חדשות כיפה

"מה יהא העתיד כשיפוג קסם הבניין?": תשובה לשאלתה של חנה סנש

במכתבה האחרון של אחת מהלוחמות היהודיות הזכורות בהיסטוריה, היא לא מצאה תשובה ל"יום שאחרי" תנופת בניין הארץ. הרב מתניה אריאל מנסה להשיב ולהסביר שמתן הכבוד האמיתי לנופלים הוא ביציקת תוכן לחיים

הגיע הזמן לענות על שאלתה של חנה סנש

הגיע הזמן לענות על שאלתה של חנה סנשצילום: פלאש 90. מרים אלסטר

"גיורא יקירי,

...מחרתיים אני מתחילה במשהו חדש. אולי אווילי, אולי דמיוני, אולי מסוכן. אולי אחד ממאה, אולי אחד מאלף ישלם בחייו. אולי בפחות מהחיים, אולי ביותר. אל תשאל מה, פעם תדע מה העניין. ...האם תבין? האם תאמין שיותר מרצון להרפתקה, יותר מרומנטיקה ילדותית הביאוני עד הלום? האם תבין, תרגיש, שלא יכולתי לעשות אחרת, שכך מוכרחה הייתי לעשות?

ישנם מאורעות, שלאורם חיי האדם מאבדים את ערכם; האדם נהפך לצעצוע מחוסר-ערך, או שעולה התביעה: מוכרחים לעשות משהו, אפילו במחיר החיים.

יש צורך באנשים עזי-נפש, משוחררים ממשפטים קדומים. אנשים שיכולים ורוצים לחשוב בראשיהם-הם ואינם עבדים מכניים למחשבות קפואות. וזה – הקשה ביותר. קל לחצוב חוק לאדם: חיֵה לפיו.    ...אך הקשה ביותר הוא לפלס דרכי חיים לעצמנו, אגב ביקורת עצמית מתמדת. נראה לי, שזוהי הדרך המוסרית היחידה לקבוע חוק לאדם, ורק בדרך זו יש ואפשר לבנות חיים חדשים, חיים שלמים.

לעתים אני שואלת את עצמי: מה יהא עתיד הקיבוץ, כשיפוג קסם הבניין, לאחר הלבטים וההיאבקות לחיים חדשים, כשהחיים יהיו שלווים, מאורגנים, תכניתיים? מה יניע את האיש ומה ימלא תוכן את החיים? – אין תשובה בפי. אך החזון הזה כה רחוק עוד – וכדאי לחשוב על דברים אקטואליים יותר".

כך כתבה חנה סנש הי"ד במכתבה האחרון לאחיה, לפני צאתה מקיבוץ שדות-ים לצניחה באירופה לפני 73 שנה.

אולי אז זה היה נראה "רחוק" ו"לא אקטואלי", אבל אנחנו נמצאים כעת בדיוק בנקודה הזו. הקיבוץ כבר בנוי, "פג קסם הבנין", ועל השאלה "מה יניע את האיש ומה ימלא תוכן את החיים" הציבור החילוני נשאר עם הקול המהדהד – "אין תשובה בפי!". וכשאין תשובה, אין ואקום, ונכנסים כל החוליים של תרבות המערב והפוסט-מודרנה. 

יום הזיכרון הוא לא רק הזדמנות להביע רגש פטריוטי, להרגיש טוב עם עצמנו שהרגשנו חוויה עוצמתית, ולמחרת ביום העצמאות הכל יתנדף בעשן המנגל. אם יש לנו רצון לכבד באמת את זכר הנופלים, עלינו לוודא שקרבנם לא יהיה לשווא. עלינו "למלא תוכן את החיים".

נכון. "למלא תוכן את החיים" זה אומר לשלם מחירים יקרים, אישיים וציבוריים. זה ליצור תרבות של תורה, של גבולות וסמכות, של תפילה רצינית ושל קביעות עיתים לתורה, של שמירת קדושת העיניים במחשב ובטלפון הנייד, של משפחה "מיושנת" שיש בה אבא ואמא, של צבא ששומר על ערכי קדושת המחנה, וכל זה לא משתלב ב"ערכים" של התקשורת והפוליטיקה החילונית. 

