לקראת יום ירושלים סקר חדש: מה ההבדל בין היחס של דתיים וחילונים לבירה

האם ירושלים היא המקום החשוב ביותר לעם היהודי, או דווקא כאתר עולמי? כמה דתיים וכמה חילוניים ציינו את הכותל המערבי כאתר החשוב ביותר? ולמה בכלל באים לבקר בעיר? סקר חדש עונה על השאלות הללו לכבוד יום חגה של הבירה

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 03/05/21 19:50 כא באייר התשפא

לקראת יום ירושלים סקר חדש: מה ההבדל בין היחס של דתיים וחילונים לבירה
ירושלים, צילום: shutterstock

יום ירושלים יצוין השנה במאות אירועים ייחודיים לציבור הרחב, שיתקיימו על פני שבוע שלם ברחבי העיר. סקר חדש שנערך השבוע על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה עבור משרד ירושלים ומורשת לקראת אירועי 'שבוע ירושלים שלי', מגלה את התפיסה של מגזרים שונים בפרט ואזרחי ישראל בכלל, ביחס לבירת המדינה.

ירושלים היא היעד המועדף לנופש עירוני על כמעט מחצית מהציבור (47.4%), ואילו תל אביב נמצאת רק במקום השני (31.7%). בנוסף, כמחצית מהציבור תופס את ירושלים כמקום הכי חשוב לעם היהודי, בעוד שכרבע מהציבור תופס אותה כאחד המקומות החשובים בעולם. מבין האתרים השונים בירושלים הכותל נתפס כאתר החשוב ביותר ולאחריו מוזיאון יד ושם. מרבית הישראלים נוהגים לבקר בירושלים - יותר ממחציתם מגיעים לירושלים לצורך טיול, 46% מגיעים לצורך ביקור במקומות קדושים ואילו רק 15% כמעט לא מבקרים בעיר.

נתונים אלה ואחרים עולים מסקר אינטרנטי שנערך בקרב 500 משיבים, בגילאי 18 ומעלה ובדק מהי ירושלים עבור הציבור הישראלי, מהו האתר החשוב ביותר עבורם, באילו נסיבות הם נוהגים לבקר בעיר, אילו ערים עדיפות עליהם לנופש עירוני וכן עד כמה הציבור תומך במדינות נוספות שיעבירו את שגרירותן לבירת ישראל.

מהסקר עולה כי כ-90% מהציבור תומכים בכך שעוד מדינות יעבירו את שגרירותן לבירת ישראל . שיעור הגברים שהצהירו שהם מאד בעד העברת השגרירות לירושלים גבוה בהרבה משיעור הנשים שהשיבו כך – 60% לעומת 42%. בנוסף, ניתן לראות כי שיעור התומכים עולה ככל שהגיל ורמת הדתיות עולה. נתון מעניין נוסף הוא שכרבע מהציבור היה מעדיף לגור בירושלים, לו יכול היה.

 

פילוח לפי רמת דתיות ואזור מגורים

דתיים נוטים לציין כי ירושלים היא המקום החשוב ביותר לעם היהודי, בעוד חילונים נוטים לציין כי היא אחד המקומות החשובים בעולם. האמירה "אין לי רגש כלפי ירושלים" צוינה בעיקר בקרב חילוניים. רק כמחצית מהחילוניים ציינו את הכותל המערבי כאתר החשוב ביותר לעומת מרבית הדתיים. בקרב הדתיים, הסיבה הבולטת ביותר לביקור בירושלים היא ביקור במקומות קדושים בעוד בקרב החילוניים היא טיול. בנוסף, החילוניים מעדיפים יותר את תל אביב ואילו הדתיים יותר את ירושלים.

הנתונים מצביעים על כך כי תושבי השרון (53%) מעדיפים את ירושלים כמקום לנופש עירוני, זאת לעומת 51% מתושבי המרכז, 50% מתושבי הדרום, 48% מתושבי הצפון ו-21% בלבד מתושבי ירושלים והאזור שהשיבו כך.

הרב רפי פרץ, שר ירושלים ומורשת הגיב לתוצאות הסקר: "2000 שנה וירושלים עדיין עומדת יציבה כלב ליבו של העם היהודי. חילונים, דתיים וחרדים- כולנו שואפים לחזור ולהגיע לירושלים. שמחתי לראות כי כמו אז, גם היום, נישאות העיניים אל ירושלים תמיד. מסקנה חשובה העולה מן הסקר, היא שרובם ככולם של תושבי מדינת ישראל מכירים בחשיבות האדירה של העברת שגרירויות נוספות לירושלים. אני אמשיך לפעול על מנת להמשיך ולקדם את הנושא הזה ולהביא שגרירויות נוספות לעיר".