בעקבות המחסור במזון כשר: הונגריה מאפשרת כניסת שוחטים ישראלים

בשל ההחלטה של ממשלת רבות, בשל נגיף הקורונה, שלא להתיר כניסת זרים לשטחן נוצא מחסור באוכל כשר. לאחר בקשתם של איגוד הקהילות היהודיות בהונגריה, ממשלת הונגריה התירה את כניסתם של שוחטים ישראלים

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/04/20 11:12 ו באייר התשפ

בעקבות המחסור במזון כשר: הונגריה מאפשרת כניסת שוחטים ישראלים
צילום: אגודת הקהילות היהודיות בהונגריה

בעוד רבים ברחבי העולם סובלים ממגיפת נגיף הקורונה, עבור הקהילות היהודיות נוסף גם על נטל הנגיף מחסור משמעותי באספקת המזון הכשר. ממשלת הונגריה, שהטילה סגר על גבולותיה עקב התפשטות הנגיף, מאפשרת כעת כניסה לשוחטים ישראלים, להגיע לעבוד באחד מבתי המטבחיים הכשרים היחידים בהונגריה ובאירופה שנותרו פתוחים.

עם פרוץ נגיף הקורונה חלה ירידה משמעותית בהיצע הבקר והעופות הכשרים בקרב הקהילות היהודיות. הירידה נובעת בין היתק מכל שאינספור שוחטים ועובדים נוספים בתעשיית המזון הכשר לא הצליחו לטוס למשחטות כשרות אשר ברובן ממוקמות במספר מדינות אירופאיות כמו פולין וספרד, שאליהן כמעט ואין טיסות כעת. המצב בעייתי שבעתיים מאחר וגם אם יחודשו הטיסות, על העובדים להיכנס תחילה להסגר לתקופה של שבועיים, מה שמייצר עיכוב נוסף ברצף העבודה. יתרה מזאת, רבים מבתי המטבחיים נאלצו להיסגר מכיוון שהם לא היו מוכנים לוגיסטית לפעול בתנאי המגיפה ולא מאפשרים לעבודים במקום מרחב עבודה בטוח.

אחד מספקי הבשר הכשרים הגדולים באירופה אמר כי: "עם כל יום שעובר, היצע המזון הכשר ממשיך להצטמצם. סגרנו משחטות, ומי יודע מתי נוכל לחזור לשגרה לה היינו רגילים לפני כן, ההפסדים הם עצומים. יתכן אף כי חלק מהמשחטות הכשרות ייסגרו לצמיתות ולא יהיו רבים אחרים שייפתחו במקומם."

צילום: אגודת הקהילות היהודיות בהונגריה

 

על רקע התפתחויות הללו, ממשלת הונגריה, בשיתוף חברת המזון הכשר "נזר הכשרות" ואיגוד הקהילות היהודיות בהונגריה (EMIH) בראשות הרב שלמה כובש, הכינה בשבועיים האחרונים בסיס פרוצדוראלי הכולל מעקב בריאותי מלא על מצבם הבריאותי של עובדי המזון הכשר בישראל עוד לפני שהם מגיעים להונגריה.

מארגון "נזר הכשרות", המתמחה בארגון צוותי עובדים בתעשיית הבשר הכשר ושחיטת בשר כשרה של בעלי חיים מזה שנים רבות, נמסר: "אנו מבצעים את השחיטה במספר מדינות במשך שנים רבות. היצירתיות היא חלק בלתי נפרד מהתעשייה הזו. ההתאמות שנאלצנו לבצע בתקופה הזו מאוד מורכבות ונראו בהתחלה לא מציאותיות לחלוטין. עם זאת, הצלחנו לעבוד בגלל שיתוף פעולה מלא של כל השחקנים המעורבים, כולל ממשלת הונגריה, הקהילה היהודית ותעשיית המזון הכשר. אין ספק שכולנו יחד פרצנו דרך בעולם המזון הכשר ותעשיית הבשר הכשר בפרט, כתוצאה מהמשבר שנכפה עלינו."

"ישנה משמעות רבה לכך שבתקופה היסטורית כזו, שבה מגיפה לא רק גורמת נזקים כלכליים וחברתיים עצומים, אלא גם תורמת לאנטישמיות ברחבי העולם, ממשלת הונגריה מפגינה פתיחות ומאפשרת פעילות חלקה של אספקת האוכל הכשר ברחבי אירופה"- אמר הרב מנחם מרגולין, יו"ר האיגוד היהודי האירופי (EJA).

הרב שלמה כובש ציין: "מטרתנו מיד לאחר חג הפסח הייתה חד משמעית. היינו צריכים להתחיל את פעילות השחיטה ולהגיב למצוקת הקהילות היהודיות בהונגריה ובאירופה כולה. כשפנינו לממשלת הונגריה נענו באופן מיידי ויחד בנינו תכנית מעקב רפואית בישראל, המסייעת במניעת עיכוב בהגעת עובדים למשחטות כשרות עם הנחיתה בהונגריה. אין ספק שבעוד שיש כאלה בעולם שבוחרים להגביה את להבות האנטישמיות, הונגריה בוחרת להיות מודל לחיקוי כנגדן."