שאל את הרב

שדים

חדשות כיפה הרב ישראל אלתר 26/01/18 09:17 י בשבט התשעח

שאלה

בס''ד

שלום כבוד הרב.

לאחרונה שמעתי שם של שדה לילי... אתה כנראה יודע מה ההמשך של השם אני פשוט לא רוצה לכתוב או לומר אותו.

1. האם יש שדים בארץ כי רשום בתנך כמה פעמים שגירשו את השדים מהארץ?

2. האם השדה הנ''ל יכולה לפגוע בי או לגרום לי לדבר רע?

אם אפשר בבקשה תשובה בהרחבה.

תשובה

שלום וברכה,

איני מכיר מקור בתנ"ך שמדבר על כך שגרשו שדים מהארץ. עם זאת, יש מסורת שאין שדים בארץ ישראל.

הרחבה:

כשמדברים על שדים צריך להבין במה מדובר, כיוון שאנחנו לא מדברים כמובן על יצור עם קרניים וקלשון (כפי שמתארים אותו הנוצרים בעקבות הספר "הקומדיה האלוהית" של דנטה). בנוסף, המימרות בגמרא שעוסקות בשדים אינן תמיד ניתנות להבנה על פי הפשט בלבד (וכפי שכותב הרמב"ם: יש אגדות ומימרות שאין להבין אותן כפשוטן).

למה כוונתי? על מנת להסביר מהו שד נסביר מהו מלאך:

כשאנחנו לומדים טבע או חוקרים את העולם אנו מגלים שישנן כוחות כגון כוח המשיכה וכד'. חוקי הטבע האלה הם האופן שבו אנו מגדירים את הטבע - האופן שבו אנו מסבירים במילים ונוסחאות את הטבע שמתגלה אלינו.

עכשיו, אם חוקי הטבע הם האופן שבו הכוחות הפועלים בעולם נגלים אלינו אז כל כוח כשלעצמו, הצורה האובייקטיבית שלו, הוא מה שמכונה בשם: מלאך (מדרג נמוך אומנם, מלאך שקשור לטבע). וכשם שקיימים מלאכים שאחראים על הטבע כך הדבר נכון גם לגבי מלאכים שאחראים על עקרונות רוחניים (זה מסביר אגב למה מלאך יכול לקיים שליחות אחת - כיוון שמלאך משמעותו שליח, כלומר כוח מסויים ומוגדר).

כמובן, שמלאך יכול להתבטא גם בתור בן אנוש, חיה וכד' - סוף סוף הוא מלאך, כלומר עושה שליחות. (יש מלאכים לפי זה שתפקידם מתמשך ויש כאלה שרגעי).

לאחר שהבנו זאת נעבור לשד, גם שדים יכולים לציין כוחות שקיימים בעולם, למשל: הגמרא מספרת שבבתים נטושים יש שד שנוגח בקירות והופך אותם לשחורים - השד הזה הוא מה שאנו קוראים לו כוח הבליה (מלשון בלאי) בעולם. וכן על זו הדרך.

עם זאת, אציין שיש גמרות שלא יתיישבו עם הסבר זה, למשל הגמרא בעירובין (דף מ"ג עמוד א') שמספרת על שד שלימד תורה (!!!) בשבתות בבוקר בעיר סורה שבבבל ואחר הצהרים בעיר נהרדעא. עם זאת, גם את הגמרא הזו ניתן להסביר: מדובר על שד בדרגה גבוהה יותר, לא שד המחובר לטבע אלא המחובר לכוחות רוחניים (רק נסביר ונאמר שהכוונה ללימוד תורה דרך מסך מעוות - המסך הזה מכונה בשם שד)

לסיכום: שדים יכולים להתקיים במקום בו יש ואקום רוחני או חומרי. על כל שד (ומלאך) יש ללמוד מה תפקידו ומה העקרון אותו מוביל בעולם.

כתבות נוספות