מתי מותר לשקר?

בשביל תקציב ממשלתי אסור, אבל יש מקרים שמותר. הרב אבינר מסביר מתי מותר לשקר

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 03/09/17 12:41 יב באלול התשעז

מתי מותר לשקר?
פינוקיו: לתשומת ליבך, צילום: shutterstock

אסור לשקר.  חותמו של הקדוש ברוך הוא אמת.  לצערנו, אנו בעלמא דשקרא, ולפעמים כיוצא מן הכלל, מותר לשקר ואף מצוה לשקר.  האמת היא דבר גדול וענק, אך אין לך בעולמנו דבר שאין הקיצוניות מזיקתו.

פיקוח נפש.  כמובן פיקוח נפש דוחה את כמעט כל התורה, לכן צדק אברהם אבינו שאמר לפרעה ולאבימלך ששרה היא אחותו.  אכן "עם נבר תתברר ועם עיקש תתפתל" (תהלים יח כז).

עוד דוגמה של פיקוח נפש בגמרא.  אדם בורח מרודפיו ובעל הספינה מנצל זאת כדי לדרוש מחיר מופקע.  לכן מותר להבטיח לו אותו סכום ולבסוף לשלם רק את המחיר הרגיל.

מפני שלום.  שרה אמרה "ואדוני זקן" ורבונו של עולם שינה ורק ציין שאמרה "ואני זקנתי" כדי לא לפגוע באברהם אבינו.

הגזמות ובדותות שאין בהן נזק לאף אחד, אלא האדם רוצה להציג את עצמו כמענין, אין בהם איסור של שקר, שנאמר: "מדבר שקר תרחק ונקי וצדיק אל תהרוג", כלומר כמו שאסור להרוג, כך אסור להזיק על ידי שקר.  אך אף על פי שאין איסור תורה, מובן מאיליו שזו מידה רעה.  אבל אם זה לטובה, כגון לרמות כדי להכין מסיבת הפתעה, מותר.

התחייבויות לילדים.  אם מבטיחים לילד פרס תמורת התנהגות טובה, אסור לשקר.  "למדו לשונם לדבר שקר" (סוכה מו ב.  ועיין יבמות סג א).

להציל ממונו מגנב.  חכמים הפקידו כספם אצל בעל האכסניא, אך כאשר בקשוהו, הוא כפר.  אז הם פנו לאשתו, כביכול בשמו של הגנב, ובתור סימן הודיעו לה שהוא אכל באותו יום עדשים, מאכל שהם זיהו פירור ממנו בשפתיו (יומא פג ב).

פועל הגורם נזק.  פועל שמפסיק עבודתו באמצע היום שלא כדין, מה שגורם הפסד, ואי אפשר למצוא לו מחליף, מותר להבטיח לו משכורת גבוהה ולשטות בו כדי שיישאר (בבא מציעא עה ב.  שו"ע חו"מ רלג ה).  וכן הפסד כספי אחר (שו"ת ריב"ש תעה).

התרמות כזב.  אסור לכזב שאוספים כסף למטרה מסויימת כאשר הוא הולך למטרה אחרת.  זה גזל (שו"ת אגרות משה חו"מ ב כט).

כספים ממשלתיים.  אסור לכזב כדי לקבל כספים ממשלתיים או להיפטר מתשלום ,וזה גם חילול השם (שם).

שקר בשם התורה.  אסור לשקר בשם התורה, כגון לומר שהתורה התירה דבר מסויים שבאמת הוא אסור, וזה בייהרג ואל יעבור (ים של שלמה ב"ק ד ט.  עיין רע"א יו"ד קנז).

הגנה על בעל חסד.  מותר לשקר כדי להגן על בעל חסד כדי שלא כולם יתנפלו עליו, כגון מכניס אורחים נדיב (אושפיזא.  בבא מציעא כג ב.  שו"ע חו"מ רסב כא).

בושה.  מותר לשקר כדי להציל את עצמו מבושה (פוריא.  שם.  מסכתא לפי הרמב"ם גזילה יד יג).

ענווה.  מותר לאדם לשקר כדי להסתיר מעלותיו כגון שאינו יודע מה שבאמת הוא כן יודע ,משום ענווה (מסכתא. שם.  רש"י.  ועיין מ"ב סוף סי' תקסה.  כתובות עז  במעשה דרבי יהושע בן לוי והקשת).

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן