"יש לך מזל": כשברוך מרזל והגרש"ז אוירבך נפגשו

הרב אהרן גולדברג, בנו של הגרז"ן ונכדו של אחד מחשובי פוסקי ההלכה בדור האחרון, סיפר על מפגש מקרי של סבו עם פעיל הימין, שבו הביע את דעתו הנחרצת בעניין העלייה להר הבית

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/04/18 16:28 יז בניסן התשעח

"יש לך מזל": כשברוך מרזל והגרש"ז אוירבך נפגשו
ביקור יהודים בהר הבית, צילום: Sebi Berens/Flash90

"דעתו של הסבא היתה נחרצת נגד העלייה להר הבית", כך מספר הרב אהרן גולדברג, בנו של הרב זלמן נחמיה גולדברג ונכדו של הרה"ג שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, על יחסו של סבו בעניין עלייה להר הבית בימינו.

במכתב ששלח בשבוע שעבר לארגון "מורא מקדש", לקראת חג הפסח, מעיד הרב גולדברג על התבטאויות מפי סבו נגד העלייה להר. בין היתר הובא גם סיפור על מפגש מקרי ומעניין של הרב אוירבך עם פעיל הימין ברוך מרזל, שבו הביע בפניו הרב את דעתו הנחרצת.

"הנני לספר את העובדות שנוכחתי בהן, וזכורות לי היטב עד היום", פתח הרב גולדברג את מכתבו. "היה זה בתקופה שהתרבו העולים להר הבית, הלכתי עם סבא מרן הגרש"ז אוירבך ברחוב השל"ה בשכונת שערי חסד, וממרחק מסוים ראינו את ר' ברוך מרזל במורד הרחוב. 

"ברוך סימן בידו לשלום כדרכו, וסבא סימן לו ביד שיתקרב. סבא שאל אותו: 'תגיד לי, אתה גם מהחבר'ה שעולים להר הבית?'. ברוך השיב בשלילה. סבא שמח לשמוע את התשובה, והוסיף 'יש לך מזל, אחרת לא הייתי מדבר איתך יותר...'" 

לדברי הרב גולדברג, "דעתו של הסבא היתה נחרצת נגד העלייה להר הבית. הייתי נוכח כשהגיע אליו הרב משה וובר, וסיפר לו שמשרד הדתות הפסיק לתקצב את השומר בשער המוגרבים, שתפקידו היה לזהות יהודים שרוצים לעלות להר הבית ולהסביר להם שיש איסור חמור מטעם כל הרבנים לעלות להר. סבא הודיע לו מיד שהוא לוקח על עצמו לממן את השומר לתקופה מסוימת, עד שמשרד הדתות שוב יחזור לממן את השומר.

"בערב ראש חודש סבא היה הולך להתפלל בכותל המערבי. בתקופה שהוא מימן את השומר, מדי פעם כשהיינו מגיעים לכותל סבא היה מבקש שאגש לעמדה של השומר בשער המוגרבים לבדוק ולראות אם השומר עושה את מלאכתו. סבא היה עומד מרחוק ומחכה שאחזור, והיה מבקש לשמוע בדיוק מה ראיתי.

"בתקופה אח"כ הגיע הרב משה וובר שוב, ואמר שהכרוז עם החתימות של הרבנים אזל וצריך כסף כדי להדפיסו שוב כדי לחלקו לאלו שעולים להר. סבא הוציא מיד כסף לשלם עבור ההדפסה".

עוד מספר הרב גולדברג כי "זכורני שסבא היה מדבר על כך שמעניין שיש כאלו שמתפארים על היותם תלמידי מרן הראי"ה קוק, אך לא מתחשבים בדעתו הברורה לאסור באיסור חמור את העלייה להר הבית".