הרב שרון שלום: "אסור שבני הנוער האתיופי יאבדו את התקווה"

הרב, בן העדה האתיופית מאמין שהרצח של סלומון טקה הוא תוצאה של השיח האלים בחברה הישראלית. "הממשלה צריכה לעשות חשבון נפש, אבל כולנו אחראים לתופעה הזאת"

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 02/07/19 17:44 כט בסיון התשעט

הרב שרון שלום: "אסור שבני הנוער האתיופי יאבדו את התקווה"
הלווית סלומון טקה ז"ל שנהרג על ידי שוטר, צילום: פלאש 90, יונתן סינדל

הרב שרון שלום, ראש הקתדרה הבינלאומית לחקר יהדות אתיופיה בקריה האקדמית אונו, ובן העדה האתיופית אף פעם לא מגיע להפגנות. גם לא של בני העדה האתיופית. "את ההפגנה שלי אני עושה בדרכים אחרות", אומר לי הרב שלום. "דרך כתיבה ושיעורים בעיקר".

בעקבות מותו הטראגי של בן העדה האתיופית, סלומון טקה שנהרג על ידי שוטר בתחילת השבוע, אומר הרב שלום כי המציאות מאוד מורכבת בחברה הישראלית ואירוע כה קיצוני לא היה קורה למי שאינו בן העדה האתיופית. "מה שהיה הוא איום ונורא. בחור צעיר נורה על ידי שוטר. בשורה התחתונה, בלי להיכנס לפרטי המקרה, יש כאן שוטר שירה באזרח ישראלי בלב שכונה רגילה לחלוטין. דבר כזה לא נעשה למישהו שאינו יוצא אתיופיה. יש הרבה מאוד דרכים, למערכת האכיפה, כמו במקרה הזה לבוא ולהפעיל נשק אחר, כמו טייזר".

הרב שרון שלום טוען כי המקרה הוא תוצר של מה שמתרחש בשיח הישראלי. "השיח בחברה הישראלית באופן כללי, בין ימין ושמאל, בין דתיים לחילונים ועוד, זה שיח מזלזל ומתנשא", אומר הרב שלום ומוסיף "הקהילה האתיופית שונה בנראות שלה, עם משלבים את זה עם השיח הזה האלים – זה מתעצם פי כמה יותר. עוד יותר מתנשא ועוד יותר מזלזל".

אתה חושב שיהיה פתרון?
"במקרים כאלה, אני ישר חושב על הסיפור של קמצא ובר קמצא. בשורה התחתונה, אתה אומר חרב הבית ושואל 'מי אשם?' קשה מאוד היום להגיד מי בדיוק אשם. לכל אחד בחברה יש איזה חלק במצב הזה. גם הקהילה האתיופית צריכה לחשוב איך אפשר לצמצם את התופעה הזאת. מצד שני, גם החברה הישראלית צריכה לקחת אחריות, וגם הממשלה צריכה לעשות חשבון נפש. כולנו אחראים לתופעה הזאת".

הרב שרון שלום

הרב שרון שלוםצילום: אלבום פרטי

גם הרב שלום חווה באופן אישי כמה מקרים לא נעימים. "פעם הייתי בארה"ב ואמרו לי 'אתה לא נראה בכלל יהודי'. כמו גם בפרשת יקבי ברקן. זה מחלחל פנימה. וזה משפיע. בני העדה האתיופית מאבדים את התקווה שלהם. גם כאן, חשוב שבני הנוער האתיופי לא יאבדו את התקווה. מה שהביא אותנו לכאן זו התקווה. דווקא פה נאבד את התקווה בשום פנים ואופן לא. חבל מאוד שאירועים כאלה פתאום משכיחים מאתנו  את כל הדרך שהקהילה עשתה".

מה אתה חושב על הדברים שאמר ליברמן על הציונות הדתית ועל המכינות הקדם צבאיות?
"אני חושב שכן, הציבור הדתי לאומי בשנים האחרונות הולך לגישה דיכוטומית. אבל גם זה חלק מהשיח. העולם הדתי הוא אי בתוך יבשת. גם בעולם הישיבות קיים שיח מפלג. יש כאן מגמה של חרד"ליות, אבל במקום להלחם בחושך, צריך להתעסק בלהדליק אור".