נתניהו: תרבות הפנאי תופסק, מי שלא חייב לצאת לעבודה - שיישאר בבית

ראש הממשלה הסביר כי בתי המרקחת, המרכולים והבנקים יישארו פתוחים, אולם גני הילדים והפעוטונים יסגרו. נתניהו טען כי אין בישראל מחסור בתרופות ובמזון. ראש שירותי הבריאות במשרד הבריאות: "מבקשים שלא יהיו עשרה אנשים במרחב אחד"

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/03/20 18:52 יח באדר התשפ

נתניהו: תרבות הפנאי תופסק, מי שלא חייב לצאת לעבודה - שיישאר בבית
נתניהו. המשבר בשליטה, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

משבר הקורונה: ראש הממשלה בנימין נתניהו הסביר בהצהרה מיוחדת את ההנחיות החדשות לטיפול בנגיף, בין היתר שמירה על מרחק של שני מטרים, איסור על כינוס של יותר מעשרה אנשים וסגירת כל תרבות הפנאי בישראל. 

"היעד כאן זה הצלת חיים. אנחנו יכולים לנצח אותו וזה תלוי בצעדים של כל אחד מכם אזררחי ישראל וכן עלינו לעשות הכול כדי לא לדביק ולא להידבק. האויב הוא בלתי נראה ואנחנו רוצים לאתר אותו. קודם כל עלינו לאתר את החולים ואנחנו מפעילים את כל האמצעים שבידינו, אמצעים דיגיטיליים שקיבלנו למען מאבק בטרור. אין ברירה, אנחנו עומדים בפני מלחמה שדורשת צעדים מיוחדים, הצעדים לא פשוטים והיא דורשת פגיעה מסויימת בפרטיות. האמצעי הזה נוסה בווהאן וישראל היא אחת המדינות היחידות שיש לה את היכולת הזאת ואנחנו נשתמש בה", הסביר נתניהו. 

נתניהו הוסיף כי "הנושא השני הוא בידוד אפקטיבי". הוא חזר על קריאתו לציבור "לשמור על ההיגיינה ולשטוף את הידיים עם סבון. לא רק להימנע מלחיצות יד, ואני רואה שאנשים לא קלטו את זה. אני אומר לאנשים לשטוף את הידיים בסבון, אל תלחצו ידיים ותשטפו גם משטחים. אני רואה בתדהמה אנשים שעדיין ניגשים ומתחבקים באירועים ומתנשקים ואומרים 'לי זה לא יקרה'. הנגיף לא מבחין בין שמחים ועצובים ובין יהודים וערבים. אנחנו חייבים לשנות את השגרה, שמירה על ההיגיינה דבר ראשון".

ראש הממשלה התייחס להסתערות על המרכולים: "בגלל שהייתה הסתערות על רשתות המזון, אין לזה שום סיבה, יש לנו מלאים מכאן ועד הודעה חדשה, המזון מגיע דרך הים. המלאים מלאים, אתם תראו את זה חוזר. גם לפסח יש לנו מזון די והותר ואין שום מחסור, זה יכול להיות רגעי כי אנשים לא האמינו למה שאמרתי עכשיו והסופרמקטים ימשיכו לתפקד. תרופות - לא יהיה שום מחסור, המלאים מלאים והאספקה סדירה. בתי המרקחת ימשיכו לעבוד. בנקים, כסף, אשראי, שירותי הבנקאות ימשיכו לעבוד כרגיל. תחנות דלק כנ"ל. מה שאנחנו כן עושים, כל מה שקשור לתרבות הפנאי יופסק החל ממחר בבוקר. אני מבין לליבם של מסעדנים ותיאטרון, וראיתי שכמה מהתאטרות פעלו באחריות ואני מאוד מעריך את זה. היום אנחנו נותנים הנחייה ברורה וזה ייפסק ממחר בבוקר. מה שקשור למסחר, לשירותים, יימשך אבל בתנאים מגבילים, זה אומר שאנחנו לא חונקים, אנחנו מהדקים על מנת לשמור את תנאי ה-2 מטר.מי שלא חייב להיות במקום מסוים - שלא יהיה".

ראש שירותי בריאות הציבור פרופ' סיגל סדצקי אמרה כי "גם אם נבדוק בדיקות מעבדה נרחבות אנחנו לא נצליח לאתר את כל האנשים ולמנוע את כל התחלואה, אחת הבעיות במחלה הזאת, היא שאנשים עלולים להדביק כשאין להם תסמינים בכלל ולכן אין לנו דרך לאתר אותם, בגלל זה אנחנו יוצאים בהנחיות לציבור הרחב".  

במקביל שר הביטחון, נפתלי בנט, קיים היום (ש') דיון היערכות להפעלה אפשרית של מצב משק לשעת חירום. הדיון נערך בהשתתפות סגן שר הביטחון, מנכ"ל משרד הביטחון, סגן הרמטכ"ל, מפקד פיקוד העורף, עוזר השר להתגוננות ונציגי מתפ"ש, מל"ל ורח"ל. בדיונים המתקיימים בדקות אלו הנטיה היא להכריז בשבוע הבא על סגירת כל מה שלא חיוני. ההחלטה טרם התקבלה.

שר הביטחון הנחה את רשות החירום הלאומית (רח"ל) להשלים את מיפוי המתקנים החיוניים במדינת ישראל ולהחל היערכות לאפשרות של הפעלת משק לשעת חירום. ההמלצות יוצגו לשר בדיון הבא.

כמו כן, שר הביטחון הסמיך את מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (במיל') אודי אדם, לניהול פרויקט מלוניות הבראה קהילתיות (מתקני בידוד משותפים), בתיאום עם פיקוד העורף ומשרד הבריאות, כאשר היעד הוא לפתוח את המלונית הראשונה בהקדם האפשרי, ובשאיפה במהלך השבוע הבא