הרב ישראל אריאל: "חובת הרב אפרתי לעשות 'תיקון כרת' על עצמו"

בתשובה של הרב אפרתי לגולש ב'כיפה', הוא הציע לו לעשות 'תיקון כרת' על הפעמים שעלה להר הבית. ראש מכון המקדש לא אהב זאת וקרא לו להחיל את עצתו עליו "על הרבנות בכללה ועל עם ישראל כולו"

חדשות כיפה משה ויסטוך 10/12/17 16:20 כב בכסלו התשעח

הרב ישראל אריאל: "חובת הרב אפרתי לעשות 'תיקון כרת' על עצמו"
לא אהב את עצתו של הרב אפרתי. הרב ישראל אריאל, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

ראש מכון המקדש הרב ישראל אריאל לא אהב את תשובתו של הרב ברוך אפרתי לשאלה שנשאל ב'כיפה', בנוגע לאיסור עליה להר הבית, ובמכתב גלוי שפרסם היום (א') הוא תקף את דבריו והטיל ספק שמדובר בשואל אמתי

בשבוע שעבר נשאל הרב אפרתי על ידי גולש שהזדהה כ- "עדיאל ש", כיצד הוא יכול לכפר על הפעמים שעלה בעבר להר הבית, זאת לאחר שהתחרט על שעשה כן.

"לצערי עליתי להר הבית כמה פעמים בעבר", הוא כתב והוסיף כי הוא "מתחרט על כך עכשיו כי שמעתי שיחה מרב העיר שלנו. רציתי לדעת איך לכפר על העליה להר הבית. והאם אפשר בכלל לכפר". עוד הוא ביקש מיו"ר 'רבני אמונה' "לקרוא בצורה מסודרת מה הבעיה בעליה להר הבית, ואיך אפשר לחיות עם זה שמפקירים אותו".

הרב ענה לו כי עליו "לעשות תשובה כמפורט ברמב"ם בספר המדע, הן על חשש כרת, הן על שלא שמעת בקול רוב מוחלט של גדולי הדור שאוסרים מכל המגזרים, ובראשם הרה"ר (הרבנות הראשית, מ"ו)".

עוד הוא כתב לאותו גולש כי "טוב לעשות נוסח תיקון כרת להחיד"א. וכן להשאר לילה שלם ער וללמוד בו תורה. כנגד כל פעם שעלית לשם תעשה לילה כזה, כהוראת האר"י בשער רוה"ק על כפרת כרת. והשם הטוב יכפר בתנאים המבוארים ברמב"ם לעיל שיסורין ועוד תולים וכו' ורבינו יונה כתב שחסד מבטל התלות בייסורין אם אכן עשה תשובה".

בנוגע לעצם העליה להר הבית הוא אמר כי "ודאי איסור גמור ישנו לעלות להר הבית בימינו. כתבתי על כך רבות בעבר, תחפש ותמצא בנקל, טעמים רבים, הלכתיים ואמוניים". הוא הפנה אותו למאמר של הרב אב"י סילבצקי מישיבת מרכז הרב וכתב לסיום כי "הר הבית כיום צריך להיות ריק מאדם. גוי או יהודי. ואם בטעות יש גויים שם לצערנו, אזי מותר שיהיו שם גם חיילינו לאחר טבילה, רק במקומות מסויימים, ולאחר אישור הרה"ר וגדולי ישראל. זהו אינו הפקר אלא שמירה מעליא ומורא מקדש.לא מן ההר אנו יראים, אלא ממי ששיכן שמו שם, והזהיר הזר הקרב וכו".

הרב אפרתי

הרב אפרתיצילום: באדיבות המצולם

במכתב תגובה שכתב הרב אריאל, שנחשב לאחד מהתומכים הגדולים בעליה להר הבית, כי "כחבר בארגון הרבנים 'דרך אמונה' הנני מוחה על הסמכות, שנטל על עצמו יושב ראש רבני 'דרך אמונה' הרב ברוך אפרתי שליט"א להסדיר 'תיקון כרת' לעדיאל ש...(הטעות במקור, מ"ו)??? שהביע 'חרטה' על שעלה להר הבית לאחר ששמע 'שיחה מרב עיר'".

