לימוד תורה מעמיק לאנשים עובדים? ב"חי בהם" זה אפשרי 

עמותת "חי בהם" מפעילה מסלולי לימוד ייעודיים למי שעובד אך מעוניין בלימוד רציני ואפילו בלגשת לבחינת הרבנות. שילוב בין התורה לחיים ולמקצוע, לומדים מכל הסוגים והרקעים, שילוב של לימוד וירטואלי ופרונטלי ודוברים מהשורה הראשונה - את כולם תמצאו כאן

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/11/17 13:05 א בכסלו התשעח

לימוד תורה מעמיק לאנשים עובדים? ב"חי בהם" זה אפשרי 
יום עיון של "חי בהם" , צילום: חי בהם

"לראות אדם עובד שגם לומד ויוצר, ולמרות הקושי מצליח להגיע לפירות מרשימים הן ברמה האישית והן ברמת התורה עצמה. התענוג להסתכל על אדם שהגדיר שמשימתו להרגיש בן בית בעולם הספר היהודי ובדגש על עולם ההלכה ולשמוע אותו מעביר שיעור סיכום בעמותה. לשמוע את התרגשותו של האחר מזה שמצא בית וקבוצה של לימוד ותוכן משמעותי בחייו או למצוא עצמי דן בשעות הלילה המאוחרות בנושא ספיק ספיקא עם קבוצת אנשים ששבה מעמל יומה... כמי שיושב בתוך מרחב התורה כל יומו אני עומד ומתרשם מהיכולת של אנשים להכניס תוכן משמעותי, לצלול ללמוד ולשקוע ולהגיע להישגים כה מרשימים בתוך עומס החיים". כך מספר הרב ישי שכטר (35), יו"ר וראש הכוללים והתוכניות של עמותת 'חי בהם – תורה לאנשים עובדים'.

תפיסת עמותת 'חי בהם' היא להכניס לימוד תורה משמעותי ורציני בחיי האדם העובד, מתוך המחשבה כי לציבור העובדים צריך להיות גם חלק בהעצמת התורה והרחבתה. מסיבה זו, בנו בעמותה מסלולי לימוד רציניים, מעמיקים, אך מותאמים ללמידה ושותפות של אנשים עובדים. מסלולי הלימוד מכוונים ליעדים שונים: החל מלמידה עיונית ופסיקתית, עבור לחיבור בין תחום העיסוק לבין החומר התורני הנלמד, וכלה במעוניינים לרכוש היקף בידיעת הלכה ומבחני הרבנות. הלימוד משלב מערכה ווירטואלית אינטרנטית רחבה לצד מערכת מפגשים ושיעורים פיזיים.

הרב ישי שכטר

הרב ישי שכטר צילום: חי בהם

בשנה שעברה, למדו דרך העמותה 155 תלמידים. כיום נמצאים בעמותה בתהליך הרשמה לתוכניות החדשות, וישנם כבר כמעט 100 פונים, כשהתהליך יסתיים רק באמצע חודש חשוון.

לצורך הכנת הכתבה, שוחחנו עם שלושה מהלומדים במסגרת 'חי בהם': עופר זריהן, בן 47 מרעננה, סמנכ"ל איכות באסטרונאוטיקס, נשוי + שתיים, שלומד בעמותה כבר חמש שנים, גיל יוגב ,שותף ב"קמה פתרונות" מנריה, נשוי +10, וחננאל טבול, בן 26 מירושלים,  סטודנט לתואר ראשון במשפטים ולתואר שני במנהל עסקים באוניברסיטה העברית, נשוי לרעיה.

לשאלה מהם היתרונות של הלימוד ב'חי בהם', שלושתם הסכימו שהתוכנית מתאימה מאוד לאנשים עובדים המעוניינים בלימוד מעמיק. חננאל ציין, שאם לא הייתה לו מסגרת כזו של לימוד, לא היה מצליח להתפנות במהלך השגרה האינטנסיבית ללימוד תורה רציני. 

הרב ישי, דיברנו עם כמה מהלומדים אצלכם, נראה שהאוכלוסייה מגוונת מאוד מבחינת עיסוק, גיל ורקע

"אחד הדברים העומדים לנגד עיני ומשמחים אותי מאד בשל התממשותם בפועל בעמותה, הוא הרצון לראות את הלומדים בעלי הרקע התורני השונה והבאים מ'בתי מדרש' שונים ואפילו מציבורים שונים, לומדים יחד כל אחד בדרכו השונה. זה מיושם גם באופי הלומדים המגיעים מהקשת הרחבה של 'בתי המדרש', וגם בקשר עם דמויות רבניות בציבור הדתי שמלוות את העמותה בימי העיון השונים. 

יש לנו לומדים מכל רחבי הארץ ומחו"ל, מגילאי 24 ועד 65, יוצאי ישיבות שונות, מכינות, בעלי רקע לימוד בסיסי או עצמאי, סטודנטים ובעלי תארים מתקדמים, ואנשים עובדים העוסקים בתחומים רבים ואינטנסיביים. בקיצור, כל מי שרוצה לימוד מעמיק ומשמעותי בחייו". 

 

העמותה צמחה לפני כעשר שנים. הרב ישי שמע מתלמידים, מבוגרי ישיבות ומאנשים עובדים על החיפוש שלהם אחר לימוד תורני רציני ומשמעותי והקושי ליישמו בחיי עבודה ושגרה. "מדובר באנשים שרובם כאלה שכבר טעמו לימוד רציני בחייהם, ועכשיו בשגרת החיים של עבודתם הוא חסר להם מאד. הקושי התחדד יותר בשל היותי חלק מעולם הישיבות בו התלמיד חווה תקופה אינטנסיבית ומלאה של לימוד תורה ומגיע לתובנות ועומקים, והמעבר החד למגרש החיים ועבודת היום יום גורם לתסכול בשל חוסר היכולת להגיע לתוצרים הדומים למה שחווים בלימוד בישיבה" מספר הרב ישי, "התחלתי לחשוב כיצד ניתן לייצור תוכנית רצינית ותובענית אך מתחשבת ונגישה לחיי האדם העובד. במקביל התחלתי ללמוד עם קבוצה של כמה עשרות עובדים, ובמשך שלוש שנים ניסינו לפתח מערכה לימודית רצינית שמשתלבת בעומס החיים. ריכוז הלמידה לנושא אחד מרכזי ומשמעותי תוך שילוב בין למידה עיונית עם העמקה פסיקתית, ומתן אפשרות לסיים בעבודת סיכום או מבחן רבנות או כתיבת מאמר, יכול להוביל לבניית קומה תורנית משמעותית לאורך שנות החיים". 

חננאל לומד כבר שנה בתוכנית של חקיקה ומשפט יהודי ישראלי. מטרת הלימוד בתוכנית זו היא לדון ולבחון נושאים הנוגעים למציאות היום, מתוך ניתוח עומק במקורות היהדות, לצד ידע משפטי מקצועי. "התכנית של משפט עברי מעניינת מאוד בעיני בגלל שהיא משלבת כמה סוגים שונים של לומדים. יש בתכנית תלמידי ישיבה שלומדים את התכנים במסגרת הלימודים שלהם בישיבה, סוג שני של לומדים הם סטודנטים למשפטים והסוג השלישי הם עורכי דין או משפטנים" מסביר חננאל, "עורכי הדין שעוסקים בנושא בפרקטיקה יכולים לחבר את הרעיונות והתיאוריות לעולם המעשה ולפעמים לחתוך את הדיון ולהגיד על הצעות מסוימות שהם לא מחוברות למציאות. לעומת זאת, מי שעוסקים בנושא בישיבה או באקדמיה יכולים להביא זוויות חדשות על הנושא שמי ששקוע בפרקטיקה לא חשב עליו. יש המון חיבורים והמון נושאים שבהם אני מוצא שיש לעולם התורני לחדש לעולם האקדמי ולהפך, כך ששני העולמות יוצאים נשכרים. כך לימוד התורה אינו נשאר במגדל השן התורני אלא תורם ורלוונטי לסוגיות החברתיות היום יומיות". 

הרב ישי מרחיב: "תובנה נוספת משמעותית שצמחה לאורך השנים בהם התנסינו בלימוד תחומי עניין שונים, היא שיש לבנות מסלולי לימוד המחברים בין תחומי העיסוק בחיים לבין הלימוד התורני. חיבור מיוחד זה לא רק מעצים את הקשר בין התורה לחיי האדם העובד, אלא מחבר בין התובנות התורניות למציאות המיוחדת בימינו". 

מלבד התוכנית למשפט יהודי ישראלי, קיים גם מסלול הלימוד המלא: לימוד נושאים שונים לעומק לרוחב ובהיקף, מסלול המשלב למידה אינטרנטית וחיה כאחד.  שיעור אינטרנטי מהבית, דפי מקורות, שיעורים מצולמים, אתר לימודי ומפגשי לימוד בחבורה ובחברותות, לצד שיעורים במקומות שונים. מסלול זה מכיל סגנונות למידה שונים - עיוני \פסיקתי \ מבחני רבנות, החל במקורות העיון התנאים האמוראים, ועד מורכבות הפסיקה בת ימינו וידיעת פרטי ההלכה.

יש לכם גם מסלול אינטרנטי, מה החלק של הלימוד הוירטואלי בתוך מכלול הלימוד בעמותה?

"אנו מציעים מסלול אינטרנטי בשל קושי של לומדים מסוימים להגיע למפגש פיזי או ללמוד בקצב אחד עם קבוצה חיה. אנו משתמשים בשיעורים אינטרנטיים ובאתר המנגיש את הלמידה, והשיעורים הפיזיים מצולמים, בשביל לסייע ללומד לנצל את זמנו בצורה היעילה ביותר ולהנגיש לו הכל בכל מקום בו הוא נמצא".  אך עם זאת, הרב ישי מדגיש "המסלול המלא, בו מתקיימים מפגשים סדירים מדי שבוע, הוא יעד מרכזי. השילוב בין המערכה האינטרנטית לבין המערכה החיה: לימוד בחברותות, השיעורים הפיזיים והשיח שנוצר בתוכם, המפגשים וההכוונה האישית בשיחות אישיות או בקבוצה, הוא שהופך את האתגר הגדול לאפשרי". 

הרב דוד לאו, הרב הראשי, באחד מימי העיום בעמותה

הרב דוד לאו, הרב הראשי, באחד מימי העיום בעמותה צילום: חי בהם

ספר לנו על מי שמלמד ומעביר את השיעורים

"בשלבים אלו, את הלימוד המשותף אנוכי הקטן מנהל יחד עם ר' נריה טייץ. בתוכניות חיבור התורה והחיים אנו נעזרים בבעלי הידע המקצועי המשולבים בתוכנית באופן מובנה. יש גם דמויות המלוות את הלומדים דרך המפגש בימי העיון המתקיימים בעמותה. ימי העיון הם הזדמנות מיוחדת להפגיש את העולמות. דמויות שדרכן ניתן לפגוש את ההתמודדות המורכבת של יישום התורה וההלכה בחיים, כמו אורי בן נון מנכ"ל חברת החשמל, סמנכ"ל חברת אלקטרוניקה בן לאומית, פרופסור ר' אברהם סופר ועוד, לצד פוסקים כמו הרב זלמן נחמיה גולדברג, הרב דב ליאור, הרב ורהפטיג, הרב אברז'ל, הרב רא"ם, ודמויות רבניות הנושאות משרה ציבורית כמו הרב הראשי לישראל הרב לאו, רבה של ירושלים הרב אריה שטרן, רבה של תנובה הרב וייטמן ועוד".

אחד מימי העיון הללו יתקיים ביום חמישי הקרוב, י"ג חשוון, 2 בנובמבר, בנושא 'שבת במערכת הביטחון, שירותי כיבוי והצלה ובבתי הדין', ובין הדוברים הרב מנחם פרל, לשעבר רב שירותי הכבאות והצלה ורב יחידת מודיעין בצה"ל, הרב זלמן נחמיה גולדברג ועוד.

נראה שגם עופר וחננאל משבחים את הר"מים. עופר: "הרב ישי והרב נריה הם תלמידי חכמים גדולים אבל מעבר לך הם גם אנשים שאפשר להתייעץ אתם בנושאים הלכתיים, אישיים ועוד". חננאל: "המרצים שמגיעים לתכנית הם מהשורה הראשונה והם משלבים היכרות מעמיקה עם ההלכה והתלמוד מחד, ועם עולם המשפט מאידך. למשל, שופט בית המשפט העליון בדימוס צבי טל שהגיע לשוחח איתנו על משפט דמיניוק ומאוד העשיר את הלימוד שלנו".

חננאל וגיל ממשיכים בלימוד ב'חי בהם' גם השנה ומביעים סיפוק רב מהחוויה. עופר מוסיף: "אני מעוניין להמשיך ללמוד כל עוד אוכל. הלימוד נותן לי המון סיפוק ושמחה מעבר לידיעת הלכה למעשה". 

שאלנו את הרב ישי מה מטרות העמותה לעתיד הקרוב: "הצורך בקשב לאנשים ולמציאות מוליד תובנות ומסלולים חדשים. אנו רוצים לפתוח מסלול ייחודי של קשרי ארץ ישראל וחו"ל שיחבר בין לומדים בקצוות העולם ללמידה בארץ תוך קיום קשר חי דרך אמצעי האינטרנט וכו' לצד מפגש פיזי בארץ אחת לשנה. כמובן שנשמח להרחיב את אזורי הפעילות שלנו ואת תכני התוכניות. בנוסף, במסגרת שילוב תורה וחיים היינו רוצים להוסיף מסלולים, למשל תוכנית תורה ועסקים, תוכנית 'תורת הנפש' שתשלב עיוני עומק בתורה ובפסיכולוגיה. וגם - מסלול עיון והיקף המשלב את למידת הדף היומי בצורה מעמיקה עם תמונת רוחב".  


לפרטים והרשמה לחץ כאן