ארוחות מצומצמות והכשרות מיוחדות: הרבנות הצבאית נערכה לפסח בצל הקורונה

סעודות ליל סדר בפורום של עד עשרה חיילים עם מרווחים של 2 מטרים בין סועד לסועד, חוברות סדר מקוצרות והכשרות מטבחים מורכבות מבשנים קודמות. "נערכנו לחג באופן שונה מבדרך כלל עקב ההנחיות החדשות" מסביר ראש מטה הרבנות הצבאית, צחי דותן

חדשות כיפה משה סלע, חדשות כיפה 07/04/20 07:08 יג בניסן התשפ

ארוחות מצומצמות והכשרות מיוחדות: הרבנות הצבאית נערכה לפסח בצל הקורונה
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

כבכל שנה, גם השנה הרבנות הצבאית אמונה על הכנת כלל הבסיסים הצה"ליים לחג פסח. אלא שהשנה ההיערכות היתה מעט שונה: כוח האדם שהכשיר את המטבחים הצבאיים היה מצומצם יותר ועבודות ההכשרה עצמן נדרשו להיעשות תוך צמצום התקהלות ושמירה על רמות המיגון והבידוד המתאימות. נוסף על כך, ארוחות ליל הסדר בבסיסים יהיו שונות, מצומצמות וקצרות מבדרך כלל.

"השנה נערכנו באופן שונה לחג. יש את ההנחיות החדשות, אסור להתקהל, ולכן ההיערכות שלנו היתה שונה מבדרך כלל", משתף ראש מטה הרבנות הצבאית, צחי דותן, "היינו צריכים לנייד את הציוד החג בשיתוף ענף לוגיסטיקה אל הבסיסים, והחלוקה היתה שונה. קיבלנו קבוצות קטנות יותר למחסנים כדי לשמור על הנחיות ההתקהלות, וגם בתוך הבסיסים העבודה היתה שונה - החיילים שהכשירו את הכלים עבדו בתוך "שרוולים" שבודדו אותם משאר החיילים כדי לבודד את העבודה עד כמה שניתן. אנחנו מסיימים הערב (יום שני) אופרציה מאד גדולה, כשגם ליל הסדר עצמו ייערך בקבוצות קטנות שיערכו את הסדר עם רבני הבסיסים"

דותן מסביר כי השנה, בניגוד לשנים קודמות, ארוחות ליל הסדר יתקיימו בפורומים מצומצמים, של עד עשרה אנשים חיילים לארוחה ועורך הסדר עצמו - רב הבסיס או ממונה מטעמו שינהלו את הארוחות. "הארוחות השנה יהיו ללא יותר מעשרה חיילים יחד, כשישמר מרחק של שני מטרים בין סועד לסועד, כך על פי הנחיות שיצאו לצה"ל. בבסיסים בהם יש חדר אוכל אחד, תהיה תחלופה של הסועדים, וארוחות יתקיימו בזו אחר זו, לכן גם הכנו חוברות סדר מקוצרות. רבני הבסיסים יעשו את כל הסדרים, ואם הם לא סוגרים את החג, אז ממונה מטעמם. כמובן שבבסיסים עם חדרי אוכל גדולים שמאפשרים זאת, יתקיימו מספר ארוחות מצומצמות במקביל".

בנוסף לפן הביצועי, דותן מסביר כי הרבנות נערכה השנה גם בפן ההלכתי באופן שונה. "הרב הצבאי הראשי הרב קרים נערך למתן מענה הלכתי שונה, כי ישנם כל מיני דברים שדורשים התאמה הלכתית למצב. אני יכול לומר שכל החיילים שיעברו את החג בבסיס - יאכלו אוכל כשר באופן דומה לכל פסח בצה"ל, עבדנו עם אותם הספקים, ואם היה מוצר שמתאים לאוכלי קטניות - הרב הראשי הבהיר שהמוצר הוא לאוכלי קטניות. בנוסף, התאמנו את המצב ההלכתי לשוהים בבידוד וליוצאים מבידוד - מה עליהם לעשות במהלך החג. כמובן שכל ההתאמות שנעשו אינן חורגות מההלכה היהודית ונבחנו היטב".

דותן משתף כי השנה, בניגוד לשנים קודמות - רבנים רבים יסגרו את החג בבסיס ללא משפחתם. עקב המצב החריג, ביקש הרב הראשי להביע אמפתיה למשפחות, כאשר הוא מתקשר לכל משפחה של רב ומבקש לחזק את ידיהן, במה שהביא להערכה רבה כלפי הרבנות הצבאית. "לרב קרים היה חשוב לחזק את ידי המשפחות בעת המורכבת הזו".