הר הטיל ספק בשאלה וטען כי לא בטוח שהוא אמתי, "בן תורה שעולה להר הבית מספר פעמים – כפי שמתאר 'עדיאל' – בוודאי שמע 'שיחות' ו'פסקים' מכל כיוון ולמרות זאת קם ועלה. ה"חרטה" הפתאומית מעוררת תהיות אם היתה. עד שלא יובאו פרטים מלאים על 'עדיאל' ובכלל זה שם הרב ושם העיר, ומה היו המקורות עליהם הסתמך רב העיר בשיחתו, אין הדברים יוצאים מגדר 'סיפור".

בהמשך הוא הביא מדבריו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל שכתב כי "אין פוסקים הלכות על פי סיפורי מעשיות". הרב אריאל הוסיף כי החרטה שהשואל צריך לעשות היא על זה שהתחרט מלעלות להר הבית, "טוב יעשה 'עדיאל' האלמוני אם יעשה תשובה על 'חרטתו', ישוב בתשובה, יחזור ויעלה אל הר הבית, ויתוודה אל מול קודש הקדשים על שפסק מלעלות. שם יבקש כפרה, על שביטל מצוות עשה מן התורה, של 'מקדשי תיראו'...ומצוות רבות אחרות המתקיימות כיום הזה בהר הבית".

המאבקים בהר הבית

תיקון כרת למי? מתחם הר הביתצילום: פלאש 90

בנוגע לגוף התשובה של הרב אפרתי הוא ציין כי "אשר לכבוד הרב ברוך אפרתי שליט"א, לא שמענו שהרב בטרם פירסם את תשובתו כינס את חבר הרבנים ב'דרך אמונה' לדון מעמיק ויסודי בנושא, זאת תוך הבאת מקורות מן התורה שבכתב ושבעל פה על 'איסור' העליה או אולי על מצוות העלייה. כך ראו לחבר רבנים אחראי שתתקבל החלטה רק אחר משא ומתן הלכתי בין הרבנים ככל בית דין ראוי לשמו".

 לדבריו, "מן הפרסום עולה שהרב קיבל החלטה על דעת עצמו, כאילו הדבר מוסכם על כל הרבנים, וכן לא ייעשה. יתר על כן! חובת הרב ברוך אפרתי שליט"א כיושב ראש ארגון רבנים בישראל, לעשות 'תיקון כרת' על הרבנות בכללה ועל עם ישראל כולו, וכך על עצמו. שכן, ארגון 'דרך אמונה' קיים שנים אחדות, ומעולם לא שמענו על יוזמת הארגון לפנות לרבנות הראשית לישראל, לקיים דיון בעניין איסור כרת חמור, שעובר עם ישראל מדי חג הפסח. מדובר באיסור כרת הנוגע למליוני יהודים בארץ ובחוץ לארץ".

הרב אריאל גם טען כי לפני כשנתיים נעשתה פניה לרבנות הראשית מטעם מכון המקדש במטרה להעלות לדיון הלכתי את נושא העליה להר הבית אך ללא הועיל וללא קבלת תשובה לפנייתם.

"אדרבה! יזמין כבוד הרב אפרתי שליט"א פגישה כזו עם הרבנים הראשיים", הוא כתב בסיום מכתבו,"יזמין גם אותנו, ונדע כולנו, כי אכן דואג יושב ראש 'דרך אמונה' לאיסור כרת של הציבור הרחב. כך ניווכח, שהרב משתוקק באמת ל'תיקון כרת' של כלל ישראל המתמשך זה יובל שנים מאז שחרור הר בית ה' ביום ירושלים תשכ"ז. נצטער מאד אם לא יבקש הרב פגישה כזו, אזי יתגנב ספק לליבנו, אודות הפרסומים על "תיקון כרת" לעדיאל א... על פי הרמב"ם, האר"י והחיד"א, שמא לא נעשו לשם שמים".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן