סערת החלב | ארגון 'כושרות' נגד רשות התחרות: "העובדות לא נכונות"

בעקבות המלצת רשות התחרות לאפשר מתן כשרות למוצרי חלב המכילים חלב נוכרי, וזאת בשל העובדה שדרישות הכשרות של הרבנות מייקרות את מוצרי החלב ב10%, תוקפים בארגון 'כושרות': "היכולת של אנשי כלכלה לדון בתחום ההלכתי היא יכולת מצומצמת וחוטאת לאמת"

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/05/20 18:40 ד בסיון התשפ

סערת החלב | ארגון 'כושרות' נגד רשות התחרות: "העובדות לא נכונות"
רק חלב ישראל?, צילום: פלאש 90

במחקר שערכה הרשות לתחרות עולה כי "דרישות הרבנות, לכשרות מחמירה במוצרי החלב מגדילה את עלויות היבוא בשיעור של עד 10% מעלות המוצר".

בעקבות מחקר זה, פרסמו ברשות התחרות, אתמול (ג'), המלצה לאפשר מתן כשרות למוצרי חלב המכילים חלב נוכרי, בדומה לנהוג במוצרי שוקולד בישראל המכילים אבקת חלב נוכרי, תוך יידוע הצרכנים על סוג כשרות המוצר. נזכיר, הרבנות מתירה רק שימוש באבקת חלב נכרי, ולא במוצרים המכילים חלב נוכרי ממש.

על רקע המלצה זו, הגיש ארגון 'כושרות' שאילתא ע"פ חוק חופש המידע, הדורש הבהרות על המסקנות התמוהות אליהם הגיעו ברשות התחרות. כך למשל לא ברור אם נבדקה עלות ההשגחה ביחס לכמות סחורה גדולה. לא נבדק פערי מחירים בין גבינה לא כשרה מחו"ל לגבינה כשרה מחו"ל עם חלב נוכרי. 

בנוסף ביקשו בארגון לדעת מי נתן את המתווה ההלכתי למחקר. שכן הדברים הוצגו בצורה שנוגדת את ההלכה פעמים רבות.

עוד נמסר מהארגון ל"חדשות כיפה", כי עצם זה שגוף ממשלתי עורך מחקר כלכלי ומסקנתו היא שיש לבצע שינויים הלכתיים היא מסקנה תמוהה ולא מקצועית, שכן היכולת של אנשי כלכלה לדון בתחום ההלכתי היא יכולת מצומצמת וחוטאת לאמת. "טוב יעשו אם ברשות התחרות יעשו מחקר הלכתי הכולל היכרות עם הונאות כשרות ועם רמת הכשרות בחו"ל טרם הם ניגשים לאנשי ההלכה עם הוראות הלכתיות".

"דווקא בימים אלו שאנשי ההלכה נצמדו להוראות המקצועיות בעניין מגיפת הקורונה. ראוי שאנשי הכלכלה יתייעצו עם אנשי ההלכה טרם הם קובעים עובדות הלכתיות מוחלטות". אומרים בארגון

ב'כושרות' מציינים כי העובדות שעליהם מתבסס מחקר רשות התחרות אינן נכונות, וההבדל בין המחירים אינו כה גדול, ניתן להיווכח בכך בבדיקה קצרה במרכול השכונתי, עוד אמרו, כי גם אם ישנה עלות נוספת בכשרות הרבנות, עלות המשגיח למשל, מדובר בעלות זניחה, שאינה משפיעה באמת על עלויות היבוא.

"ישנם כל כך הרבה גורמים שמשפיעים על עלויות היבוא, בטח בשוק החלב, כולל מכסות ותשלומים אחרים, שאין לתלות בכשרות את הסיבה לעליית המחירים", טענו.

לדבריהם, מדובר במתקפה מאורגנת, של ארגונים שפועלים במחשכים ואינם מזדהים, והיא מהווה המשך של מתקפות רבות נוספות כנגד הרבנות, בשנה האחרונה.

נזכיר, הרב שמואל אליהו, רבה של צפת וחבר מועצת הרבנות הראשית, פסק כי אין לקנות גבינות תוצרת חוץ, לא משנה הכשרות "כחבר מועצת הרבנות הראשית וכחבר ועדת יבוא ארצית שמכיר את כל נוהלי הכשרות הארצית ואת נהלי ההשגחה. אומר: אל תקנו גבינות תוצרת חוץ!! אפילו אם כתוב עליהם "חלב ישראל", אפילו אם כתוב "למהדרין" אפילו אם יש על הגבינה כמה חותמות. ואפילו כתוב "באישור הרבנות הראשית לישראל". אל תקנו"

הרב אליהו הסביר כי כחבר מועצת הרבנות הראשית ראה בעיניו כי רמת הכשרות בחו"ל לא מתקרבת לזו שבארץ, ולכן אין לסמוך עליה.