השוויון הקדוש?

זה מאוד מרגיז, אבל צריך להגיד את האמת: אין שוויון ואין סימטריה בין המינים. לכל מגדר יש אופי ותכונות מיוחדות משלו

הרב עמיחי גורדין 27/10/13 15:04 כג בחשון התשעד

השוויון הקדוש?
ישיבת הר עציון, צילום: ישיבת הר עציון

א: איך מתקבלות ההחלטות בינך ובין אשתך?

ב: את ההחלטות בעניינים המשמעותיים וכבדי המשקל אני מקבל, את ההחלטות הקטנות אני משאיר לאשתי.

א: מה הן ההחלטות המשמעותיות?

ב: האם להפציץ באירן, את מי למנות לנגיד בנק ישראל, מה לעשות עם התחממות כדור הארץ. את ההחלטות הקטנות, כמו היכן ילמדו הילדים שלנו, היכן נגור, מה נעשה בחופשה המשפחתית - את כל זה אני משאיר לאשתי.

***

לאחרונה נשמעים קולות הקוראים ליצור שינוי במערכת הקידושין ההלכתית. הסיבה לכך היא שלטענת אותם קולות העובדה שהאיש הוא המקדש ולא האישה, מעוררת כעס עמוק בלבם של צעירים וצעירות האמונים על מערכת של שוויון והדדיות בחיים. ולכן להבנתם, 'במוסר חברתי חוסר הסימטריה הזו איננו הגיוני'.

מכאן הם קוראים לתקן תקנה חדשה של חכמים שתקבע שהאישה מקדשת את האיש והופכת אותו למקודש אליה, ורק אליה.

מיותר לציין שקולות אלה מגיעים ממקום של מחוייבות מוחלטת להלכה ולפסיקתה. הקריאה שלהם היא כלפי פוסקי הדור שבמסגרת ההלכה יובילו שינוי במערכת הקידושין. אף אנו בדברינו לא נתייחס לעצם המחוייבות שלנו להלכה, כפי שנפסקה על ידי פוסקי הדור ודייניו, אלא לגוף הטענות.

***

ההלכה קבעה שהאיש הוא הקושר את עצמו לאישה. השינוי המוצע ולפיו במקביל לכך שהאיש יקדש את האישה יתקנו חכמים שגם האישה תקדש את האיש אינו שינוי נקודתי בלבד אלא שינוי מהותי. ספק רב אם מי מאיתנו מודע לקצה קציהן של ההשלכות של שינוי זה.

כיום ההלכה קובעת שאם הגבר כהן, הבית המשותף יהיה בית כהן, אם הגבר לוי הבית יהיה לוי ואם הגבר ישראל הבית יהיה ישראלי. חשוב להדגיש, שאלות אלו אינן רק שאלות סמנטיות בדבר זהות שם המשפחה שייכתב על דלת הכניסה. לשאלות אלו של הגדרת המעמד האישי יש משמעויות כבירות.

בת למשפחת כהנים מיוחסת שנישאה לישראל אינה יכולה יותר לאכול תרומה. אם היא תאכל ולו כזית תרומה היא תהיה חייבת מיתה. בן לאבא כהן ואמא ישראלית נחשב כהן. הוא רשאי לעלות לבית המקדש ולהיכנס אל הקודש פנימה. אם נשנה את אופי הקידושין, מי יגדיר את הבית? האם הילדים יהיו כהנים לפי האבא או לפי האמא?

נקודה נוספת. כבר בטבע עצמו מופיעה חלוקת תפקידים בין הגבר לאישה. בניגוד למה שאנחנו אוהבים לספר לעצמנו, החלק של הגבר ביצירת ילד הוא קטן. קטן מאוד. הילד עצמו נוצר מביצית ותא זרע. תא הזרע קטן פי 85,000 מהביצית! המפגש בין תא הזרע לביצית מזכיר מפגש בין חללית זעירה לכוכב לכת עצום. אין מה לעשות, יצירת הילד מהשלב הראשון ועד לידתו מתבצעת אך ורק על ידי האישה. הזכויות של הגבר מתמצות בחמישים אחוז מהתוכניות 'האדריכליות' של הילד (הד.נ.א), ומכך שהוא היזם של הלידה. הא ותו לא.

התורה המשיכה את הרעיון הזה גם בנוגע להגדרות המשפחתיות. התורה יצרה אפליה בין מצורע למצורעת. מצורע מחוייב לפרוש מאשתו, מצורעת, לעומת זאת, לא צריכה לפרוש מבן זוגה. הגמרא מסבירה שהאישה היא הבית עצמו ולכן לא שייך לדרוש ממנה לפרוש מהבית. הגבר לעומת זאת איננו הבית, אלא רק נלווה לבית. לכן ניתן לדרוש ממנו שיצא מהבית. ההלכה הגדירה את האישה כבית עצמו. האישה היא המשפחה. הגבר הוא רק תוסף שמגיע לבית ומעניק לו צביון מסויים (כהן לוי וכו').

האם כחלק מהשינוי המוצע נהפוך את היוצרות ונגדיר את הגבר כבית ואת האישה כנספחת לבית?

***

זה מאוד מרגיז, אבל צריך להגיד את האמת. אין שוויון ואין סימטריה בין המינים. לכל מגדר יש אופי ותכונות מיוחדות משלו. צריך לחתור באומץ למצב שבו האישה לא תהיה נחותה ביחס לגבר והגבר לא יהיה נחות ביחס לאישה. אבל זה לא יקרה כתוצאה משוויון קדוש וסימטריה מלאה, אלא כתוצאה מהתאמה בין היכולות הייחודיות של כל מגדר לבין תפקידיו ותפקודיו.

כתבות נוספות

המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר