קטניות, לאשכנזים בפסח, בתקופת הקורונה

לגבי מנהג אי אכילת הקטניות בפסח: "אין לבטל חלילה מנהג קדום זה. המנהג הוא הבסיס שלנו להלכה ואסור לזלזל במנהג שיש לו מקור הלכתי. גם בתקופה זו, ב"ה, אין לנו מחסור במאכלים ולכן אין לבטל מנהג זה. יחד עם זאת ניתן להקל בכל המקרים בהם יש מחלוקת"

חדשות כיפה הרב משה ביגל 05/04/20 12:19 יא בניסן התשפ

קטניות, לאשכנזים בפסח, בתקופת הקורונה
קטניות, צילום: shutterstock

בימים אלו של הסגר, רבים עורכים את הקניות לחג באינטרנט. לעיתים אנו מקבלים במשלוח שלנו דברים שלא הזמנו  כמו מוצרים המכילים גם קטניות, (לנוהגים איסור קטניות בפסח). 

  • האם מאכל שיש בו כמות מעטה של קטניות, מותר לאשכנזים בפסח?

תשובה: מאכל המכיל כמות מעטה של קטניות והקטניות אינן נראות לעין, מותרת לאשכנזים לפסח , לפי דעות רבות. לכן: טונה בשמן צמחי(סויה) ניתן לשפוך את השמן ולאכול את הטונה גם אם נשאר מעט שמן עליו. מוצר שכתוב עליו: "לאוכלי קטניות בלבד " שמכיל גם קטניות או חומר שאין אנו יודעים אם הוא מקטניות אם הוא נמצא שלישי ומטה ברשימת הרכיבים המאכל מותר באכילה גם לאשכנזים.

  • האם לפתית או שמן קנולה כשרים לפסח לאשכנזים?

תשובה: הלפתית ממנה מייצרים גם את שמן הקנולה מותרת לדעות רבות גם לאשכנזים. מכיוון שהלפתית במקורה אינה ראויה למאכל אדם, ולא הייתה בשימוש כמאכל בזמן שגזרו את גזרת הקטניות.

  • האם קטניות ירוקות (לא יבשות) נחשבות כאסורות לאשכנזים בפסח או שהן כירק ומותרות בפסח?

תשובה: בזמן תקנת איסור הקטניות באשכנז (במאה ה12) לא היו קטניות ירוקות, כי עדיין לא הספיקו לצמוח. ושיטת ההקפאה לא הייתה קיימת.  מסיבה זו וכן בגלל שקטניות ירוקות לא מכינים מהם קמח ומאפים ואינם נארזים עם דגנים והן מוגדרות כירק . יש מתירים קטניות ירוקות לאשכנזים בפסח. גם לדעות המחמירות בכך בשנה רגילה, ניתן בשעת הדחק , של שנה זו, לסמוך על דעת המקילים, בכל המקרים הנ"ל. 

  • האם לא הגיע הזמן לבטל את מנהג הקטניות, בכלל, מכיוון שאינו רלוונטי היום . ובמיוחד בתקופה לחוצה זו של הקורונה?

מנהג הקטניות עתיק מאד ומקורו  כבר במאה ה12 אצל גדולי ההלכה (בעלי התוספות). שתי סיבות לאיסור זה: באריזת הקטניות לעיתים נארז גם גרגיר דגן וכשנבשלם בפסח הדגן יחמיץ (בדקנו בבתי אריזה והדבר רלוונטי גם היום). מקטניות רבות עושים קמח שממנו אופים מאפים הדומים למאפי חמץ, ועלולים להתבלבל ביניהם .

 לכן: אין לבטל חלילה מנהג קדום זה. המנהג הוא הבסיס שלנו להלכה ואסור לזלזל במנהג שיש לו מקור הלכתי. גם בתקופה זו, ב"ה, אין לנו מחסור במאכלים ולכן אין לבטל מנהג זה. יחד עם זאת ניתן להקל בכל המקרים בהם יש מחלוקת בנושא הקטניות כמו כל ספק דרבן לקולא ובמיוחד בתקופה זו.  כמו שכתבנו לעיל.