שינויים בטקס המשואות: בלי זיקוקים וראש הממשלה לא ינאם

שר התרבות חילי טרופר הודיע על שורת שינויים בטקס המשואות שייערך בערב יום העצמאות בהר הרצל, במסגרתם צפוי ייצוג משמעותי יותר לבעלי מוגבלויות, לא יהיו זיקוקים בשל התחשבות בהלומי קרב וראש הממשלה לא ינאם

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/04/22 12:23 ה בניסן התשפב

שינויים בטקס המשואות: בלי זיקוקים וראש הממשלה לא ינאם
טקס המשואות בהר הרצל, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שר התרבות חילי טרופר כינס הבוקר (ד') מסיבת עיתונאים בבית בן גוריון בה הודיע על שורת שינויים בטקס המשואות שייערך בהר הרצל בערב יום העצמאות, כמדי שנה. כמו כן, צויינו רשימת האמנים שיופיעו ויקחו חלק בטקס הממלכתי.

השינוי הראשון עליו הכריז שר התרבות הוא שהשנה לא יהיו זיקוקים במהלך הטקס ובסופו, למעט פירוטכניקה קלה, זאת בשל הפגיעה בהלומי הקרב. כמו כן קרא טרופר לראשי הרשויות לנהוג באופן דומה ולוותר על הזיקוקים בערים.

הצעד השני נעשה בהסכמת נפתלי בנט, כשהשניים סיכמו כי לא יהיה נאום, ברכה מצולמת או כניסה טקסית של ראש הממשלה למקום, זאת במטרה לשמור עליו ממלכתי ונקי מפוליטיקה. ראש הממשלה נפתלי בנט יישב בקהל עם משפחתו.

בהמשך הודיע טרופר כי הוא קיבל את מסקנות ועדת מוניץ מלפני מספר שנים בנוגע לחלוקת הכרטיסים לטקס המשואות, למעט תוספת אחת הנוגעת לכרטיסים המחולקים למשרד ראש הממשלה. עד היום נשמרו 200 כרטיסים למשרד רה"מ אך מעתה הם יקוצצו ל-50 בלבד, כששאר הכרטיסים יועברו למשפחות רווחה. 

בנוסף תתבצע הנגשה פיזית משמעותית לכיסאות גלגלים, תרגום לשפת הסימנים וערוץ טלוויזיה ייחודי עם תרגום בולט לשפת הסימנים במטרה לתת מקום משמעותי לבעלי מוגבלויות. בטקס ישתתפו אמנים ויוצרים בעלי מוגבלות. "יקבלו מקום בזכות ולא בחסד. לא מחביאים אף אחד", אמר השר טרופר.

בימים הקרובים יפרסם משרד התרבות את שמות משיאי המשואות, כאשר השנה נקבע שיא חדש עם הגשת 5,600 הצעות למועמדים לטקס. את הטקס ינחו לראשונה שתי נשים: הילה קורח ואלמז מנגיסטו, והזמרים שיופיעו ייצגו את כל חלקי העם, בהם רביב כנר, עידן עמדי, שרית חדד, ואלרי חמאתי, יזהר כהן ולהקת הפיל הכחול.

חבר הכנסת אופיר סופר התייחס להחלטת שר התרבות לבטל את הזיקוקים בטקס המשואות ואמר: "מברך את השר חילי טרופר על ההחלטה לבטל את השימוש בזיקוקים בטקס הדלקת המשואות למען ההתחשבות בנפגעי פוסט טראומה והלומי קרב. אני קורא לראשי רשויות להצטרף להחלטה על מנת שהלוחמים שנפגעו בקרב יוכלו ליהנות מחגיגות יום העצמאות למדינת ישראל".