ככה זה כשיש שניים בישיבת עתניאל: "לזכותו ייאמר שהוא הצליח לא לריב אתי מעולם"

כבר קרוב לחצי יובל שאת הישיבה המיוחדת בדרום הר חברון מנהלים במשותף הרב רא"ם הכהן והרב בני קלמנזון שאומר כי הוא "נהנה מהעובדה שהשותף שלי הוא אחד מגדולי הדור" וכי "מי שחיפוש כבוד הוא דומיננטי אצלו אז תהיה לו בעיה לסוג כזה של ניהול"

חדשות כיפה משה ויסטוך 19/09/17 17:23 כח באלול התשעז

ככה זה כשיש שניים בישיבת עתניאל: "לזכותו ייאמר שהוא הצליח לא לריב אתי מעולם"
הרב ראם והרב קלמנזון, צילום: דוברות הר חברון

 שני ראשי הישיבה בעתניאל שבדרום הר חברון, הרב בני קלמנזון והרב רא"ם הכהן, משמשים ביחד כראשי הישיבה כבר קרוב ל-25 שנה.

בשנת 1987 הקים הרב קלמנזון (60), מתלמידיו של הרב שג"ר, את הישיבה שבדרום הר חברון. תחילה המקום שימש ככולל ובהמשך לישיבת הסדר פורחת שהלכה וצמחה. בשנת 1993 החליט הרב קלמנזון לצרף אליו ראש ישיבה נוסף, בן גילו, הרב רא"ם הכהן.

"זה היה מכוון". הוא אומר ל'כיפה', "הישיבה הלכה וגדלה ונוצרו לנו גם מאבקים עם איגוד ישיבות ההסדר, שבזמנו לא אפשר לנו לקבל רישיון חוקי. והיו גם לחצים מכיוונם של חלק מראשי הישיבות דאז שטענו שאנחנו חותרים תחתיהם".

על רקע המסע הכבד וההתנהלות בכמה מישורים, הגיע הרב קלמנזון למסקנה "שטובים השניים מן האחד. ידעתי שבישיבת הר עציון זה עובד לא רע וזה מצא חן בעיני. הכרתי את הרב רא"ם לפני כן וידעתי שהוא תלמיד חכם גדול חרוץ ומגדיל ראש ושהוא יהיה שותף טוב". לדבריו, לאחר שהציע לו לבוא לישיבה "הוא הסכים ואני לא מצטער על זה. אני יכול להצטער על זה שאין לנו תקציב למשכורות לאפילו ארבעה ראשי ישיבות".

התפקיד הזה תובעני מאוד וטוב שיש עוד מי שנושא בנטל", מסביר הרב את היתרונות שבניהול מרוחני משותף של ישיבה. בנוסף לכך הוא מדגיש: "ידעתי במי לבחור".

הרב קלמנזון למד כבחור ישיבה בישיבת הכותל ובהמשך לימד כר"מ בישיבת קרית שמונה ובישבת הכותל. לפני 30 הוא הקים ביחד עם הרב עמי עולמי הי"ד, את הישיבה בעתניאל וכעבור מספר שנים צירף אליו את הרב רא"ם הכהן. הרב כהן הינו בוגר ישיבת הר עציון, נחשב לתלמידו של הרב אהרון ליכטנשטיין ולימד במספר מוסדות עד שהגיע לישוב עתניאל בו הוא משמש בין שאר תפקידיו, כרב המקום.

מעבר להורדה מהנטל, הרב קלמנזון מדגיש כי "לכל אחד יש יתרונות וחסרונות ותמיד טובים השניים מן האחד. אני נהנה מהעובדה שהשותף שלי הוא אחד מגדולי הדור ואני רוצה לקוות שהוא גם קצת נהנה ממני. בכלל 'חכמה ברוב יועץ' והרבה פעמים חשבתי שצריך לעשות דברים בדרך מסויימת והוא שכנע אותי שיש לבחור בדרך אחרת ואני לעתים גם שכנעתי אותו".

יש ביניכם חלוקת תפקידים מוגדרת או כזו שהתהוותה עם השנים?

"אני טיפוס יותר מסגרתי והרב רא"ם הוא יותר חופשי ונוצר בינינו איזון מבורך בדברים האלה ולמידה הדדית. הרבה פעמים כל אחד משקף כלפי השני את דעתו ועל ידי ליבון הדברים הם יוצאים ההרבה יותר מוצלחים". בכלל הוא מדגיש, "אין אצלנו מאבקי שליטה מכיוון שיש כל כך הרבה משימות והדברים מתחלקים בין כולם".

עוד אומר הרב קלמנזון: "אצלנו אין חלוקת סמכויות למעט עניינים טכניים. הרבה פעמים כשאנחנו לא מסכימים על עניינים עקרוניים מישהו מאיתנו מוותר. לזכותו של הרב רא"ם ניתן לומר שהוא הצליח לא לריב אתי מעולם וזה נעים לי מאוד וכיף גדול. אנחנו עושים ויתורים הדדיים ולומדים להכיר אחד את השני. היו פעמים שהיו דברים שהם בנפשי והרב רא"ם ויתר על עמדתו בלי טיפת מרירות אלא באחריות ובשלמות".

מבחינתו, "הצוות הדו ראשי עובד יותר טוב מאשר אדם אחד. אם זה היה תלוי בי הייתי ממנה עוד ראש ישיבה"

האם היית ממליץ למוסדות ישיבתיים נוספים לבחור בדרך דומה לשלכם?

"בהחלט הייתי ממליץ למרות שיש לזה נגזרות תקציביות" מציין הרב קלמנזון ומוסיף כי "ככל הנראה המשכורות של שנינו הן מתחת לממוצע של מוסדות בסדר גודל שלנו". לדבריו, "ברור שמוסד קטן לא יכול להרשות לעצמו את הפריבליגיה הזאת".

עם זה הוא אומר כי היה מציע "לראש ישיבה שהוא בודד שישימור את הבדידות הזו רק למקרים שאין ברירה ויהפוך את הצוות שמסביבו לצוות של ראשי ישיבה. אני יכול להגיד שמי שחיפוש כבוד הוא דומיננטי אצלו אז תהיה לו בעיה לסוג כזה של ניהול". 

קראו על הרב יובל שרלו והרב תמיר גרנות המשמשים יחד כראשי ישיבת 'אורות שאול

קראו על הרב יצחק שילת והרב חיים סבתו המשמשים יחד כראשי ישיבת 'ברכת משה'

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן