תשמחו בפורים ואל תבזו את עצמכם

האם ראוי שרב קהילה ישתה לשכרה בפורים? ומהן הדרכים הנבונות לעבור את שמחת הפורים בשלום? הרב דוד פיין מנסה להסביר

חדשות כיפה הרב דוד פיין 28/02/18 11:20 יג באדר התשעח

תשמחו בפורים ואל תבזו את עצמכם
שיכור, צילום: שאטרסטוק

חג הפורים, החג השמח במעגל השנה, עשוי להיות גם עצוב ומביש עבור אלה שלא ישכילו להימנע מהמכשולים והפיתויים שהחג מציב לפניהם. מצוות החג הן בין היתר גם לשתות אלכוהול ולשמוח. אך לעתים נדמה כי יש לא מעט אנשים - במיוחד צעירים, המתאמצים "להדר" במצווה גם אם על חשבון בריאותם וצער זולתם.

סכנת הנפצים לצד השפעת שתיית האלכוהול על הדור הצעיר, אלו נושאים שמיטב המומחים ואנשי החינוך, לצד הרבנים ומורי ההלכה, דשו בהם המון. לגבי הנפצים הדעה היא שלילית ונחרצת, ולגבי שתיית האלכוהול הדעות הן שנות ומגוונות, אך כלל הרבנים מסכימים כי אין לשתות בערב פורים כפי שנהוג בחלק מהישיבות, אלא רק בסעודת החג עצמה, כפי שמורה ההלכה.

כך או כך, ברור כי בגילאי יסודי וחטיבת ביניים הדבר אסור בתכלית. חלק מהפוסקים אף סוברים כי כדי להגיע למצב של חוסר הבחנה בין ארור המן לברוך מרדכי, שזו אחת ממצוות החג – רצוי לישון.

בשורות הבאות אעסוק בשאלה: האם ראוי כי רב הקהילה – זה המהווה דוגמא לאנשיו -  יישתה לשוכרה בפני קהילתו, או שמא הדבר עשוי להוזיל את ערכו בפניהם ואף להביא לכדי חילול ה'? שאלה מורכבת שנאלצתי לעסוק בה רבות בתקופה האחרונה, וכיאה לשאלה, גם התשובה עליה מורכבת.

בהנחה כי הרב הוא אדם מבוגר שמכיר את רף השכרה שלו, ויודע מראש כי האלכוהול עשוי לבזות אותו בפני אנשיו, אז כמובן שהדבר אסור. את דברי אני מוכיח מהגמרא במסכת שבת שעוסקת ברב שדבק רבב על דש בגדיו – אשר חייב מיתה.

מכאן אנחנו לומדים על החומרה שרב יתלבש באופן מרושל ויהיה מושא הרכילות בקרב קהילתו. כל שכן, אם הוא יהיה שתוי. יחד עם זאת, אם אין חשש שהרב יאבד את עצמו לדעת וידוע כי מדובר בקהילה הבקיאה בהלכות פורים, אז הדבר מותר. אסייג את דברי ואומר כי הדבר מותר רק בפני מבוגרים שמודעים לנושא השכרות בפורים ובוודאי שעדיף מלכתחילה שכל אחד ישתה כשהוא צפון בביתו וקרוב למיתתו.

כדי לעבור את החג בשמחה אמיתית ולא בביזיון מחפיר, יש להבין כי האלכוהול מגיע לשיא השפעתו רק לאחר כ-20 דקות מעת השתייה. מכך, לא יהיה נכון לחשוב מיד אחרי שתיית הכוס הראשונה כי אפשר להמשיך לכוס השנייה שאולי תשפיע יותר מקודמתה.

מי שבכל זאת ישתה כוס אחרי כוס צפוי להימצא מתגולל בקיאו או אף גרוע מכך. על כן צריכים השמחים לדעת כיצד לשתות, ולהמתין בין הכוסות לפחות 20 דקות. כמו כן, לצד שתיית האלכוהול רצוי להרבות בשתיית מים ולאכול, כדי שהאלכוהול ייספג בגוף כראוי וכאבי הראש הצפויים יופחתו. רק אם נעשה את זה נכון ומתוך אחריות לנו ולסביבה, נוכל לקיים את המצווה ולשמוח כראוי בכל חג הפורים. 

הכותב הוא מייסד מרכז ברקאי להכשרת רבנים לפיתוח קהילות

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן