גמר חתימה טובה יום כיפור 2021 (תשפ"ב): שעות כניסת ויציאת צום יום הכיפורים ברחבי הארץ

זמני כניסת ויציאת צום יום כיפור בערים מרכזיות ברחבי הארץ, וכן ריכוז הלכות הצום. מעודכן לשנת תשפ"ב-2021 | גמר חתימה טובה

חדשות כיפה 15/09/21 16:54 ט בתשרי התשפב

יום כיפור, צילום: shutterstock
יום כיפור, צילום: shutterstock

כניסת ויציאת צום יום כיפור

ירושלים
כניסת הצום: 18:09
צאת הצום: 19:19

תל-אביב
כניסת הצום: 18:26
צאת הצום: 19:21

חיפה
כניסת הצום: 18:18
צאת הצום: 19:21

באר שבע
כניסת הצום: 18:27
צאת הצום: 19:21

אילת
כניסת הצום: 18:15
צאת הצום: 19:19

 

פדיון כפרות כבר תרמת? לחצו כאן לתרומה מהירה

 

תחזית מזג האויר ליום הכיפורים

ביום רביעי, ערב יום הכיפורים, צפוי להיות מעונן חלקית, תחול ירידה קלה נוספת בטמפרטורות והן תהיינה נוחות יחסית לתקופה, ‏תורגש הקלה ‏בעומסי החום, בבוקר יתכן גשם מקומי לאורך מישור החוף, בצהריים ירד גשם מקומי בצפון הארץ ובהרים, בערב החג ישרור מזג אוויר נוח ואף מעט קריר בהרים. עומס חום: קל בהריםקל עד בינוני במישור החוף, בשפלה ובצפון הנגב, בינוני עד כבד בעמקי הצפון, בבקעת הירדן, ים המלח ובערבה.

יום חמישי, יום הכיפורים, מעונן חלקית ונוח יחסית לתקופה, ייתכן טפטוף עד גשם קל בצפון הארץ ובמרכזה.‏ ביום שישי צפוי להיות מעונן חלקית ונוח יחסית לתקופה.

פדיון כפרות

נוהגים בערב יום כיפור לערוך "כפרות" יש נוהגים לעשות זאת עם תרנגול, אך רבים עושים זאת באמצעות כסף לצדקה, וכך גם הורו גדולי הרבנים בדורנו שעדיף לעשות. 

את הכפרות בצדקה נוהגים לעשות באמצעות סיבוב כסף מעל הראש ואומרים את נוסח פדיון הכפרות. את הכסף יש לתת לעניים, או לארגוני צדקה וחסד.

יום כיפור והקורנה

על פי הנחיות משרד הבריאות, יש לבדוק תו ירוק בכניסה לבתי הכנסת, ובמקומות בהם מתכנסים מעל לחמישים מתפללים. ילדים מגיל 12 יכולים להיכנס על סמך בדיקות PCR (בדיקה מהירה אינה תקפה). משרד הבריאות ממליץ לקיים את התפילות במתחמים פתוחים.

שימו לב, בערב יום כיפור החלר מהשעה 12:00 מתחמי בדיקות ה PCR יהיו סגורים. יש להיערך בהתאם.

הנחיות רשמיות משרד הבריאות

הנחיות רשמיות משרד הבריאותצילום: הנחיות קורונה יום כיפור

מהלכות יום הכיפורים 

יום הכיפורים תשפ"ב: הלכות הצום בקורונה

הצום מתחיל מן הערב (ויקרא כג).

ביום כיפור יש להימנע מחמישה דברים-  אכילה ושתיה, רחיצה, סיכה, נעילת הסנדל, יחסי אישות.  (גמ' יומא, רמב"ם פ"א ה"ד. לדעת הרא"ש כולם מדרבנן חוץ מאכילה ושתיה, ולדעת רמב"ם הכל מדאורייתא).

אסור לעשות מלאכה ביום כיפור (כולל להעביר מאש לאש).  (ויקרא כג)

  • מגבון חיטוי משטחים, מותר בשימוש בהנחה שאינו נוזלי אלא מעט לח (דהיינו שאינו טופח על מנת להטפיח. הגר"א נבנצל).
  • אם יש חשש, מותר לערוך בדיקת קורונה ביתית ביום הכיפורים (הגר"א נבנצל)
  • יולדת,מעוברת, וחולה שקשה לו לעמוד- מותרים לרחוץ כדרכם, לא לשם תענוג אלא לבריאות ונקיון. (רמב"ם  פ"ג ה"ב, ערוה"ש תריג ס"ט)
  • מותר לחולה מאומת בקורונה לרחוץ לרפואתו את כל גופו אם הדבר נחוץ (הגר"א נבנצל והגר"ד ליאור).
  • למתקשים לצום, מותר ללעוס מסטיק ללא טעם ביום כיפור אך ראוי להחמיר (ממשמעות המג"א תקס'ז. וכה"ח החמיר שם אפילו בבליעת רוק).
  • יש להימנע מרחיצה לשם תענוג (שו"ע תריג). אך רחיצת ניקיון מותרת מעיקר הדין (ראשונים, מג"א שם סק"א).
  • רחיצת ניקיון ותענוג יחד (כגון מים חמים על פנים מלוכלכות) אסורה (ממשמעות הרמ"א  שם ס"ד).
  • ראוי להימנע מלשים דאודורנט ביום כיפור. ומי שהדבר יפריע לו או לאחרים, יכול לשים ספריי אך ימנע ממשחה.
  • מותר לרחוץ את הידיים באלכוג'ל, ואין בזה איסור סיכה או רחיצה (הגר"ד ליאור והגר"א נבנצל)
  • יש מחמירים שלא ללכת עם קרוקס וסנדלי שורש נוחים (ע"פ שער"ת תקנד סקי"א, ומשנ"ב שם סק"ה) אך מעיקר הדין מותר. (ערוך השולחן שם ס"ה). גם ילדים קטנים אסורים בנעילת סנדלי עור ביו"כ (יומא עח:). נעלי עור אינם בגדר מוקצה ביום הכיפורים (הגרש"ז).
  • יש להימנע מנגיעה בין בני הזוג בלילה, אך ביום המקל בנגיעה יש לו על מה לסמוך. (ט"ז תרטו סק"א, ערוה"ש תרטו ס"א, שלא כמג"א ומשנ"ב שהחמירו)
  • מותר לרחוץ ילדים ביום כיפור אם יש צורך, במים פושרים, אך לא חמים. (ב"ח ןמג"א תרטז סק"א, ומשנ"ב שם). ילדים עד גיל מצוות פטורים מהצום, אך יש לחנכם לצום מעט.  בנים מגיל 12 ובנות מגיל 11 נוהגים לצום כראוי (ב"ח ומג"א ססק"ב), ויש שהקלו עד גיל מצוות ממש (הגרש"ז).

 

הרב רא"ם הכהן, ראש ישיבת עתניאל בשיחה לקראת יום כיפור

הפטורים מן התענית

  • אישה בהריון רגיל, חייבת לצום.
  • אישה בהריון בכל שלב שהוא, החשה כאבי ראש חזקים או שהיא מקיאה, מותרת לשתות מים מיד בשיעורין, ואם לא די לה בזה, מותר לה לשתות ללא הגבלה.
  • אישה בהריון שהחלו לה צירים או ירידת מים, או שאינה חשה תזוזות ברחם בצורה חריגה,  תשתה ללא שיעורין אפילו אם אין לה כאבים כלשהם.
  • אישה שילדה בקרבה של שלושה ימים ליו"כ (סופרים 72 שעות מהלידה), אסורה לצום. (שו"ע תריז ס"ד)
  • אישה שילדה בקרבה של שבעה ימים ליו"כ, אם היא או רופא רוצים שתאכל, אוכלת בשיעורין, ואם לא מספיק, אוכלת כדרכה. (שבת קכט. ושו"ע תריז ס"ד)
  • מניקה שחוששת שיתמעט החלב לתינוק אם תצום, מותרת לשתות לשיעורין (תורת היולדת בשם חזו"א, ועדות הגר"א נבנצל בשם הגרש"ז.   לעומת החזו"א והגרש"ז, היו שהחמירו במקרה שהתינוק מוכן לשתות תחליף חלב- שו"ת אז נדברו ח"ט ט)
  • אחיות ורופאים במחלקות הקורונה, העוטים מסכות הגנה הגורמות לזיעה - אם המקצועיות יורדת בשל הצום, אזי כשמרגישים חולשה או ירידה בתפקוד המקצועי, שותים לשיעורין (הגר"א נבנצל והגר"ד ליאור).
תפילה2

יום כיפור צילום: shutterstock

  • חולה בסכנה שותה ואוכל מיד, וגם ספק חולה כזה לא יטרח לחפש רב אלא יאכל מיד. (ויקרא יח, יומא פב, שו"ע תריח ס"ח). אולם לא יאכלו  במהלך הצום סוכריות ושאר מאכלים שהם רק לתענוג (הליכות שלמה ו, ז).
  • חולה ללא סכנה, שבצום מרגיש שאם לא יאכל יבוא לסכנת נפשות, אוכל לשיעורין. (שו"ע תריח ס"א)
  • מי ששותה ואוכל לשיעורין, יאכל נפח של קופסת גפרורים (30 סמ"ק) כל 7 דקות (ר' חיים נאה שעו"ת ג', ערוה"ש תריח סי"ד. ויש אומרים כל חמש דקות- הגר"ד ליאור). וישתה פחות מנפח צד אחד של לחי מלאה (אצל אדם ממוצע- כחמישית כוס חד פעמית, או 40 cc), כל 7 דקות (שו"ע תריח ס"ז, ויש אומרים כל 5 דקות- הגר"ד ליאור). עדיף לאכול ולשתות דברים מזינים (חידושי או"ש).
    בשעת דחק שהשיעורין לא מספיקים, עדיף לשתות ולאכול כנ"ל כל ארבע דקות (ושתי דקות) מאשר ברצף. ואם יש צורך רפואי לשתות בקצב גבוה אף יותר, מותר לשתות (בלבד) כל חמש שניות, וזה עדיף משתיה ברצף (כשיטת הרמב"ם שביה"ע פ"ב, וב"י תרי'ב- כרביעית הלוג.  יש לציין שלדעת הגר"ד ליאור, ספרדים יכולים לסמוך על שיטה זו בשיעורין לשתייה מעיקר הדין, ואינם צריכים לנסות להמתין 5-7 דקות).
  • חולה שאין בו סכנה יכול לקחת כדורים ללא מים בשעת צורך גדול. (אג"מ או"ח ח"ג צ"א)
  • חולה שאין בו סכנה חייב לצום כרגיל. זה כולל כאבי ראש רגילים, חולשה כללית וכדומה. בכל ספק, לשאול את אחד הרופאים בקהילה.
  • אדם הנמצא בבידוד, צם כרגיל (הגר"א נבנצל והגר"ד ליאור).
  • אדם הנמצא בבידוד ומתחילים אצלו תסמינים, עליו לשתות מיד לשיעורין (הגר"א נבנצל). ויש אומרים, שאם הוא מרגיש טוב עליו להתקשר לרופא או לקופת החולים ביום כיפור, וישתה רק אם יורו לו כך (הגר"ד ליאור).
  • חולה מאומת בקורונה, אף שאין לו תסמינים, שותה לשיעורין. (הגר"א נבנצל)
  • חולה מאומת שהיה במצב בינוני-קשה והבריא, שותה ואוכל לשיעורין עד שיעברו שלושה חודשים מיום הבראתו (הגר"ד לאו)
  • האוכל ביו"כ, לא עושה קידוש, אך יוסיף יעלה ויבוא בברכת המזון (שו"ע תריח ס"י), והוא יכול לעלות לתורה חוץ ממפטיר וממנחה (שו"ת רעק"א סכ"ד). אך אם אכל רק לשיעורין, יכול לעלות גם למפטיר ומנחה (הליכות שלמה ד ו).
עבודת יום הכיפורים

עבודת יום הכיפורים :

יום הכיפורים

  • בבוקר נוטלים ידיים עד קשרי האצבעות. (תו'ס יומא עז:)
  • הכהנים נוטלים כרגיל בתפילת שחרית. אם שמרו על נקיון, לא נוטלים שוב במוסף (ע"פ ערוה"ש תריג ס"ד בשם רמב"ם). אך בתפילת נעילה נוטלים שוב בשל ההפסקה.
  • אנו מובטחים מד' שיום הכיפורים עצמו מכפר על השבים בתשובה, ועל כן כדאי לרכז כוחות ומאמץ בתשובת היום, גם אם זה קשה.
  • בעת ההשתחויה במהלך סדר עבודת כהן גדול, יש להניח נייר או מגבת כדי שיחצצו בין הראש לקרקע. שטיח של ביה"כ נחשב הפסק.
  • מותר לדבר במהלך הצום על אכילת מאכלים בצאתו.
  • הרואה שהצום קשה לו ואינו יכול להתפלל, עדיף שישכב במטה ולא ישבור את הצום, גם אם יפסיד תפילה במניין.
  • אישה הרואה שקשה לה הצום מאד, בעלה פטור מן התפילה במניין ועליו לסייע לה, שתשכב, תצום ולא תתאמץ. וכן הפוך כמובן.
  • המטפל בבני הבית הנמצאים בבידוד, למשל בילדיו או באשתו, רשאי לעזוב את התפילה בבית הכנסת על מנת לסייע להם. אך ישאר בבית הכנסת לתפילת הלחש, ולקריאה בתורה (הגר"ד ליאור). ויש אומרים שבמצב זה הוא פטור לגמרי ממניין, וישאר להתפלל בביתו (הגר"א נבנצל).

יום כיפור צילום: shutterstock

 

כתבות נוספות

/
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר