למכירה בקרוב: התנ"ך של הרמן גרינג

הספר העתיק שנמצא על ידי הצלב האדום בתום מלחמת העולם ה-2, עבר גלגולים רבים מאז שנגנב ע"י מפקד הלופטוואפה מספריה של יהודי צרפתי. לאחרונה הוא הגיע לירושלים, והוא עשוי לעבור לאחד ממוזאוני השואה

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/04/18 09:48 כז בניסן התשעח

למכירה בקרוב: התנ"ך של הרמן גרינג
התנ"ך שגנב הרמן גרינג, צילום: בית המכירות הפומביות "קדם"

בימים האחרונים נחשף ספר תנ"ך עתיק שעבר גלגולים רבים: מספריה של דוקטור יהודי צרפתי, דרך הצורר הנאצי הידוע לשמצה הרמן גרינג שחמד אוצרות אומנות יהודיים, אל כומר הדיוויזייה הצרפתית בצלב האדום, ועד יהודי לונדוני. ספר התנ"ך יועמד למכירה בקרוב בבית המכירות הפומביות "קדם" בירושלים.

כפי שמעיד האקס ליבריס, תו הנייר שמודבק בעמוד השער, הספר הוחרם ע"י הנאצים מספרייתו של דוקטור יהודי בשם J. N. Pellieux מבוז'אנסי (Beaugency), צרפת. ככל הנראה הביזה אירעה לאחר כיבוש צרפת על ידי הנאצים במלחמת העולם השנייה.

תו הנייר השני שמודבק מול השער, הוא זה שמספר את הסיפור המרגש של הספר: "הפריט נלקח מבין אוספיו הפרטיים של גרינג בברגהוף שבאיזור ברכטסגאדן". תחת הכיתוב מופיעה חותמת הדיוויזיה הצרפתית של הצלב האדום שחייליה כבשו את המתחם ביום 4 במאי 1945.

התנ"ך שגנב הרמן גרינג

התנ"ך שגנב הרמן גרינגצילום: בית המכירות הפומביות "קדם"

הרמן וילהלם גרינג היה מראשי המשטר הנאצי, מפקד הלופטוואפה, הזרוע האווירית של הוורמאכט, ומשרד התעופה הגרמני. הוא היה בעל תפקיד מכריע ברדיפות היהודים שקדמו להשמדתם הפיזית בשואה, להחרמת רכושם ולפרעות ליל הבדולח.

גרינג הוא שיזם, וביצע, את הטלת ה"קנס" בסך מיליארד מארקים שהושת על יהודי גרמניה לאחר ליל הבדולח, הוא גם היה פושע מלחמה הנאצי הבכיר ביותר שנלכד חי בסיום המלחמה ונידון לעונש מוות במשפטי נירנברג, אך התאבד בבליעת כמוסת ציאניד בטרם הוצא גזר-דינו אל הפועל. 

מפקד הלופטוואפה נודע באורח חייו הנהנתני והראוותני, שכלל ביזה של אוצרות אמנות מכל רחבי אירופה הכבושה, לאוספיו הפרטיים ולשם קישוט אחוזותיו. ספר התנ"ך שנחשף הוא פריט אחד משלל הפריטים שגרינג אגר לעצמו בחמדנות.

ברגהוף הוא הכינוי שניתן לביתו הפרטי של אדולף היטלר במתחם הנופש, האירוח והשליטה הנאצי באוברזלצברג (Obersalzberg) הסמוך לעיירה הבווארית ברכטסגאדן (Berchtesgaden). הממשל הנאצי הפקיע את האיזור לצרכיו והקים למרגלותיו מחנה צבאי גדול וכן מבני אירוח ונופש ששימשו את צמרת המפלגה הנאצית בביקוריהם במקום. באיזור, שזכה לכינוי "מתחם הפיהרר״, הוקמו גם אחוזות מפוארות עבור מקורביו של היטלר, בית-תה ונקודת-תצפית גבוהה מאד, אשר כונתה "קן הנשרים".

אזור אוברזלצברג הופצץ קשות מן האוויר בתקופת המלחמה, וחלק מן ההפצצות גרמו נזקים קשים גם ל"ברגהוף". ב-4 במאי 1945 ,לאחר התאבדותו של היטלר, הציתו חיילי האס.אס. הנסוגים את הריסות המבנה, וחיילי בעלות הברית שכבשו את המתחם בזזו את שנותר ממנו.

בשנת 2005 הושב הספר לידיים יהודיות כאשר הוענק למר רוזנפלד מלונדון מאת הכומר של הדיוויזיה הצרפתית אשר פרצה לביתו של גרינג.

מרון ארן, מבעלי בית המכירות הפומביות "קדם", מציין כי "מדובר בפריט היסטורי בעל ערך יוצא דופן שהתגלגל לידינו, אנו מקווים כי ספר התנ"ך יגיע לאחד ממוזאוני השואה הגדולים, כמו שהיה בעבר עם פריטים חשובים שנמכרו על ידי 'קדם', כמו דגל ספינת האקסודוס שנתרם למוזיאון השואה בוושינגטון, על מנת שיוצג לציבור הרחב כסמל וכאות לעם ששרד את התופת הקשה מכל והמשיך הלאה בכל הכח".
 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן