מדוע תורת ז'בוטינסקי כן ותורת הרב קוק לא?

הרב יוסף בן שושן מאוכזב מכך שמקומו של אחד מאבני היסוד של הציונות נפקד מהשיח הפוליטי ושאין כלל חברי כנסת ומפלגות שפועלים לאורו

חדשות כיפה הרב יוסף בן שושן 28/05/18 16:19 יד בסיון התשעח

מדוע תורת ז'בוטינסקי כן ותורת הרב קוק לא?
הרב קוק, צילום: ויקיפדיה

כל מי שלמד קצת על התהוות המדינה בדרך, יודע מהי תרומתו האדירה של מרן הרב קוק זצ"ל בהעצמת החזון הציוני ובמתן הלגיטימציה הקדושתית שלו, עד שניתן לקבוע ללא ספק, שהוא היה נשמת הציונות.

כל אימרת חייו הייתה תחיית ישראל בתור הרנסנס של האנושות כולה לאור ה'. כידוע, מלבד הגיגיו, כתביו, ומשאת חייו לטובת החזון הציוני, הוא גם פעל רבות למימוש החזון באופן מעשי. למשל בקידום הצהרת בלפור, בעידוד העלייה לארץ ישראל הלגאלית והבלתי לגאלית למורת רוחם של האנגלים ששלטו כאן, בחיזוק ההתיישבות בפועל ובהצלת ענף החקלאות מכליה על ידי "ההיתר מכירה" שהוא עיגן, בהסברה מול כל העולם את צדקת דרכה של התחייה הלאומית בישראל, וכו' וכו'.

אפשר לומר שהוא היה האדריכל הרוחני של מדינת ישראל והוא ובנו ממשיכו מו"ר הרב צבי יהודה זצ"ל, הינם המתווים דרכה וייעודה של מדינת ישראל.

וראו זה פלא. המדינה קיימת כבר למעלה מ- 70 שנה, ועד עצם היום הזה, אין כל ביטוי פוליטי בכנסת לתורה חובקת עולמים של מרן הרב קוק זצ"ל, שהינו המרא דאתרא של כלל ישראל הקם לתחייה עולמים בציון!

ביטוי רוחני, לימודי, ערכי, חינוכי, ארגוני ועוד, יש לרוב בארץ ישראל כיום, ואורו הולך וגדל ומתפשט לאין חקר וכובש לאיטו את התודעה הישראלית, אבל ביטוי פוליטי ממשי ריאלי, אין כל זכר. תורת ז'בוינסקי למשל יש. ולהבדיל, תורת הדתיות הפרטית, היו ויש עדיין ברוך השם גם לרוב, במפלגות החרדיות ועוד כמה פירורים ממנה במפד"ל ז"ל ובגלגולה העכשווי במפלגת הבית הפסבדו-יהודי.
אבל תורת הרב קוק זצ"ל, החובקת עולמים ומהווה מורה הדרך האולטימטיבי למדינת ישראל, אין כל זכר.

ישנה נציגות פוליטית לחובשי הכיפות הסרוגות, שגדלו במוסדות המנסים לחנך לתורת הרב קוק זצ"ל, אך בפועל נציגים אלה מקדמים תפיסה לאומית נבובה עם תבלין דתי, או במקרה הגרוע מזה, תפיסה לאומנית, שכידוע לכל מי שלמד את תורת הרב קוק זצ"ל, הייתה רחוקה ממנו כמזרח ממערב ומתועבת על ידו. הרב קוק זצ"ל היה אוניברסליסט בנשמתו וראה בחידוש הלאומיות הישראלית את החייאת לבה של האנושות כולה, ולא ערך כשלעצמו.

אצטט רק שלוש מקורות מספרו "אורות" כדי לשבר את האוזן,  מתוך אלפים אחרים  בכתביו הרבים באותו הכיוון.  אורות ישראל:

(ד-ה) "אהבת ישראל מחייבת אהבת כל האדם, וכשהיא מטביעה שנאה לאיזה חלק מן האדם, הוא סימן שלא נטהרה עדיין הנשמה מזוהמתה...."
(ו-ו) התכלית האחרונה אינה התגדרות התייחדות הלאומיות בלבדה, כי אם השאיפה לאחד כל באי עולם למשפחה אחת לקרוא כולם בשם ד', אף על פי שזה צריך גם כן מרכז מיוחד, מכל מקום אין הכוונה כולה רק המרכז, כי אם פעולתו על הכלל הגדול (דהיינו על האנושות כולה).
(ו-ז) " אין המדינה האושר העליון של האדם. זה ניתן להיאמר במדינה רגילה, שאינה עולה לערך יותר גדול מחברת אחריות גדולה, שנשארו המוני האידיאות, שהן עטרת החיים של האנושות, מרחפים ממעל לה, ואינם נוגעים בה. מה שאין כן מדינה שהיא ביסודה אידיאלית, שחקוק בהווייתה תוכן האידיאלי היותר עליון שהוא באמת האושר היותר גדול של היחיד. מדינה זו היא באמת היותר עליונה בסולם האושר, ומדינה זו היא מדינתנו, מדינת ישראל, יסוד כסא ד' בעולם, שכל חפצה הוא שיהיה ד' אחד ושמו אחד, שזהו באמת האושר היותר עליון. .."

אני הדל, פונה בזאת לכל מי שלמד ומלמד את תורתו הגדולה של מרן הרב קוק זצ"ל  השכם והערב, עד מתי נשלים עם הביזיון הזה? עד מתי נעלים עין מהפשע המתרחש לנגד עינינו מזה כחמש שנים?שהמפלגה היחידה שהיה לה סיכוי כלשהו להתרומם לאתגר הגדול של הרמת דגל הקודש העליון ולהוות ביטויה של תורת הרב קוק זצ"ל ומתוך כך לנשמתה של מדינת ישראל, הולכת ומתרוקנת מיום ליום ממעט האור שהחל להופיע בה, ותופסת צורה אחרת ורדודה, רק כדי להוות פלטפורמה אלקטוראלית רחבה ככל שיותר, לקידום מטרותיו, היפות והאידיאליסטיות ככל שתהיינה, של אדם שאין לו כל קשר עם מגמת הקודש העליון של מייסדיה ?

כל מי שמעוניין להגיב, או להיפגש על מנת לטקס עצה איך משנים יחד מציאות עגומה זו, מוזמן לפנות אלי דרך המייל: ozleisrael26@gmail.com

הכותב הוא בוגר ישיבת מרכז הרב