תמיד עדיף להיות נחמד ולא לעורר מהומות. אבל כפי שכתבה חנה סנש, כדי לבנות את המדינה "יש צורך באנשים עזי-נפש, משוחררים ממשפטים קדומים. אנשים שיכולים ורוצים לחשוב בראשיהם-הם ואינם עבדים מכניים למחשבות קפואות. ...רק בדרך זו יש ואפשר לבנות חיים חדשים, חיים שלמים".

לאשה בת 70 קשה לתת מתנות. כלי הגשה – יש לה, מגבות – יש לה, תכשיטים? תמונות? יש לה כבר הכל, וצריך "לשבור את הראש" כדי לגלות מה חסר לה. אז איזו מתנה ניתן למדינה היקרה שלנו במלאת לה 70 שנה? מה באמת חסר לה? מה אנחנו, הציבור הדתי-לאומי, יכולים באמת לתרום למדינה? 

נעזור לה "לפלס דרך, להשתחרר ממשפטים קדומים, ולבנות חיים חדשים, חיים שלמים". עלינו להיות גיבורים עזי נפש, חדים וברורים. הנוער שלנו צריך אותנו כאלה, כדי להתמודד עם כל השטחיות והבלבול שסביבנו. מדינת ישראל צריכה אותנו כאלה, כדי לקדם אותה להיות באמת "יסוד כסא ה' בעולם".

הכותב הוא ראש הישיבה הקטנה דרך חיים, שעלבים

 

הרב מתניה אריאל

הרב מתניה אריאלצילום: באדיבות המצולם

17.04.2018

1. כל כך חבל שאנו עדיין לא "מכויילים" (משה אהרון)

אומר לך אני הקטן מה ניתן לך סוף סוף במתנה
ודווקא אנו הציונות הדתית ....
ניתן לה מטבע של גאולה
שובר זיכוי של ישועה
ולתת לעולם סוף סוף את מה שמצפה מאתנו
אותו עולם גם לא יניח לנו עד אם נמלא את ייעודנו כלפיו
את התנ"ך המלא של :
מוסד הצדקה, החסד והרחמים"
בשביל לקבל ולהיות ראויים למשיח
צריך לחבר גם תלמוד חברתי שלם
ופה אנו אפילו לא הנחנו "אבן פינה
וההדגשים במאמרך יוכיחו על כך.

דווח על תגובה לא ראויה
17.04.2018

2. את המשיח מפסלים ומפלסים לו דרך : ב"תורת האדם" (משה אהרון)

בס"ד.

