ככה זה כשיש שניים ב'ישיבת ברכת משה': "אם יש כאלה שלא בנויים לעבוד יחד - בעיה"

32 שנה הם למדו מהרב רבינוביץ' את רזי ניהול הישיבה, עד שלפני כשנתיים החליפו אותו בתפקידו. הרב יצחק שילת והרב חיים סבתו, שהקימו את המוסד הותיק לפני עשרות שנים, מציגים מודל משותף ומצליח של ראשות ישיבה, "כלל לא בטוח שזה יצליח בכל מקום"

חדשות כיפה משה ויסטוך 19/09/17 17:22 כח באלול התשעז

ככה זה כשיש שניים ב'ישיבת ברכת משה': "אם  יש כאלה שלא בנויים לעבוד יחד - בעיה"
הרב סבתו והרב שילת, צילום: אביאל הלוי

לפני ארבעים שנה הקימו שני רבנים צעירים ישיבה חדשה במעלה אדומים וחיפשו רב שינהיג אותה. לאחר מספר שנים נמצא הרב המיוחל, אך כעבור יותר משלושה עשורים מצאו השניים את עצמם שוב עומדים בראשות הישיבה, יחדיו.

"הרב סבתו ואני הקמנו את הישיבה בתשל"ז ושימשנו כראשי ישבה זמניים עד שמצאנו ראש ישיבה", מספר ל'כיפה' אחד משניים, הרב יצחק שילת (71) שכיום עומד בראשות הישיבה לצדו של הרב חיים סבתו הצעיר ממנו בשש שנים.

בשנת 1983 שש שנים לאחר שהישיבה הוקמה, תחילה במישור אדומים ובהמשך במעלה אדומים, נמצא הרב המיוחל שיעמוד בראשות הישיבה, "הרב אליעזר רבינוביץ' שימש בתפקיד עד לפני שנתיים ואז הוא החליט שהמשא קצת כבד עליו וביקש שניקח על עצמנו חזרה את תפקיד ראשות הישיבה. אנחנו עתרנו לבקשתו וחזרנו לתפקיד". כך חזרו שני הרבנים, שמאז צברו מעמד בעולם התורני, לעמוד בראשות הישיבה לראשונה מזה 32 שנה.

קראו על הרב יובל שרלו והרב תמיר גרנות המשמשים יחד כראשי ישיבת 'אורות שאול

קראו על הרב בני קלמנזון והרב רא"ם הכהן המשמשים יחד כראשי הישיבה בעתניאל

לדברי הרב שילת שני אנשים בעלי אופי שונה עשויים להועיל זה לזה בעבודת ניהולה הרוחני של הישיבה, "זה שיש שני בני אדם עם אופי וצורת חשיבה ייחודית וכן יחס מסויים לתלמידים והשקפת עולם שונה, זה טוב ולא מאפשר לישיבה להיות חד גונית ושבויה בדפוס נוקשה, אלא נותן לה עושר רוחני גם מההיבט הלימודי וגם מזה ההשקפתי. מלבד זאת יש ברכה בכך שיש שני אנשים שיכולים לחלק את המעמסה אחד עם  השני".

לדבריו, "אין חלוקה מובנית או רשמית בינינו אבל באופן טבעי נוצרה חלוקה זורמת שהשתרשה עם השנים מבלי שהתאמצנו לכך ולפי מה שמתאים לאופי ולסגנון של כל אחד מאיתנו וגם לאיך שהתלמידים קולטים את זה".

הרב סבתו, שעלה עם משפחתו ממצרים, למד בישיבת הכותל בעיר העתיקה בירושלים ושירת במסגרת ההסדר כלוחם בחיל השריון. כחייל מילואים  הוא לחם במלחמת יום הכיפורים, עליה כתב את ספרו המפורסם 'תאום כוונות' ובעקבות החוויות שעברו עליו במלחמה החליט להקדיש את חייו ללימוד תורה.

"המוטו שלנו", מגלה הרב שילת, "זה כמו בזוגיות של איש ואשה- מידות טובות. כשיש מידות טובות לא יוצרים מחלוקות כשלא צריך ולא מחדדים הבדלים כדי ליצור מתח, אלא משתדלים שהכל יהי בדרכי שלום ונועם וב"ה כבר 40 שנה שאנחנו מצליחים בזה, אמנם לא כל השנים זה היה כראשי ישבה אך אנחנו מסתדרים מצויין. למרות שפה ושם יש הבדלים קלים בענייני השקפה או הנהגה אך זה לא מגיע לכדי מתח".

אתה יכול לציין דוגמא למחלוקת שיש ביניכם?

"אני למשל עולה להר הבית עם התלמידים למקומות המותרים לדעתי והרב סבתו לעומת זאת לא עולה. התלמידים יודעים את זה ולמרות שכביכול זה יכול היה להוות מוקד של מתח כאילו מי שכן עולה הוא לא בסדר או להיפך, העובדה היא שאנחנו שונים בעניין הזה ואין שום מתח והרגשה לא נעימה לא ביני לבין הרב סבתו ולא בינינו לבין התלמידים. כולם פשוט מבינים שיכולה להיות הבדל בהשקפה וזה בסדר גמור".

היית מייעץ לראשי ישיבות, שמנהלים את ישיבותיהם לבד, להיעזר באדם נוסף?

"קשה להמליץ כי זה תלוי מאוד באופי של האנשים. אם מדובר בכאלה שלא בנויים לעבוד יחד זו בעיה כי זה יכול ליצור מתח ובעיות, אך אם מדובר בבבני אדם שהם פחות או יותר בראש אחד, בעלי מידות וגם בעלי שכל ישר ורצון טוב, בהחלט הייתי אומר שזה מבורך".

הרב שילת ממשיך בהסתייגותו ואומר כי "כלל לא בטוח שזה יצליח בכל מקום. יש גם מצבים בהם יש אנשים מאוד גדולים ודגולים שהם יכולים וצריכים להנהיג לבד. אך לגבי ישיבות הסדר אני חושב שזה רצוי".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן