חדשות כיפה

הר סיני הוא המצפן של כולנו

כמו הר סיני הצחיח והמדברי שזכה בזכות ענוותנותו לקבלת התורה, כאשר האדם עושה עצמו כמדבר הוא זוכה להיות צמא לכל דבר ה'

הר סיני

הר סיניצילום: pixabay

המשנה הראשונה בפרקי אבות אומרת: "משה קיבל תורה מסיני, ומסרה ליהושע, ויהושע לזקנים וזקנים לנביאים…" מה נשתנתה קבלת משה את התורה שנאמר בה שהיא ממקום שנקרא "סיני" (הר סיני, מדבר סיני), לעומת כל שושלת הקבלה – שבה נאמר שהמסירה והקבלה הייתה מאנשים לאנשים, מדור לדור, ולא נאמר ממקום למקום?

בשאלה זו דנו מעט מן המפרשים, אך אלה ששאלו אותה הלכו בתשובתם ובכיוונם לבאר מה מטרת התורה באופן יסודי. היינו, מהי הקומה היסודית, הבסיסית והראשונית שהתורה בונה באדם ובישראל, שהיא מהווה את הכלי ואת האמצעי – וכמובן את הפרוזדור שמוביל לטרקלין?

אנחנו יודעים לפי המדרש על "ריב ההרים", שסיני, הר סיני, זכה שהתורה תינתן עליו בזכות אי העמדת מועמדותו כמקום שהתורה תינתן עליו. היינו, הוא לא ראה עצמו שיהיה ראוי וזכאי לכך שהמתנה האדירה הזאת – תורה, תינתן לו.

משמע שסיני מלמד אותנו שכלי קבלת התורה הוא מידת הענווה. שהיא המידה הטובה מכל המידות הטובות, כדברי הרמב"ן לבנו באגרתו: ענווה – היא – יסוד ושורש בניין האישיות של כל אדם בכלל, ושל ישראל בפרט. שהרי ענווה אינה שפלות והשפלה, אלא הכרת הערך העצמי ומימושו באופן עוצמתי ללא צלצולים ופעמונים. מי שמבין שתורה היא תכשיט נאה מאוד לאדם ולעולם, הרי שראוי שיהיה ענוד למי שמקושט בתכשיט המידותי המשמעותי ביותר.

סיני הוא מדבר, רק חול וחול, סלעים ושממה. מקום הפקר ללא שייכות למישהו. כל אלה מצביעים על מציאות פשוטה, צנועה ללא שום נתון שיכל להביא לאיזשהו שביב של התנשאות. רק ההיפך – נתונים של ביטול עצמי. וכל טיפת מים מתקבלת בהערכה, בשמחה שמביאה לירקרקות בנוף המדברי.

כך התורה. כאשר האדם עושה עצמו כמדבר; הוא זוכה להיות צמא לכל דבר תורה, לכל פסוק בתורה, לכל מדרש, לכל מילה ולכל אות – אז תבוא הצמיחה. וידוע שהתורה נמשלה למים, שנאמר: "הוי כל צמא לכו למים". זאת ועוד, "הנה ימים באים ושלחתי רעב בארץ וצמא למים, לא רעב ללחם ולא צמא למים אלא לשמוע את דבר ה'". התורה מצמיחה אפילו מדבר עד.

כל זה יכול לקרות ולהתרחש כאשר מבינים שזה הכלי והאמצעי לקבל תורה, ואז המקום גורם והאדם גורם. כאן יש השלמה בין משה לבין סיני. משה, "הענו מכל אדם אשר על פני האדמה", מקבל מסיני – ההר הענו מכל ההרים.

משנה זו אינה מדברת על תנאי לימוד התורני, פת במלח וכו'. אלא על תנאי קבלת התורה, עוד לפני שלומדים או מתחילים ללמוד. מה הם תנאי הסף לקבלת תורה. והתשובה – מידות. יהי רצון שנהיה ראויים לכך.

הכותב הוא רבה של המכללה האקדמית לחינוך חמדת הדרום ליד נתיבות

הרב שמעון אמור

הרב שמעון אמורצילום: יח"צ

18.05.2018

1. התורה ממדבר - וכמדבר (משה אהרון)

5/2018

התורה ממדבר - וכמדבר

בס"ד.

לפרשת השבוע [במדבר]
ולפרשת חג שבועות.

כשאלוהים מדבר מגבוה
מהר האלוהים
הוא מדבר - מדבר
דברו משול לארץ צחיחה
הזקוקה להרבה הרבה אדם
כדי ליישבה ולהפריחה
לפיכך התורה "מדבר"
היא גם דיבור אלוקי אין סופי
וגם גלומים ובלומים בה
מסרים פוטנציאליים
של נצח וכנצח.
לפיכך צריך תמיד
שהתורה תהא בעינינו
כעין מדבר
המכתיב מירוץ אין סופי
לפירושה, לפיתוחה ולשיכלולה.
להפוך את מדבר החיים
לעולם חיי ומתוקן

"במשוך היובל המה יעלו בהר"
[ממעמד הר סיני]
פסוק זה מרמז שאם הגלות נמשכת
יותר מחמישים שנה כלומר עד היובל
כי אז מצווים בני ישראל
לעלות בהר כלומר לפעול עצמאית
בנחישות באהבת ארץ חמדה
ודווקא כן "לעלות בחומה"
כלומר לשוב לארץ ישראל
במסירות נפש ואפילו
בניגוד לדעת הגויים
ולא לחכות לאקט גאולי
או שממי
שכך נכשלנו ועשינו
והגלות נמשכה אלפיים שנה
ואונתה לנו הרעה של
אחרית הימים - השואה.

שבת שלום וחג שמח
נכתב על ידי Moshe.Aharon , 18/5/2018 13:39

דווח על תגובה לא ראויה
18.05.2018

2. המצפן - לוחות הברית (משה אהרון)


להחזיר ללוחות הברית את כבודם

בס"ד.

להחזיר ללוחות הברית את כבודם
.

דומה שגורלם התאולוגי של הלוחות - לוחות הברית
לא שפר עליהם במיוחד.
הראשונים נישתברו על ידי משה.
והאחרונים נבלעו בים התורה מבלי להדגיש
את ייחודם ומעלתם - מעלת העל.
והלוא מוזרים הדברים
לב ליבו של מעמד מתן התורה
מתמצה לכאורה דווקא במתן הלוחות .
איך שלא נגלגל הדברים
הם הרי הנושא העיקרי
ודווקא לחות האבן הכתובים באצבע אלוהים
ולא גוויליו של ספר..
ולא עוד ארון שנבנה נבנה בעבורם
והם אשר הוכנסו לארון בציווי מפורש
זאת ועוד לא בכדי ביכר הקב"ה דווקא לייחד
ברום של : אצבע אלוהים ומצע של אבן
את עשרת הדברים.
הייתה בכך הצהרה מופגנת
כי מדובר בעקרונות יסוד עולם
אשר מרגע נתינתם באופן כאמור
הם הופכים לחלק אנטגראלי של הבריאה.
לכן גם הייחוד של אצבע אלוקים מכאן
ומצע של אבן מכאן
והנה שערו בנפשכם ביום חג מתן תורה
איזה חלק אם בכלל ניתן להם ללוחות
[חוץ מקריאת התורה].
לעניות דעתי ,הגיעה השעה להשיב ללוחות
את כבודם וערכם - ערך העל כאמור.
בתקופות שבעבר הייתה כנראה סכנה
שאם היו עושים כן, הבריות היו נאחזים
אך בדיברות כחזות פני התורה כולה.
ולכן בהפוך על הפוך הלכו לקיצוניות
המתעלמת מהם ומערכם הרעיוני
והתאולוגי בכביר .
כיום אין סיבה יותר לכך.
עידן של גאולה זה גם השבת האמת למכונה
בכל הגוונים והרבדים
וראויים סוף סוף הלוחות לשוב ל"ככב"
בלב ליבו של חג מתן תורה.
קורא לערוך תיקון מיוחד
ואשר בו כעיקר
יקובצו כל המקראות על הלוחות .
וליזום סביבם פרשנות חדשה ונאורה.
מצע חדש אשר ילמד גם הוא
כחלק מתיקון ליל שבועות
נכתב על ידי Moshe.Aharon , 14/5/2018 08:55 המצפן לוחות הברית

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

גשם בסוכות? צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

גשם בסוכות? התחזית המלאה לימי החג

קרא עוד