סערת החלב | מנכ"ל הרבנות: "הכשרות בארץ- רק בסמכותנו"

מנכ"ל הרבנות הראשית הגיב לדו"ח רשות התחרות: "קביעת נהלים והנחיות בנוגע לכשרות המזון הינן בסמכותה הבלעדית של מועצת הרבנות הראשית לישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/05/20 20:01 ד בסיון התשפ

סערת החלב | מנכ"ל הרבנות: "הכשרות בארץ- רק בסמכותנו"
צילום: shutterstock

לאחר שהופץ דו"ח החלב של הרשות לתחרות בנוגע להשפעת מדיניות הרבנות הראשית לישראל על עלות מוצרי החלב שלח מנכ"ל הרבנות הראשית הרב משה דגן מכתב תשובה לממונה על התחרות הגב מיכל הלפרין ובו תגובתו לדו"ח החלב שהופץ ללא התייחסות הרבנות הראשית וללא תגובתה בנושאים ההלכתיים. 

בפתח מכתבו מתייחס מנכ"ל הרבנות ואומר "כי קביעת נהלים והנחיות בנוגע לכשרות המזון הינן בסמכותה הבלעדית של מועצת הרבנות הראשית לישראל בהתאם לחוק, הרשות לתחרות אינה גוף פרטי אלא רשות ממשלתית וככזו, ככל שברצונה להשפיע על מדיניות של גוף ממשלתי אחר היא זכאית ורשאית להביא בפניו את הנתונים ולנסות להשפיע על מדיניותו ולא באמצעות "שימוע ציבורי" . 

לגוף הטענות השיב: "הרבנות הראשית לישראל הכריעה כי המציאות בארץ ישראל אינה תואמת לתנאים שפורטו בעמדת הפוסקים שהתירו שימוש בחלב נכרי, ולכן מדיניות הרבנות הראשית לישראל - כמוסמכת לתת כשרות למוצרי היבוא לארץ ישראל - הייתה ועודנה  כי אין לאפשר מתן הכשר לחלב נוכרי. אין מדובר בחומרה כפי שטענתם בדו"ח אלא בשורת הדין, שאמנם יש המקלים ממנה בתנאים מסוימים.  

בנוסף, מסביר מנכ"ל הרבנות כי "מלבד איסור חלב נכרי, ישנו איסור נוסף של גבינות נכרי שלא קיבל התייחסות בדו"ח מטעמכם. גם הפוסקים שהקלו שימוש בחלב נכרי לא התירו שימוש בגבינות נכרי והם מחייבים השגחה על ייצור הגבינות."

"הדו"ח נשען בחלקו על נתונים שהובאו בטיוטת דו"ח אברמזון, שהרבנות הראשית הגישה את השגותיה עליו ומסיבה זו הוא לא פורסם. כך שהנתונים המופיעים בדו"ח הם אינם נכונים, ומצער כי הרשות לתחרות נשענת על מקורות מידע לא מיטביים. בנוסף, מניתוח של הנתונים של השוק נדרש להתייחס לאומדנים נמוכים יותר ושהם אינן עולים על כפי  3.7% שצויין בדו"ח", כתב המנכ"ל.

והוסיף, "הדו"ח מתעלם מכך שהרבנות מתירה שימוש באבקת חלב נוכרי וישנם אלפי מוצרים המכילים אבקת חלב נוכרי המאושרים ליבוא על ידי הרבנות הראשית, ולמעשה מהווים את הרוב המכריע במוצרי חלב מיובאים".

ח"כ משה ארבל הגיב גם הוא על הדו"ח, "ברמה הערכית והציבורית, ספק בעיניי אם ראוי שיחידת סמך של הממשלה תתקוף החלטה מקצועית של מוסד ממוסדות המדינה מבלי לפנות אליו לקבלת עמדתו קודם הפצת הדוח לציבור ומבלי שהרבנות הראשית הייתה שותפה לכתיבתו. פנייה מוקדמת הייתה מגלה כי החלטת הרבנות הראשית נטועה היטב בפסיקה ההלכתית ואינה מבטאת החמרה ממדיניות הרבנות בעבר."

"מתן חותמת "כשר" על מוצרים שלפי דעת גדולי ישראל אינם כשרים תפגע בזכותו של הצרכן לדעת על אודות המזונות אותם הוא צורך. ויובהר, גם כיום אין מניעה לייבא מוצרי חלב שלא זכו לחותמת הרבנות הראשית ובלבד שלא יוצגו ככשרים", כתב ארבל במכתבו ליועץ המשפטי לממשלה ולרשות התחרות.

נזכיר כי ארגון 'כושרות' הגיב גם הוא תגובה דומה, ובו כתב שהחלטות הלכתיות הקשורות בכשרות אינן בסמכותה של רשות התחרות, וכי הנתונים עליהם מתבססת הרשות אינם נכונים.