• חוני המעגל - האדם המעמיק - חלק א

    מה בדיוק הסיפור שלו של חוני? למה הוא מתנהג כל כך בילדותיות? והאם זה טוב? ישי גזונטהייד מנסה להתחקות אחר צעדיו של האיש אפוף המסתורין...

    ישי גזונדהייט

    03/05/07 00:00

  • אמירה וקריאה

    היכן בדיוק נמצאת החכמה? אורי בירן מנסה לחפש אותה ומוצא אותה במקומות שאפילו אתם לא חשבתם לחפש...

    אורי יעקב בירן

    03/05/07 00:00

  • קול רינה

    שלמה המלך מדבר על קולה של החכמה אשר יפרוץ לשוק ולרחובות. בעיון זה ננסה להבין מהי המשמעות הפנימית לכך שקול החכמה שט לו חופשי במרחבי העולם.

    אורי בירן

    27/04/07 00:00

  • בצע נפש

    "כן ארחות כל בוצע בצע, את נפש בעליו יקח". בפסוק המסיים את קטע הרשעים, מסכם שלמה את יחסו השלילי לבוצעי הבצע. בקטע הבא ננסה להבין את משמעות הביטוי בוצע בצע, נזכיר את אמירתנו לגבי אורחותיו, וננסה להבין מה זה, איך ולמה את נפש בעליו יקח.

    אורי בירן

    20/04/07 00:00

  • דרך ללא מוצא

    כל אחד יכול לראות, אם הוא קצת עובד עם עצמו, שיש אנשים שלא בריא לו להסתובב איתם הדרך לא ליפול, אומר שלמה המלך, היא לא להכנס בכלל למצב של מפגש עמם, לא מפגש מציאותי ולא רעיוני, לא בהצטרפות פשוטה ולא בחיקוי.

    אורי בירן

    12/04/07 00:00

  • ניסים בפסח

    המדרש בשמות רבה אומר שליל הפסח מסוגל לניסים - בו יצאו אבותינו ממצרים, בו הובס סנחריב מלך אשור ובו קרו כמה ניסים נוספים. המדרש טוען שגם הגאולה העתידה תתחיל בסימן שיבוא בזמן הפסח. בעיון זה ננסה להבין מדוע דווקא פסח משופע בניסים רבים כל כך, ומהי כוונתו של המדרש בדבריו.

    הלל רוזנצוויג

    26/03/07 00:00

  • על חוטאים וחטאים

    "בני אם יפתוך חטאים - אל תובא". כך פותח שלמה את הפיסקה העוסקת בחוטאים ובחטאיהם. בעיון זה ננסה לעמוד על המשמעות הנסתרת העומדת מאחורי פנייה זו.

    אורי בירן

    26/03/07 00:00

  • ענקים מלווים

    כי לוית חן הם לראשך וענקים לגרגרותיך". בעיון זה ננסה לעמוד על משמעותו של פסוק זה וכיצד הוא משתלב בנוף הכללי של הפרק הראשון במשלי.

    אורי בירן

    16/03/07 00:00

  • בלבול אמונה

    יש ולעיתים עולים בנו קולות פנימיים המנסים לערער לנו את הכול. קולות המנסים להפיל, להחליש ולבלבל מכל כיוון אפשרי. במי אנו מאמינים? למי מתפללים? מה אמת ומה שקר? מה מטרתנו בעולם? ולאן אנו צועדים בכלל? ואנו עומדים מול הקולות הללו, מבולבלים. איך מתמודדים איתם? מה עושים עם כל השאלות הללו? איך יוצאים מזה? ובכלל, אם הקב"ה רוצה שנאמין בו אז למה הוא מכניס בנו בלבולים כאלו? מה מטרתם?

    אודליה פישר

    10/03/07 00:00

  • במקום שצריכים אותי יותר...

    זהו סיפור על נער מדהים בעל חסד ואהבת ישראל שניתן ללמוד ממנו המון...יש לציין כי השמות בסיפור הינם בדויים, אך הסיפור הינו אמיתי ומציאותי...

    שימי - אחת הגולשות

    10/03/07 00:00

  • אביך ואמך

    המימרא הראשונה בספר משלי לאחר ההקדמה עוסקת במוסר האב ובתורת האם. בעיון זה ננסה לעמוד על חשיבותם של ההורים בעיני שלמה כאשר הוא עוסק במוסר, ועל הייחודיות שיש לכל הורה לכשלעצמו.

    אורי בירן

    09/03/07 00:00

  • זיכרון של סוסים - הרהורי שבת זכור

    הכרת העבר, והפקת לקחים מטעויות שנעשו בעבר - אלו שתי פעולות המובנות מאליהן, לכאורה. כמעט שאין צורך להסביר מה החשיבות בהכרת ההיסטוריה. אף על פי כן, נראה שיש יסוד נוסף ב"מצוות ההיסטוריה", יסוד שבד"כ נשכח ולא מיושם. על אופיו ומהותו של יסוד זה ניתן ללמוד מן המדרש הבא.

    דוד קלר

    02/03/07 00:00

  • יראת ה´

    יראת ה´ ראשית דעת, חכמה ומוסר אוילים בזו". מהו היחס בין החכם לבין האויל, ומדוע יראת ה´ נזקקת על מנת לדעת חכמה, וכי אדם כופר אינו יכול להיקרא חכם? על זאת ועוד בעיון שלפנינו.

    אורי בירן

    02/03/07 00:00

  • בין אמת להודאה

    "מה בצע בדמי ברדתי אל שחת, היודך עפר היגיד אמיתך", כך משורר דוד המלך. בעיון זה ננסה לעמוד על ההקבלה בין אמירת התודה לבין אמירת האמת.

    יש"י גזונדהייט

    02/03/07 00:00

  • שדכן עליון

    המדרש בפסיקתא דרבי כהנא טוען כי עיסוקו של הקב"ה ביומיום הוא בשידוכין. בעיון זה ננסה לעמוד העל המשמעות העמוקה של מדרש זה.

    דוד קלר

    23/02/07 00:00

  • חידות ומליצות

    מה בין משל למליצה? וכיצד רוצה שלמה המלך שיקראו את ספר משליו, על פי פשוטו או שמא על פי מדרשו?

    אורי בירן

    22/02/07 00:00