הזוכה בחידון התנ"ך: עזריאל שילת מחצור הגלילית

שילת, תלמיד ישיבת שומריה, גבר בתום דרמה על אוריה כהן מאולפנת סגולה. למקום השלישי הגיע אופק אברהם מטבריה. נתניהו: "התנ"ך הוא סלע קיומנו". בנט: "התנ"ך הוא נכס לאומי, שייך לכל עם ישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/04/18 11:22 ד באייר התשעח

הזוכה בחידון התנ"ך: עזריאל שילת מחצור הגלילית
נתניהו ובנט בחידון התנ"ך העולמי, צילום: שלומי כהן/פלאש 90

תלמיד ישיבת שומריה, עזריאל שילת מחצור הגלילית, הוא הזוכה בחידון התנ"ך העולמי לשנת התשע"ח, שהתקיים היום (ה') בירושלים. שילת גבר בתום מאבק צמוד על אוריה כהן מקריית שמואל, תלמידת אולפנת סגולה. ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך את הזוכים ואמר להם כי "התנך הוא סלע קיומנו".

חתן התנ"ך הטרי וסגינתו הפגינו בקיאות רבה ומרשימה לאורך החידון כולו וגם בשלב השאלות האחרון, והחידון הוכרע על חודה של תשוב שלילית אחת בלבד. למקום השלישי הגיע אופק אברהם מטבריה.

חידון התנ״ך העולמי לנוער יהודי נפתח הבוקר בסימן "ישראל אשר בך אתפאר" (ישעיהו, כ"ט, ג). החידון, שנערך בלב חגיגות ה-70 למדינה, מתקיים במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החינוך נפתלי בנט, יו"ר הכנסת ח"כ יולי יואל אדלשטיין, יו"ר הסוכנות היהודית מר נתן שרנסקי, יו"ר קק"ל מר דני עטר ומנכ"ל משרד החינוך מר שמואל אבואב.

שר החינוך נפתלי בנט נשא דברים בפני הקהל, ואמר: "אחד מרגעי השיא של יום העצמאות הוא חידון התנ"ך. אם נתבונן בעמי העולם, לא נמצא ולו עם אחד נוסף שחוגג את עצמאותו בהעלאה על נס של ספר. 

"הספר שלנו הוא ספר הספרים. מצויָה בו תמצית עצמאותנו והווייתנו: זהותנו כְּעַם בָאָרץ הזאת.
ספר הספרים, היסוד הלאומי שלנו, מסמל את התחִייה הלאומית של העם היהודי. לכך שאפנו בכל גלויותינו: להיות עַם חופשי בארצנו. כבר מימיו של אברהם אבינו צעדנו לכאן. נשמענו לציווי "לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ". וכשנבצר מאיתנו לשאת את רגלינו אל הארץ הזאת, נשאנו אליה את עינינו. 

"במשך אלפיים שנה חלמנו עליה ולחמנו עליה, תוך שאנו נושאים עִמנו את הספר הזה. ועודנו לומדים אותו, שואבים ממנו דברי מוסר לצד נבואות נחמה וגאולה, משננים אותו ומאמצים אותו אל ליבנו". 

לדברי בנט, לא צריך להיות חובש כיפה כדי לקבל השראה מחוכמת ספר קהלת, לא צריך ללכת לאולפנה כדי להשתאות מסיפור דוד וְגָלְיָת, ולא צריך להיות יהודי שומר מצוות כדי לקרוא בנשימה עצורה, בכל פעם מחדש, את סיפור יוסף ואחיו ואת החכמה רבת הרבדים שיש בו.

"התנ"ך הוא נכס לאומי. הוא איננו שייך לדתיים אלא לכל עם ישראל. אם יש דבר אחד שעלינו כעַם לזכור ביום עצמאותנו הרי זה: איך הגענו לכאן? איך זכינו בפעם השלישית בתולדותינו לריבונות בארצנו? ואיך לא נאבד זאת שוב?"

שר החינוך ציין כי "אחדות היא לדעת שאנחנו משפחה אחת. אחדות היא להבין שמדינת ישראל היא הבית שלנו. ושצה״ל הוא הצבא שלנו, ולוחמי צה״ל מגינים עלינו מפני אויבינו. ואנחנו מגבים את חיילנו כשנוח וגם כשקצת פחות נוח, ואנחנו אוהבים את חיילנו אהבה ללא תנאי".

"הקמנו מדינה יהודית משגשגת, אומה שצועדת בביטחון על במת העולם. הנה אנחנו יושבים לבטח בירושלים הבנויה, וילדים משחקים ברחובותיה, כבנבואת זכריה. כאן, על הבמה הזאת, מתמודד היום מיטב הנוער היהודי מכל העולם על בקיאותו בַּספר האחד, בספר הספרים, הספר של כולנו. ספר אחד. עַם אחד. ארץ אחת".