חושבים לצאת לשליחות? אל תתלבטו

שימור הזהות היהודית, קירוב לבבות, חיבור לעם ישראל ולארץ ישראל, לימוד עברית וחיבור לציונות. אלו רק חלק מהמסרים שמועברים ליהודי התפוצות. שני זוגות של שליחים מספרים על משימה ציונית מעבר לים

חדשות כיפה דויד ליבנה 07/05/18 09:42 כב באייר התשעח

חושבים לצאת לשליחות? אל תתלבטו
אריק נגל, שליח במנהטן, צילום: באדיבות המצולם

אתגר שימור הזהות היהודית בקרב צעירים בקהילות השונות בעולם הולך וגדל בשנים האחרונות. מחקרים רבים מראים כי המפתח להצלחה על שימור הזהות הוא ביסוס הקשר למדינת ישראל, לשפתה ולתרבותה: ככל שמבססים קשר זה בגיל צעיר יותר - ניכרת עליה בשימור והעמקת הזהות היהודית.

על רקע זה, בתי ספר יהודיים ברחבי העולם מגבירים את מאמציהם לשלב שליחים מישראל בתוך צוות ההוראה של בית הספר. נכון לשנה זו, יותר מ-200 מורים-שליחים מלמדים עברית ויהדות ומביאים את ישראל לאלפי תלמידים בעשרות מדינות ברחבי העולם, והביקוש רק מוסיף ועולה.

ההסתדרות הציונית העולמית מזהה את הצורך הגובר ומנסה לתת לו מענה מיטבי. בימים אלו מתקיים סבב גיוס נוסף למשרות שליחי-הוראה. בהתאם לדרישה מהשטח, גיוס זה ממוקד בזוגות המגדירים עצמם דתיים, ושניהם בעלי תעודה מתאימה וניסיון בהוראה.

לכבוד סבב הגיוס, בחרנו להביא את סיפוריהם של שני זוגות שיצאו לשליחות ציונית מעבר לים:

מרדכי ואסתר בר אשר משמשמים כשליחים בקולומבוס, אוהיו, ארה"ב, ומתגוררים שם יחד עם חמשת ילדיהם. "אנחנו מורים לעברית בבית הספר 'קולומבוס תורה אקדמי'. בית הספר שלנו קטן - כ-220 תלמידים מגן חובה ועד כיתה י"ב. מעבר ללימודי השפה אנחנו מביאים את ישראל אל הכיתות באמצעות לימוד היסטוריה, שירים, דמויות ואירועים. המטרה היא לחבר את התלמידים למדינת ישראל, לטעת בהם סקרנות להכיר אותה טוב יותר ולהרגיש קרובים אליה גם מהמרחק", הם מספרים.

לדבריהם, "חלמנו הרבה שנים על יציאה לשליחות מתוך הכרה בחשיבות הקשר שבין ישראל ליהודי התפוצות. הרגשנו שיש לנו מה לתרום והחלטנו לקחת פסק זמן מהחיים השגרתיים שלנו ולהקדיש שנתיים לעם ישראל".

מרדכי ואסתר בר אשר, שליחים בקולומבוס

מרדכי ואסתר בר אשר, שליחים בקולומבוסצילום: באדיבות המצולמים

על הריחוק מהמשפחה וההסתגלות לשינויים הם אומרים: "קשה להיות רחוקים מהמשפחה ומהחברים ונדרשה לנו תקופת הסתגלות למקום ולתרבות אבל למזלנו בית הספר, ובמיוחד מנהלת המחלקה לעברית, עשו כל שביכולתם להקל עלינו את המעבר. בנוסף לכך, הקהילה המדהימה של קולומבוס חיבקה אותנו מהרגע שהגענו. זה נתן לנו תחושה שאנחנו חלק ממשפחה אחת גדולה והפך את האתגר לחוויה.

"אנחנו רואים חשיבות רבה במפעל השליחות הציונית", הם מוסיפים. "זה נשמע אידאל גבוה אבל יש לו ביטוי יומיומי - לתת לתלמידים כלים לביטוי בעברית, ללמד על ארגוני החסד בישראל, לספר על השירות בצה"ל, להציג בפניהם את התרבות היהודית המתחדשת, להכיר להם את גיבורינו, לטעת בהם את האהבה לארצנו - כל אלו יוצרים חיבור שאנחנו מקווים שיבוא לידי מימוש בעתיד".

ובנוגע למי שמתלבט אם לצאת לשליחות, יש להם תשובה חד משמעית: "כן, כן ושוב כן!". לדבריהם, "יש הרבה סיפוק במעבר מחיים פרטיים לחיים בעלי משמעות שנוגעים במעגל רחב יותר של תרומה לעם ולמדינה. מעבר לזה, מדובר בחוויה אישית מעצימה. זאת הזדמנות לגלות שיש בך כל כך הרבה כוחות ויכולות שרק עכשיו יוצאים החוצה. 

"השליחות חיזקה אותנו כמשפחה גם את הקשרים בינינו לבין הילדים וגם בינם לבין עצמם. כשאחד מאיתנו שיתף בקשיים שאתם הוא מתמודד, שאר בני המשפחה היו שם בשביל לתמוך ולעודד".

אריק וירדן נגל יצאו גם הם לשליחות ציונית בארה"ב, יחד עם שני ילדיהם, והם מתגוררים במנהטן, ניו יורק. ההתמודדות עם אתגרים ותחושה אמתית שהם יכולים להצליח במשימה, הן הסיבות שמשכו אותם לקבל עליהם את המשימה. "עד כה אנחנו שמחים מאוד ועומדים ביעדים שלנו כמשפחה וכזוג שליחים בקהילה המדהימה שלנו", הם מספרים.

איך אתם מתמודדים עם המרחק מהמשפחה והחברים בישראל?
"בשנה הראשונה היה קשה מאוד וכל חודשיים טסנו לביקור... ועכשיו כל חודשיים באים לבקר אותנו… בתכלס לא מתרגלים למרחק.

איך הסתגלתם לשינוי?
"משתדלים לטייל הרבה ונהנים מכל רגע".

מדוע חשוב בעיניכם לצאת לשליחות?
"יש הרבה סיבות והרבה תשובות לשאלה הזאת. לפי דעתנו הכי חשוב זה הקירוב לבבות של יהודי התפוצות לעם ישראל ולארץ ישראל. אחד מתפקידי השליח הוא להביא את ישראל לקהילה, בתרבות שלנו בשמחה, במוזיקה, במאכלים, בחגים, ובכל ימי החג והאבל של העם היהודי".

מה המסר שלכם למי שמתלבט אם לצאת לשליחות או לא?
"תצאו בשמחה ותחזרו בשמחה גדולה עוד יותר. 'כי אין לנו ארץ אחרת'".

אריק וירדן נגל, שליחים במנהטן

אריק וירדן נגל, שליחים במנהטןצילום: באדיבות המצולמים

יצוין כי השליחים מועסקים ברובם ישירות באמצעות בית הספר, ומשתלבים בצוות ההוראה באופן מלא. השליחים מקבלים הזדמנות לבסס קשר עם ילדים ובני נוער יהודיים במשבצת הזמן הגדולה של יום הלימודים. שיעורי העברית, התנ"ך והתושב"ע שהם מלמדים מביאים ישראל חיה ואותנטית לכיתות, ונותנים לתלמיד את הכלים והאפשרות להתקרב לישראל ולהרגיש בה כמו בבית. 

לצד שיעורי השגרה היום-יומיים, השליחים ממלאים תפקיד מרכזי בהוויי בית-הספר ובאירועי השיא שלו: החל ממסיבת חנוכה בבית השליח, עבור דרך סדר ט"ו בשבט הבית ספרי, וכלה באירועי יום העצמאות בבית הספר שאליהם מוזמנת כל הקהילה, הופכים אירועים אלו בניצוחם של השליחים לזיכרון בלתי נשכח בלבם של התלמידים.

"מסלול שליחות ההוראה הוא ייחודי. בית ספר מביא שליחים מתוך ציפייה גבוהה ואמון רב בשליח. ההורים והנהלת בית הספר סומכים למעשה את ידיהם על השליח ואומרים לו: 'את החיבור לישראל אנחנו מפקידים בידך. אתה האיש שיכול לבנות את הגשר עליו יצעדו ילדינו בבואם לכונן יחס חיובי ומשמעותי עם מדינת ישראל והעם היהודי'", מספר ראש המחלקה לחינוך בהסתדרות הציונית העולמית, סילביו חוסקוביץ'.

ההסתדרות הציונית העולמית נוסדה ביוזמתו של בנימין זאב הרצל בשנת 1897, והיא פועלת לשמירה על ההמשכיות היהודית ומניעת ההתבוללות בעם היהודי, לקידום חינוך יהודי ועברי, להסברה ציונית, למאבק באנטישמיות והגנה על זכויות יהודים בכל רחבי העולם, ולחיזוק אחדותו של העם היהודי ומרכזיותה של מדינת ישראל בעם היהודי.