• ובאו כולם בברית יחד

    מצד אחד, דומה שמעולם לא היו כל כך אנשים רבים, שרואים עצמם כמי ש"תורתם אומנותם", הוגים בה יומם ולילה, ועושים את "דעת התורה" לקו מנחה בכל הליכותיהם. מצד שני, לחלק גדול, גדול מאד, מעם ישראל, התורה היא "כספר החתום",

    עו''ד אביעד הכהן

    20/05/04 00:00

  • ימים של צפייה לישועה

    לאחר שניתנה תורה ועם ישראל נודד במדבר, מועבר השרביט לדור הנכנס לארץ. כך גם חג השבועות הוא מפגש של ספירת העומר מול מצוות הביכורים. מפגש במדבר של דור יוצאי מצרים עם דור באי הארץ...

    ד''ר יחיאל שרמן - הקריה האקדמית – קרית אונו

    20/05/04 00:00

  • Hadas Parush, פלאש 90 צילום: Hadas Parush, פלאש 90

    חידון ליום ירושלים

    למי שעולה לעיר לקראת יום ירושלים וגם למי שעולה.. מוצעות חידות ברמות שונות וגם התשובות.

    רן חורי

    17/05/04 00:00

  • והנצח זו ירושלים

    ירושלים התנחלה בלב כולנו. מאז גלה העם מארצו בכל הזדמנות הוא העלה את ירושלים על ראש שמחתו. יהודי מזכיר את ירושלים בכל יום בתפילתו, מעלה את ירושלים על ראש שמחתו...

    הרב יחיאל וסרמן - חבר הנהלת הסוכנות היהודית

    14/05/04 00:00

  • יום העצמאות - בין עֲצָמוֹת לְעוֹצְמוֹת

    "...הכרזת המדינה היתה האות לפתיחת המלחמה הקשה בה שבעה צבאות ערב פלשו למדינת ישראל הקטנה והחלשה, ורק אחרי מאבק ארוך הצלחנו להדוף אותם ולנצח במלחמה. האם לא היה ראוי לקבוע את יום העצמאות ביום בו הסתיימה המלחמה, ולא ביום בו היא התחילה ?.."

    יוני אלטמן

    19/04/04 00:00

  • הזכרון כמצווה מתחדשת

    "אדם אינו יכול להיכנס פעמיים לאותו קרון שהוביל אותו לאותה אושביץ. אין יודע איזו אימה גדולה יותר, האימה של התדהמה הראשונה או האימה של ההיזכרות באותה תדהמה. המתים תמו לגווע עם הבלהה. החיים חיים אותה יום יום מחדש אבל הם גם משנים אותה באורח בלתי נמנע..."

    יצחק מאיר

    15/04/04 00:00

  • ויהי לי לישועה

    מצוה לקרות את ההלל במועדים, אלא שבחלק מהם אין קורין אותו מטעמים שונים. אחד המועדים מחוסרי ההלל הוא ששת ימי הפסח האחרונים. שני טעמים נאמרו בדבר, שעל פניהם סותרים זה את זה...

    הרב אורי שרקי

    09/04/04 00:00

  • השגחה פרטית וחופש הרצון

    קריאת התורה בשבת חול המועד פסח היא בפרשת כי תשא אחרי כל הסיפור של חטא העגל ותפילותיו של משה רבנו. זו היא גם כן קריאת התורה של שבת חול המועד סוכות. מכאן שיש לשבת חול המועד ענין משלו, ללא קשר עם מהות החג עצמו...

    ירחם שמשוביץ

    09/04/04 00:00

  • פסח אצל רבי עקיבא

    "מעשה ברבי אליעזר ורבי ... שהיו מסובין בבני ברק..." מדוע מצויין מקום המפגש? למה הוא חשוב, ומה בא לספר לנו? מקורה של שאלה זו נעוץ בשאלה כללית רחבה יותר: האם ישנה בכלל חשיבות לפרטים כה פריפריאליים לכאורה, כגון זה, בדבריהם של חז"ל?

    אופיר פיקהולץ

    07/04/04 00:00

  • kevinphaines-cc-by-nd צילום: kevinphaines-cc-by-nd

    עצות לעורכי הסדר

    מבחנם של ההורים הוא גם ביכולת להושיב ארבעה בנים שונים מסביב לשולחן אחד ולהשיב לכל אחד מהם על פי דרכו היחודית תוך שמירה על אוירה משפחתית מאחדת ואוהבת...

    הרב שי פירון

    03/04/04 00:00

  • ''בניסן נגאלו, בניסן עתידין ליגאל''

    הגאולה העתידית לפי רבי יהושע תהיה בבחינת "גאולת ניסן". אם כן, אנו יכולים להיות "רגועים" – הגאולה תבוא בין אם ניטיב את דרכינו ובין אם לאו. מדוע, אם כן, עלינו להתאמץ?

    הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ **

    03/04/04 00:00

  • חירות אמיתית - לפסח

    פעמים שהשאיפה למדרגות עליונות והדיבור עליהן, נותנים לאדם תחושה שהוא כבר התעלה, והוא שוכח שיש בחייו גם מצבים נמוכים, והוא טרם התגבר על כל חולשותיו ותאוותיו. חוסר המודעות לחולשות גורם לכך שהן מתפרצות ללא יכולת לשלוט בהן, ובסופו של דבר האדם נשלט על ידי תאוותיו וחולשותיו. על חירות אמיתית. לפסח

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    01/04/04 00:00

  • מנהג כוס חמישי בליל הסדר - כוסו של אליהו

    הרב שלמה אבינר חיבר השבוע תפילה מיוחדת שיש לומר על כוס חמישית בליל הסדר. התפילה היא על גוש קטיף, על המצב בכלל וכו'. נא להדפיס ולהביא לליל הסדר במספר עותקים עבור כל המסובים. חג שמח וגאולה קרובה!

    הרב שלמה אבינר

    27/03/04 00:00

  • נסיך מצרים-האומנם?!

    הסרט נסיך מצרים מספר לנו את סיפור יציאת מצרים המוכר לכולנו עם כמה תוספות שלא ממש הוזכרו בתנ"ך ...

    מדריכתשס''ד-מדרשת מעלה

    24/03/04 00:00

  • פורים - לדמותה של אסתר

    פעילותה של אסתר לטובתו של העם היהודי לא מוטלת בספק. בה בעת, צריך לזכור שאנו בוחנים את התוצאות ממבט היסטורי הגבוה כמעוף הציפור. כיצד התייחסו היהודים אשר בשושן לאסתר ולפעילותה?

    הרב שי פירון

    07/03/04 00:00

  • הגלוי, הנסתר והנצח

    "פרשת תצוה היא כידוע הפרשה היחידה בתורה שבה לא כתוב שמו של משה רבנו מאז הופעתו בפעם הראשונה בפרשת שמות. ולרוב פרשת תצוה נקראת בשבוע שחל בו ז' באדר ולכן ישנו קשר בין פרשת תצוה ופורים דרך עניין ז' באדר מחד ופרשת זכור הנקראת בשבת שלפני פורים מאידך..."

    ירחם שמשוביץ

    04/03/04 00:00