סגור

יום כיפור 2020: זמני כניסת הצום, יציאת הצום והלכות כיפור

זמני כניסה ויציאת צום יום כיפור בערים ברחבי הארץ, וכן ריכוז הלכות הצום. מעודכן לשנת תשפ"א 2020, כולל הלכות יום כיפור לזמן מגיפת הקורונה. גמר חתימה טובה

חדשות כיפה
ט בתשרי התשפא
,
27 בספטמבר, 2020 13:19
יום כיפור

יום כיפורצילום: shutterstock

כניסת ויציאת צום יום כיפור

ירושלים: 
כניסת הצום: 17:53
צאת הצום: 19:03

תל אביב:
כניסת הצום: 18:09
צאת הצום: 19:05

חיפה:
כניסת הצום: 18:02
צאת הצום: 19:04

טבריה:
כניסת הצום: 17:57
צאת הצום: 19:02

צפת:
כניסת הצום: 18:02
צאת הצום: 19:02

באר שבע:
כניסת הצום: 18:11
צאת הצום: 19:05

אילת:
כניסת הצום: 18:00
צאת הצום: 19:04

 

תחזית מזג האוויר ביום כיפור

תחול עליה נוספת במידות החום ותורגש הכבדה בעומסי החום. יעשה חם מהרגיל לעונה עד שרבי בהרים ובפנים הארץ והביל במישור החוף, ישררו עומסי חום כבדים ברוב אזורי הארץ.

כמה מהלכות צום יום הכיפורים

הלכות יום הכיפורים בימי קורונה

 

כיצד נתפלל ונצום ביום הכיפורים? 

סדר העדיפויות: 

  1. בטיחות – תפילות מחוץ לבית הכנסת במוקדים השונים ובשכונות שיתארגנו. חייבים מרחקים ומסכות. 

  2. עינוי – המצווה המרכזית ביום הכיפורים הוא הצום – תענית. לשם כך , כל מי שקשה לו הצום שיישאר בבית. מי שהגיע להתפלל ולא מרגיש טוב שיחזור לביתו. כל מקרה של ספק (וכל אחד מכיר את עצמו) עדיף להישאר בבית . התפילה בציבור זה "בונוס" בתקופתנו המורכבת. 

  3. תפילה – התפילות תהיינה מקוצרות משמעותית, נתחיל מוקדם. חייבים לעטות מסיכה על הפנים. אם צריך להתאוורר (להוריד את המסכה) יש לעזוב את מקום התפילה  וללכת רחוק. 

 מה עושים בבית? משפחות צעירות עסוקות מאד עם הילדים להשתדל להתפלל  עם הילדים מה שאפשר. לא בכל יום כיפור זה מסתדר. מי שיש לו ילדים גדולים או בני זוג שנמצאים לבד, יכולים וראוי להשקיע את הזמן בלימוד תורה, באמירת תהילים, בלימוד או קריאה של ספרים העוסקים בענייני דיומא. לנסות ולחשוב איך לשמר את עבודת יום הכיפורים שבדרך כלל רובה בבית הכנסת בתוך הבתים. 

הלכות היום, הצעות מעשיות להתנהלות ביום הכיפורים

ערב יום כפור

  1. קיימת מצווה מיוחדת לאכול בערב יום הכיפורים - "כל האוכל בתשיעי מעלה עליו הכתוב כאילו התענה תשיעי ועשירי". ויש אומרים שמצווה אף לאכול בליל תשיעי .  

  2.  סליחות קצרות, אין אומרים "מזמור לתודה" שכן  לא היו מקריבים קרבן תודה בבית המקדש. לא אומרים תחנון, ולא נופלים אפים. מי שלא עשה התרת נדרים יעשה זאת בערב יום הכיפורים. 

  3.  'עבירות שבין אדם לחברו אין יום הכיפורים מכפר עד שיפייסנו'.  - יש לבקש סליחה מאדם שפגענו בו בדבור או במעשה. אסור להתנהג בקשיחות למי שמבקש סליחה אלא להאיר פנים ולמחול.  "כף החיים" הדגיש במיוחד את הצורך לבקש סליחה  מיוחדת מאביו ואמו. חובה על כל אדם לומר תפילה זכה ולציין שהוא מוחל לכל מי שפגע בו. 

  1. מנהג כפרות -   להפריש כסף צדקה ואומרים: "כסף זה יהא חליפתי תמורתי וכפרתי כסף זה ילך לצדקה ואני אכנס ואלך לחיים טובים". בכל מקרה, אם בשעת הסגר לא ניתן להעביר את הכסף לייעודו ניתן לשמור  את הכסף (ציק)  בצד על מנת לתתו 

  2. טבילה - נהגו הגברים לטבול במקווה טהרה. השנה  המקווה יהיה סגור לגברים . הואיל וערב יום הכיפורים זו מצוה ורבים נהגו לעשות כך, נשתמש בתקנת עזרא האומרת, 9 קבין מים שאובים על הגוף. תרגום : 3 – 4 דק' זרם בינוני - חזק על הגוף כולו ללא הפסקה. [כמובן שזה פתרון רק לטבילת גברים] 

  3. מנחה מוקדמת, אומרים "וידוי". 

  4.  סעודה מפסקת - לאחר מנחה עורכים סעודה מפסקת. אוכלים מאכלים קלים לעיכול. יש נוהגים בסעודה זו לטבול פרוסת לחם בדבש וכן לאכול בשר עוף. נוהגים להימנע ממאכלי חלב. 

  5.  נר יום הכיפורים - מדליקים ומברכים: "להדליק נר של יום הכיפורים", "שהחיינו" (קדם מדליקים ואחר כך מברכים)  נוהגים להדליק נר נשמה, מכל מקום, ראוי להדליק נר הדולק  48 שעות בכל בית כדי שנוכל להדליק ממנו את נר ההבדלה. 

  6. פורסים מפה לבנה על השולחן.

  7.   מנהג ישראל לברך את הילדים לפני היציאה לבית הכנסת. ולבקש סליחה ומחילה. 

  8.  יש להספיק להתעטף בטלית מבעוד יום בברכה, נכון להקפיד לומר תפילה זכה שכן, חכמי ספרד ובראשם הרמב"ן ראו את עיקר הוידוי עם חשכה - כניסת יום הכיפורים. עיקרה של תפילה זו וידוי וסליחה ומחילה. לכן, טוב שאדם יסיים את סעודתו מוקדם ויאמר תפילה זכה . תפילה זו תיאמר השנה בבית לפני שהולכים למקום התפילה. 

  9. אכילה ושתייה אסורים ביום הכיפורים מהתורה אפילו אם אכל או שתה מעט. אם אכל או שתה מעל השיעור האסור חיובם כרת. מדובר בשני איסורים נפרדים. לכן, חולה שאסור לו לצום צריך לברר האם מדובר רק על שתיה או גם על אכילה. אם הרופא דורש רק שתיה הרי שאסור באכילה. יש כמובן להתייעץ עם מורה הלכה . בהמשך נציין את השיעורים. 

  1.  רחצה - בבקר נוטלים  ידיים עד קשרי אצבעותיו ומותר לרחוץ קצת את עיניו כדי להעביר את הלכלוך. כל רחיצה שתפקידה להסיר לכלוך כמו צואה או בוץ וכו' מותרת במהלך יום הכיפורים. כוהנים לפני עלייתם לדוכן נוטלים ידיהם עד הפרק. 

  2. מגבת או מגבון  - מותר לנגב במגבת קצת לחה את פניו . (או מגבון שהוא קצת לח). 

  1.  מי בושם על הגוף או דאודורנט – מותר להריח בשמים ביום הכיפורים , יש להימנע מלשים על הגוף מחשש רחיצה או סיכה. 

  2.  נעילת הסנדל – רוב הפוסקים הכריעו שההקפדה היחידה היא שאין לנעול נעלי עור. כאשר הנעל אינה עשויה מעור היא מותרת גם אם היא נוחה. 

  3. תשמיש המיטה – יש לנהוג ביום זה הרחקות בין איש לאשה כפי הנהוג בתקופת הנידות. 

  4. נטילת כדורים לחולה שאין בו סכנה – מי שלוקח כדורים בקביעות יבדוק אם אפשרי שייקח לפני יום הכיפורים ולאחריו. אם מדובר בחולה שאין לו סכנה והוא צם כרגיל, ונאלץ לקחת כדורים לרפואתו עדיף  שיבלע ללא מים, אם זקוק לקצת מים (פחות משיעור) שישים קצת מלח במים על מנת שיהיו מרים. 

אמצעי חיטוי בהתאם להנחיות הבריאותיות, מותר לשטוף ידיים במים קרים ובסבון נוזלי או להשתמש במגבונים או אלכוג'ל במקרה שנדרש לחטא את ידיו.  אולם נשתדל להימנע בכך שנספק  כפפות בקרבת מקום, לטובת מי שעולה לתורה, פותח את ארון הקודש וכד'.

צום יום כיפור עבור חולים שיש סכנה 

הקדמה 

אכילה ושתיה הם שני איסורים נפרדים ביום הכיפורים. מי  שזקוק רק לנוזלים יסתפק בשתיה ולא יאכל. מי שזקוק למרכיב של הזנה פעמים שיכול לקבל תזונה באמצעות שתיה מזינה כמו מיץ ענבים ומיצי פרות. מי שזקוק לאוכל ממש ישתה ויאכל לפי שיעורים. מי שקבל הוראה לאכול ולשתות כרגיל אסור לו לצום וכן יאכל וישתה כרגיל.  בכל המקרים הללו ראוי להתייעץ עם רב לאחר קבלת ההוראה מהרופא. באופן כללי יש לזכור שכשם שיש מצוה לצום כך יש מצוה על חולה שפטור מהצום לאכול ולשתות לפי הוראות הרופא ופסיקת הרב. לכן, יש להתייעץ באופן אישי הן בצדדים הרפואיים והן בצדדים ההלכתיים. בכל זאת אכתוב את עיקרי הדברים. כללית,   חולה שנשקפת ביום הכיפורים סכנה כלשהי לחייו או  חולה שאם יצום נשקפת סכנה לחייו פטורים מהצום וכמובן יש להתייעץ אם לשיעורים או כרגיל. [ובכל ספק יש להחמיר שלא לצום].

שתיה ואכילה לשיעורים  

חולה שיש לו סכנה והרופא אומר שיכול לשתות או לאכול לשיעורים  (פחות מהשיעור) ינהג כדלקמן:

  1. שתיה לשעורים היא "פחות מלוא לוגמיו" דהיינו מכניסים מים לצד אחד של הפה עד שכל הצד מלא במים. פולטים לתוך בקבוק מדידה (כמו בקבוק של תינוק) זה שעור מלוא לוגמיו (אצל אדם ממוצע זה 40 CC) 

  2. במהלך היום  שותים פחות משעור זה (אם יצא 40 לשתות פחות משעור זה) כל 9 – 10  דקות. גם ששותים פחות מכשיעור במהלך היום מצטברת כמות גדולה של מים. במידה וזקוקים ליותר ניתן לשתות כל 5 דק' . במקרה של סכנת התייבשות וכדו' לשתות כרגיל. מי שזקוק למרכיב של הזנה נכון שישתה  מיץ ענבים שיש בו שני מרכיבים גם שתיה וגם הזנה. בכפוף לאישור הרופא (אין חשש לסכרת וכו')  

  3. במקרה וקיים צורך לאכול, השעור באכילה הוא 30 גרם כל עשר דק' , ויש שמודדים לפי נפח דהיינו דוחסים את האוכל לתוך 30 סמ"ק. לכן, טוב למדוד לפני כן כדי לדעת בדיוק.

נשים בהריון 

כל זמן שמדובר בהריון סדיר ללא כל בעיות, וכל זמן שאת מרגישה בטוב הרי שאת חייבת לצום. ושתי המלצות חשובות:

  1. לשתות הרבה לפני יום הכיפורים במיוחד מיץ ענבים ולאכול ענבים.

  2.  במהלך יום הכיפורים יש לנוח בבית, לשכב במיטה. יש להוריד ממך את עול הטיפול של הילדים במיוחד בשעות הקשות של הצום. הצום הוא מהתורה ותפילה במנין הוא מדרבנן. לכן, חשובה התענית שלך יותר מתפילה במנין שלך או של בעלך. השנה התפילות קצרות כך שהכל יותר קל בשותפות בבית 

  3. באם את מרגישה במהלך הצום סחרחורת או הרגשת התעלפות, תנוחי ולשכב אם לאחר זמן קצר  את עדין לא מרגישה בטוב  תשתי לשיעורים וכדאי לגוון עם נוזל מזין. כמפורט מקודם. 

הריון בסיכון, כולל  חלק המקרים הבאים: לחץ דם הריוני, סכרת הריון, הפלות מוקדמות, שליה נמוכה ועוד לא מתענות וחייבות להתייעץ עם רופא ורב פוסק כיצד לנהוג. 

מהו דין מעוברת ביום כיפור?

מהו דין מעוברת ביום כיפור?צילום: shutterstock

יולדת – אשה שחל יום הכיפורים בתוך 72 שעות ללידתה אסורה להתענות וחייבת לאכול ולשתות כרגיל. אם חלפו 72 שעות ועדיין לא עברו שבעה ימים מעת הלידה אם מרגישה שצריכה לאכול ולשתות או כך אומרים רופאיה אוכלת ושותה לפי הצורך שלה. יש לפעמים שאוכלת ושותה לשיעורים ויש להתייעץ על כך עם הרב.  

חיילים – המשרתים בפעילות מבצעית וזקוקים לאכול ולשתות על מנת לבצע את משימתם פטורים מהצום. יש להתייעץ עם הרב של היחידה בכל מקרה ומקרה. 

איך אוכלים?

כיצד ינהגו החולים שהותר להם לאכול? חולים שהותר להם לאכול ביום זה, לא עושים קדוש ביום הכיפור בטרם אכילתם. נוטלים ידיים כרגיל (עד הפרק) ואם יש באפשרותם יבצעו על לחם משנה. מי שאוכל(ת) כרגיל (ללא שיעורים)  מברך ברכת המזון ויזכיר יעלה ויבוא בברכת המזון. אם שכח להזכיר אינו חוזר ומברך. מי שאוכל(ת) לשיעורים מברך ברכה ראשונה ומברך ברכת המזון ומזכיר יעלה ויבוא רק אם אכל כזית בתוך 4 דקות. אם האכילה נמשכה יותר זמן אין לברך ברכת המזון. 

חנוך ילדים 

צום ותענית לילדים – כל הילדים שמתחת לגיל 9  אסור להם לצום. לכן אם הם צמאים במהלך הערב או רעבים אוכלים כרגיל .  מגיל 9 ולמעלה מתענים לפי שעות פירוש: מאחרים את הארוחה בבקר. אם רגיל לאכול בשעה מסוימת מאחרים את זמן הארוחה בשעה או יותר. מגיל 11  צריך (צריכה) לצום כל היום בתנאי שיכול לעמוד בכך דגש מיוחד לילדים מעל גיל 11: כל זמן שלא הגיע הבן או הבת לגיל מצוות (אפילו שיהיה בר מצוה למחרת יום הכיפורים) והוא רעב או צמא כך שנחלש מאד במהלך היום  יפסיק את הצום ויאכל כרגיל. 

תפילה2

יום כיפורצילום: shutterstock

הבדלה במוצאי יום כפור

יין,  נר, הבדלה. ברכת "מאורי האש" מברכים על נר ששבת (נר שדלק במהלך כל  יום הכיפורים).  כלומר, אין ליצור אש כדי להדליק את נר ההבדלה. נר הבדלה מודלק על ידי נר שהודלק מערב החג. וטעם הדבר, במוצאי שבת הדלקת הנר היא זכר ליצירת האש על ידי האדם הראשון. לכן במוצאי שבת אנו יוצרים אש וממנה אנו מדליקים את נר ההבדלה. במוצאי יום הכיפורים הברכה  על האש שנאסרה ולכן ההדלקה מאור שדלק כל היום בהיתר. העצה הפשוטה להדליק מנר נשמה (48 שעות) את נר ההבדלה ולהבדיל.

חשוב להשתדל, עד כמה שאפשר לנצל את היום בבית, ולשמור על אווירת היום הקדוש.  המרחב הרוחני עובר מבית הכנסת אל הבתים. אם נתכונן כראוי נוכל להתעלות גם ביום שתנאיו כה שונים מכל השנים. 

השנה יום הכיפורים יהיה שונה מהרגיל. הקב"ה מנסה אותנו ואנחנו מקבלים בהכנעה את גזרותיו. נשמור על הבטיחות, נשמור על תנאי צום אופטימליים ונקצר את התפילות. אנו משתדלים לעשות את רצונו בלבב שלם. אנו מאחלים לכם מכל הלב  גמר חתימה טובה, בריאות, בשורות טובות, שמחה, נחת מהמשפחה, עין טובה, אופטימיות. שיהיה לנו יום כיפורים משמעותי. 

הרב מאיר נהוראי, הוא רב המושב משואות יצחק ויו"ר ארגון רבני ורבניות בית הלל

28.09.2020

1. מי למד בניות בכיתה ז? (רמת גן)

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

השרה ינקילביץ בזום עם הקהילה היהודית באיחוד האמירויות  צילום: ללא

אחרי ההכרזה על הסכם השלום: שרת התפוצות נפגשה עם הקהילה היהודית באיחוד האמירויות

קרא עוד