מדיניות ציבורית מתחילה במצוות התלויות בארץ

שיבת עם ישראל לארצו האירה על אחת הבעיות של הגלות והיא היעדר העיסוק בהלכות מדינה וסוגיות תורניות-ציבוריות. הרב אביעד שמילה משוכנע שסגירת הפער עוברת דרך מצוות התלויות בארץ

חדשות כיפה הרב אביעד שמילה 31/01/18 09:48 טו בשבט התשעח

מדיניות ציבורית מתחילה במצוות התלויות בארץ
לחזור למצוות התלויות בארץ, צילום: פלאש 90. ענת הרמוני

היציאה לגלות יצרה מציאות שבה העיסוק ההלכתי וההנהגתי התמקד באדם הפרטי ובקהילה היהודית בעוד שהלכות מדינה ועיסוק במדיניות ציבורית תורנית כלל-לאומית נדחקו לשוליים.

הגשמת חזון קיבוץ הגלויות שעדיין מתרקם לנגד עינינו והקמת מדינת ישראל השיבו תחומים אלו למרכז השיח ההלכתי וההגותי. במשך מאות שנים נושא כמו המצוות התלויות בארץ לא היה תחום שעם ישראל זכה לעסוק בו באופן חי ומשמעותי וב"ה שאנו זוכים לפריחה מחודשת בסוגיה, שהפכה אקטואלית.

התחושות שגרר תהליך זה מעורבות. מצד אחד הלב שמח על נפיחת רוח חיים בתחומים שהיו במקרה הטוב מושא לדיון תיאורטי. מצד שני הקיפאון המתמשך של תחומים אלו מציב בפנינו בעיות ואתגרים משמעותיים, שחלקם אף קיומיים.

הפער הגדול שבין השיח תורני לבין צרכי החיים בעולם המודרני תחת הנהגת מדינה עצמאית דורש מאיתנו להשקיע משאבים ומאמצים עילאיים על-מנת לגשר עליו ועל התוצאות השליליות הנובעות ממנו. בעז"ה הייתה התקדמות לא מבוטלת בעשרות השנים האחרונות אך המלאכה עוד רבה לפנינו.

אחד התחומים שחזר לתחייה במלוא עוזו הוא תחום המצוות התלויות בארץ. בתחום זה הפער שתואר לעיל נרחב מאד. מעשר עני הוא אחת הדוגמאות הבולטות לכך. בעוד בזמנים עברו החקלאות הייתה נחלתם של חלקים גדולים בציבור, הרי שבעולם המודרני החקלאות היא נחלתם של מיעוט קטן כך ש"הנטל הכלכלי" הכרוך במצוות מעשר עני רובץ עליהם בלבד, באופן שאין להם אפשרות לעמוד בו. 

מציאות זו מבליטה מתח הקיים בנושאים רבים. מחד אנחנו כמהים לקיים את דבר ה' ככתבו וכלשונו ומאידך המציאות איננה מאפשרת לנו זאת. בחיפוש אחר פתרון לבעיה אנו נתקלים בשתי שאיפות שבמקרים רבים עומדות בסתירה. מצד אחת ברצוננו למצוא פתרון הלכתי ומעשי לבעיה, אך במקביל אין אנו רוצים שהדבר יהווה כ'הערמה' על מצוות ה' הן מהבחינה ההלכתית והן מהבחינה החברתית-חינוכית.

אלא שבדרך כלל מציאת מסלול התמודדות מוצלח עם שאיפה אחת לא עולה בקנה אחד עם השאיפה המקבילה וכן להפך. אנו מקווים שבעקבות העיסוק המתמיד בנושאים השונים נוכל לפתח כלים הלכתיים ומעשיים שבאמצעותם נוכל לקיים מערכת ציבורית מתפקדת במקביל לפיתוח התודעה של קיום מצוות ה'.

אין ספק שההצלחה במשימה זו היא שלב הכרחי בדרך להתגשמות נבואת ישעיהו: "כי מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים".    

הכותב הוא רב העתודאים בבית המדרש של המרכז האקדמי לב, והדברים נכתבו לקראת הכנס השנתי למצוות התלויות בארץ של מכון התורה והארץ והמרכז האקדמי לב, שייערך היום לרגל ט"ו בשבט