחד, פשוט עד שייתפסו אותו מחדש יעברו כמה ימים, והוא לא יודע מה יעשה בהם. "אתה מבין", הוא אמר למנהל הכלא, "אני לא יודע מה עושים עם חופש?"

משה רבנו מבין שעם ישראל נמצא בדיוק באותו מצב של אותו אסיר, מה יעשה עם ישראל עם כוחותיו העצומים, העם המהווה את לב העמים ומרכז בתוכו את כל הכישרונות וכוחות החיים שבהוויה, מה הוא יעשה עם החופש? אם יש דבר אחד יותר מאמלל ומסוכן מעבדות הוא חופש. העולם המערבי שם בפסגת שאיפותיו את החופש, את ה"סתלבט" את הלשבת רגל על רגל מול הטלוויזיה ופשוט לא לעשות כלום, או גרוע מזה לשקוע בחיים תאוותניים של חומריות והנאה ללא כל מהות ומטרה.

הבה ונתבונן בתשובתו של הקב"ה לאמירתו של משה רבנו: "בהוציאך את העם ממצריים תעבדון את האלוהים על ההר הזה". הקב"ה אומר למשה, "אתה צודק, להוציא את העם הזה לחופש זה הרסני פי כמה מהשארתם בעבדות, לכן לא לחופש אתה תוציא אותם אלא 'לעבוד את האלוהים על ההר הזה'". ומפרש רש"י: "כשתוציאם ממצרים, לסוף שלושה חודשים תעבדון אותי על ההר הזה שתקבלו התורה עליו, והיא הזכות העומדת לישראל להוציאם ממצרים".

הבעיה היא שהעולם שכח שמשה רבנו לא בא אל פרעה בדרישה "שחרר את עמי" אלא "שחרר את עמי ויעבדוני". כל עניין יציאת מצריים זה כדי שיעבדו את ה'. ללא עבודה זו עדיף שישארו בני ישראל עבדים. העולם כולו הפך את משה רבנו למנהיג החופש, רק שהם לא למדו תנ"ך. משה רבנו מעולם לא הוביל מהלך של חופש אלא של עבדות לקב"ה, עבדות שבעומקה היא החופש האמיתי, כי עבד ה' הוא לעולם בן חורין כדברי ריה"ל.

הביטוי "אדם לחופש נולד" לא הגיע מבית הספר שלנו. במקורות שלנו כתוב "כי אדם לעמל יולד" (איוב פרק ה פסוק ז). עמל דרך ארץ או עמל תורה, הכל לפי תכונות הנפש של כל אדם, אך לא ניתן לחיות ללא עמל ועבודה.

15.01.2018

1. יש רבדים אחרים............................ (משה אהרון )

בס"ד.
ראשית כלל אין זה נכון שמשה לרגע לא רצה שבני ישראל יצאו ממצרים .
זהו עיוות נורא של המקרא
כל שאמר משה : "מי אני" ו"שלח ביד תשלח"
דהיינו אני לא ראוי ולא יכול ולא מוכשר לאתגר
ואכן תשובת ה' על "תעבדון האלוהים על ההר הזה" - ניתנה אישית למשה עצמו
להראות שהוא בניגוד לנדמה לו הולך "לעבד" את ה' כלומר לשאת את בשורתו לעולם
גם בהנחלת עשרת הדברות לעולם
כאילו ביקש ה' לטלטלו לומר לו בעינך אתה אומנם קטן .
אך גדולתך היעודה הרחק הרחק - מסתם לשחרר עם של עבדים.
אתה הולך להפיץ את בשורת האלוקות לעולם

דווח על תגובה לא ראויה
15.01.2018

2. תעבדון את האלוהים...... (משה אהרון )


אדם ללא אלוהים - מכת הדם

בס"ד.



כי למה החלו המכות -

מכות מצרים

במכת הדם

ודווקא ביאור [ביהי - אור].

אלא לומר לך

שאורו של עולם

היא התובנה

שאי אפשר לו לאדם

ללא אלוהים .

שאדם ללא אלוהים

הוא אך דם

שא' של אלוהים

נשרה ממנו

דווח על תגובה לא ראויה
15.01.2018

3. מאמר יפה מאוד. (ידידיה)

דווח על תגובה לא ראויה
09.01.2019

4. יפה מאוד. הבדל קטן אבל משמעות אדירה (חגי)

יפה מאוד. הבדל קטן אבל משמעות אדירה

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

ארכיון צילום: דוברות הקרן למורשת הכותל המערבי

הכותל הוחרג מהנחיות ההתקהלות: יותרו תפילות של עשרה איש במקום

קרא עוד