"למדינות רבות נותרה עדיין דרך ארוכה, ובפרט להולנד"

יוצאי הולנד קיימו טקס ליום השואה במרכז אלה, שמעניק טיפול נפשי לניצולים, במעמד השגריר בישראל. "ההתכנסות יחד, השיתוף וההיזכרות עושים רושם עצום על משקיפים מן החוץ", אמר

חדשות כיפה דויד ליבנה 12/04/18 12:48 כז בניסן התשעח

"למדינות רבות נותרה עדיין דרך ארוכה, ובפרט להולנד"
מנכ"ל אלה בני לייזר, שגריר הולנד לילד בסחור פלוח ויו"ר עמותת אלה יהל שחר, צילום: אילן ספירא

יוצאי יהדות הולנד, בהם ניצולים ובני הדור השני לשואה, השתתפו הבוקר (ה') בטקס לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה מרכז אלה שהתקיים בהרצליה בסימן "ביחד או לבד". את האירוע כיבד בנוכחותו שגריר הולנד בישראל, חילס בסחור פלוח. 

מרכז אלה החלה את דרכה כעמותה המעניקה סיוע וטיפול בנפש לניצולי שואה ובני הדור השני ליהדות הולנד, ועם התרחבותו הוא מעניק כיום שירות לכלל האוכלוסייה. מאז ועד היום שומר המרכז על קשר רציף עם הולנד.

במהלך הטקס נשא פלוח דברים, אותם פתח בעברית שוטפת, ואמר: "זאת הפעם השלישית שאני מתכבד לשאת דברים ביום החשוב הזה, ובכל פעם זהו טקס נוגע ללב. מיד נשמע את העדויות, אחר כך השמות. ההתכנסות יחד, השיתוף וההיזכרות עושים רושם עצום על משקיפים מן החוץ, יחסית, כמו רעייתי וכמוני – לא יהודים, לא ישראלים, ללא היסטוריה משפחתית דומה, אך כבר לא זרים לחברה ולתרבות שלכם".

הוא הוסיף בהולנדית כי "מרכז אלה, המארח אותנו היום, הציע ומציע במה לחלוק עליה את חוויותיכם במלחמה ואת זיכרונותיכם ממנה, ומעניק גם עזרה מקצועית למי שזקוק לה.

"אחד מתפקידיה החשובים של המדינה הוא לתת דין וחשבון על העבר. הדבר חייב לקרות מהר, כדי שאפשר יהיה להגיע לאלה שהדבר נוגע להם אישית, ולהראות – גם אם במאוחר ובאופן סמלי בלבד – שהאחריות אכן מוטלת על המדינה ושאנו לומדים לקח מן העבר. למדינות רבות נותרה עדיין דרך ארוכה בעניין הזה, ובפרט להולנד".

מנכ"ל משותף של מרכז אלה, בני לייזר, אמר כי "נוכחותו של שגריר הולנד בטקס לזכר השואה רק מגבירה את הקשר בין המדינות". 

טקס יום השואה של יוצאי הולנד במרכז אלה

טקס יום השואה של יוצאי הולנד במרכז אלהצילום: אילן ספירא