לא יכולים להגיע למניין? צפו בשידור חי מתפילת שחרית

מיזם חדש של 'איילת השחר' מנסה לאפשר למתפללים מהבית, מהרכבת, או מהמשרד, את חווית התפילה במניין באמצעות מצלמות שמשדרות את כל תפילות היום. מנכ"ל הארגון: "זה לא מיועד למי שקם מאוחר. אין בזה את הצד ההלכתי של חיוב התפילה, אך זה מספק את האווירה והחיזוק של התפילה בבית הכנסת"

חדשות כיפה משה ויסטוך 13/08/17 17:34 כא באב התשעז

לא יכולים להגיע למניין? צפו בשידור חי מתפילת שחרית
בית כנסת בשידור חי, צילום: איילת השחר

אתה שוכב בבית עם חום? את מעוניינת להתפלל אך לא יכולה להגיע לבית הכנסת? מיזם חדש של עמותת 'איילת השחר', מאפשר גם לכאלה שאינם מצליחים לפקוד את בית הכנסת בימות החול, לקחת חלק מתפילה במניין באמצעות העברת התפילות בשידור חי.

"המיזם הזה קיים כבר מספר חודשים והוא עדיין בתחילת דרכו", אומר מנכ"ל העמותה, הרב שלמה רענן ל'כיפה'. לדבריו, הוא נועד עבור כאלה "שמחמת אונס אינם יכולים להגיע לבית הכנסת ושאין להם אלטרטיבה אחרת".

בכל בוקר בשעה 7:40 נדלקות המצלמות המוצבות בבית הכנסת איילת השחר במודיעין ומי שמעוניין לקחת חלק בתפילת שחרית, יכול לצפות בה בשידור חי. אפשרויות הצפיה הן באתר העמותה או דרך דף הפייסבוק שלה.

עמותת 'איילת השחר' נוסדה לפני כשמונה עשרה שנה מתוך מטרה "לגשר בין דתיים לחילוניים כתוצאה מהקרע החברתי העמוק הקיים בחברה הישראלית", כך נכתב באתר הארגון.

בית הכנסת איילת השחר במודיעין

בית הכנסת איילת השחר במודיעיןצילום: איילת השחר

מעבר לתפילת שחרית, מתקיימים גם שידורי תפילות מנחה וערבית ורענן מסביר מי קהל היעד שאליו הם מכוונים, "יש לא מעט מסורתיים שמעוניינים להתפלל אך לא מתאפשר להם להגיע לבית הכנסת מסיבות משפחתיות,, אילוצי עבודה וכדומה".

אנשים נוספים שאותם רוצים לשרת באמצעות המיזם, הם חולים בבית או בבתי חולים, שאינם יכולים להגיע לתפילה במניין. "מתוך הבנה שאדם שרוצה להתפלל ואינו יכול להגיע לבית הכנסת, אז האווירה חסרה לו וזה גורם לו לצער רב, עבורם שידור התפילה יכול להיות פיתרון מצויין", הוא מסביר.

לדבריו, גם נשים רבות מעוניינות במשך השבוע בבית הכנסת אך הן אינן מספיקות או שעזרות הנשים סגורות מאחר והביקוש נמוך, "באמצעות המיזם הן יכולות לקחת חלק מהתפילה.יש גם מטיילים רבים בארץ ובחו"ל, כמו למשל ביוון או מצרים, שלא יכולים להתפלל במניין אז הם מתחברים לשידור וזה עונה לפחות על חלק מהצרכים שלהם ויש לנו קשר גם עם קהילות בארה"ב ובמקומות נוספים בעולם שמתעניינים בדבר הזה".

רענן מדגיש כי שידור התפילה אינו מהווה תחליף לתפילה במניין, "זה לא מיועד למי שקם מאוחר. מי שיכול שיתפלל במניין. התפילה באופן זה אינה נחשבת כתפילה בציבור אך יש בה ערך מוסף של 'מכוון תפילתו עם הציבור'".

דברים ברוח דומה ביחס למיזם, כתב הרב הראשי הספרדי לישראל הרב יצחק יוסף. "בתחילה יש לציין" הוא כתב בתשובה לרענן, "כי כל הנידון הוא רק למי שהוא אנוס, שאין לו שום אפשרות להגיע לבית הכנסת להתפלל במנין עם הציבור".

בהמשך הוא כתב כי עדיף לאדם להתפלל בצורה כזאת מאשר להתפלל ביחידות, "ורעיון זה יש בו זיכוי הרבים גדול".

גם הרב יצחק זילברשטיין, רב שכונה בבני ברק ואב בית דין, התייחס בתשובה שכתב לנושא. לדבריו, מתפלל הנחשף לתפילה בשידור חי אינו יכול לענות אמן, אך יש באופן הזה מעלה בכך שהוא "נקרא מתפלל בשעה שהציבור מתפלל".

לשיטתו, במצבים בהם חולה נעזר בתפילה זו, יש בכך יכולת להביא מעט מזור למצבו, "וזה יתן לו חיזוק גדול, ולכן יש לסייע בזה".

בנוסף מבהיר מנכ"ל העמותה כי "אין למרות שאין בזה את הצד ההלכתי של חיוב התפילה, זה מספק את האווירה והחיזוק של התפילה במניין בבית הכנסת". כמו כן הוא אומר שמותר "לענות אמן לקדיש ולקחת חלק בקדושה".

אז אם אין ביכולתכם להגיע לבית הכנסת להשלים מניין, ב'איילת השחר' מזמינים אתכם להתחבר לשידורי התפילות החיים, "כאן תוכלו להתחבר לאווירת התפילה בבית הכנסת, לשמוע את התפילה המיוחדת לאותו היום ולהאזין לקריאה בתורה. חשוב להבהיר שהתפילה באופן זה אינה נחשבת כתפילה בציבור אך יש בה ערך מוסף של "מכוון תפילתו עם הציבור".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן