היסטוריה ביוון: ראש עיר יהודי

משה אליסף, רופא יהודי, נבחר לראשות העיר איואנינה, במערב יוון, והפך לראש העיר היהודי הראשון בהיסטוריה של יוון. בקהילה היהודית הקטנה בעיר בירכו: ממשיך את מורשת הקהילה היהודית של איואנינה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/06/19 22:16 כט באייר התשעט

היסטוריה ביוון: ראש עיר יהודי
ראש העיר החדש, משה אליסף, צילום: צילום מסך, יוטיוב

היסטוריה ביוון. ראש עיר ראשון ממוצא יהודי נבחר אמש (א') בעיר איואנינה, השוכנת במערב המדינה, כ-450 ק"מ מהבירה אתונה. משה אליסף, רופא יהודי בן 65, שהתמודד באופן עצמאי, זכה ל-50.3 אחוזים מקולות הבוחרים, וגבר על יריבו בפער של 235 קולות בלבד.

אליסף הוא פרופסור לפתלוגיה, ומלמד בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה בעיר. כמו כן הוא מנהל המרפאה הפתלוגית בבית החולים המקומי. 

בעיר, המונה כ-120 אלף תושבים, חיים כיום 60 יהודים בלבד. ערב מלחמת העולם השנייה מנתה הקהילה היהודית בעיר כאלפיים איש, רובם המכריע נספו בידי הנאצים. כיום קיים בעיר בית כנסת, בו מתקיימות תפילות בנוסח הרומניוטים (יהודי הבלקן יוצאי רומניה), רק בחגים.

בקהילה היהודית הקטנה בירכו את ראש העיר החדש ואמרו כי "משה ממשיך את מורשת הקהילה היהודית של יאנינה כראש העיר שלה וכתומך חשוב של היהודים הרומניוטים. מזל טוב!". אליסף עצמו אמר לאחר בחירתו: "היום, איואנינה עשתה שינוי עצום והתקדמות גדולה. יש בי רגשות עזים ותחושת אחריות כבדה כלפי התושבים". לכתב סוכנות הידיעות AP אמר אליסף כי הבחירה בו מעידה על כך שהתושבים התגברו על דעות קדומות וסטריאוטיפים.