וַיָּבֹא הַמֶּלֶךְ דָּוִד, וַיֵּשֶׁב לִפְנֵי יְהוָה; וַיֹּאמֶר, מִי אָנֹכִי אֲדֹנָי יְהוִה וּמִי בֵיתִי--כִּי הֲבִאֹתַנִי, עַד-הֲלֹם. יט וַתִּקְטַן עוֹד זֹאת בְּעֵינֶיךָ אֲדֹנָי יְהוִה, וַתְּדַבֵּר גַּם אֶל-בֵּית-עַבְדְּךָ לְמֵרָחוֹק; וְזֹאת תּוֹרַת הָאָדָם, אֲדֹנָי יְהוִה. כ וּמַה-יּוֹסִיף דָּוִד עוֹד, לְדַבֵּר אֵלֶיךָ; וְאַתָּה יָדַעְתָּ אֶת-עַבְדְּךָ, אֲדֹנָי יְהוִה. כא בַּעֲבוּר דְּבָרְךָ, וּכְלִבְּךָ, עָשִׂיתָ, אֵת כָּל-הַגְּדוּלָּה הַזֹּאת--לְהוֹדִיעַ, אֶת-עַבְדֶּךָ. כב עַל-כֵּן גָּדַלְתָּ, יְהוָה אֱלֹהִים: כִּי-אֵין כָּמוֹךָ, וְאֵין אֱלֹהִים זוּלָתֶךָ, בְּכֹל אֲשֶׁר-שָׁמַעְנוּ, בְּאָזְנֵינוּ. כג וּמִי כְעַמְּךָ כְּיִשְׂרָאֵל, גּוֹי אֶחָד בָּאָרֶץ--אֲשֶׁר הָלְכוּ-אֱלֹהִים לִפְדּוֹת-לוֹ לְעָם וְלָשׂוּם לוֹ שֵׁם, וְלַעֲשׂוֹת לָכֶם הַגְּדוּלָּה וְנֹרָאוֹת לְאַרְצֶךָ, מִפְּנֵי עַמְּךָ אֲשֶׁר פָּדִיתָ לְּךָ מִמִּצְרַיִם, גּוֹיִם וֵאלֹהָיו. כד וַתְּכוֹנֵן לְךָ אֶת-עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל לְךָ, לְעָם--עַד-עוֹלָם; וְאַתָּה יְהוָה, הָיִיתָ לָהֶם לֵאלֹהִים. {ס} כה וְעַתָּה, יְהוָה אֱלֹהִים, הַדָּבָר אֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ עַל-עַבְדְּךָ וְעַל-בֵּיתוֹ, הָקֵם עַד-עוֹלָם; וַעֲשֵׂה, כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ. כו וְיִגְדַּל שִׁמְךָ עַד-עוֹלָם, לֵאמֹר, יְהוָה צְבָאוֹת, אֱלֹהִים עַל-יִשְׂרָאֵל; וּבֵית עַבְדְּךָ דָוִד, יִהְיֶה נָכוֹן לְפָנֶיךָ. כז כִּי-אַתָּה יְהוָה צְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, גָּלִיתָה אֶת-אֹזֶן עַבְדְּךָ לֵאמֹר, בַּיִת, אֶבְנֶה-לָּךְ; עַל-כֵּן, מָצָא עַבְדְּךָ אֶת-לִבּוֹ, לְהִתְפַּלֵּל אֵלֶיךָ, אֶת-הַתְּפִלָּה הַזֹּאת. כח וְעַתָּה אֲדֹנָי יְהוִה, אַתָּה-הוּא הָאֱלֹהִים, וּדְבָרֶיךָ, יִהְיוּ אֱמֶת; וַתְּדַבֵּר, אֶל-עַבְדְּךָ, אֶת-הַטּוֹבָה, הַזֹּאת. כט וְעַתָּה, הוֹאֵל וּבָרֵךְ אֶת-בֵּית עַבְדְּךָ, לִהְיוֹת לְעוֹלָם, לְפָנֶיךָ: כִּי-אַתָּה אֲדֹנָי יְהוִה, דִּבַּרְתָּ, וּמִבִּרְכָתְךָ, יְבֹרַךְ בֵּית-עַבְדְּךָ לְעוֹלָם.

אחת מהשיחות [או התפילות]] היותר מסקרנות ומעניינות היא שיחת או תפילת דוד שבפרק ז' בשמואל ב' כמצוטט לעיל .
יש כאן כעין מונולוג מופלא רווי רזים מוכמנים שדומה שעדיין לא זכו לתשומת הלב הראויה.
אחד מאלה בסיפא שלפסוק יט' לאמור : "וזאת תורת האדם ה' אלוהים".
לאמור בסופו של עניין אין לו לקב"ה אלא התורה העתידית - המשיחית
הקרויה ולא בכדי "תורת האדם" באשר הוא אדם.
והנה ראו את הדיסוננס המחריד בין הפוזיציה באנו שרויים עתה שאנו אך מתעסקים בעצמנו
לבין תמונת האופק כאמור
יש עוד הרבה עבודה וחבל שרבני הציונות הדתית עדיין לא נכנסו לאוריינטציה הנכונה.

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

ח"כ סמוטריץ' בדיון בכנסת צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

ח"כ סמוטריץ' על תוקפי חקירת הרב הקונסרבטיבי: "צבועים"

קרא עוד