סנסציה בין לאומית: שם ה' נמצא על קמע בהר עיבל

הוכחה ניצחת לקיום מעמד הברכה והקללה? שנתיים אחרי שנמצא קמע במזבח יהושע שבשומרון היום התגלה כי שם ה' המפורש נמצא עליו. המטבע הוא עתיק במאות שנים מכל כתובת עברית מישראל הקדומה

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/03/22 19:22 כא באדר ב'

סנסציה בין לאומית: שם ה' נמצא על קמע בהר עיבל
צילום: הקמע

רגע היסטורי היום. במסיבת עיתונאים של ABR הודיעו הארכיאולוגים כי הצליחו לפענח את הכתב העברי הקדום, על גבי הקמע שהתגלה במזבח יהשע בדמבר 2019 עי הארכיאולוג דר סקוט סטריפלינג ובחודש ינואר השנה פורסם כי זוהתה עליו האות א בעברית עתיקה. 

הקמע נחשף במהלך סינון עפר שנותר מחפירות שעשה בעבר פרופ אדם זרטל. הסינון נעשה בשבי שומרון, והקמע נחשף עי דר סקוט סטריפלינג שהראה את הממצא לראש מועצת שומרון יוסי דגן במקום. 

החוקרים חשפו, באמצעים מתקדמים, בסיוע חוקרים באוניברסיטת פראג, כי על הקמע נמצאו המילים: 

ארור, ארור, ארור - ארור ע"י ה' י.ה.ו.ה.
אתה תמות מקולל.
אתה בוודאות תמות מקולל.
ארור ע"י י.ה.ו.ה – ארור, ארור, ארור.

לראשונה נמצא שם ה' המופרש - י.ה.ו.ה - שם הוויה. בתקופה כל כך קדומה.

החוקרים משערים כי הקמע מתקופת הברונזה המאוחרת ומתאים לתגלית של פרופ אדם זרטל ז"ל, שגילה את מזבח יהשע במהלך סקר הר מנשה בשנות ה 80, שתיארך את האתר לרבע האחרון של המאה ה-13 לפנה"ס. זרטל הגיע למסקנה שהאתר הוא שריד של מזבח, וזיהה אותו עם המזבח המתואר בספר דברים, פרק כ"ז, פסוקים א'-י', ובספר יהושע, פרק ח' כחלק מרכזי ממעמד הברכה והקללה, ולכן קרא לו 'מזבח יהושע'

זהו הכתב העברי הקדום ביותר שנמצא אי פעם. החוקרים סבורים כי הקמע הוא מתקופת הברונזה המאוחרת. המתאימה לזמן שבו יהשע בן נון הגיע עם עם ישראל לכניסה לארץ ולמעשה התקיים מעמד הברכה והקללה. 

גודל הקמע הוא 2 סמ על 2 סמ. ומופיע עליו שם ה' המפורש, ככל הנראה בהופעה המוקדמת ביותר שלו אי פעם.

"לא ניתן להפריז בחשיבות הממצא הזה לעם ישראל לדורותיו ולמדינת ישראל" אומר יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון "קיבלנו דרישת שלום מיהשע בן נון, ועם ישראל בתקופת התנ"ך, הוכחה נוספת לקשר הבלתי ניתן להתרה בין עם ישראל לשומרון ולארץ ישראל. אנחנו כמועצה נמשיך לפעול כדי לשמר את המקום ודורשים מהרשויות להדרש לנושא ולדאוג להגן על המקום". 

משה גוטמן מנהל "שומרים על הנצח" אומר כי: הגילוי המרעיש נושא בחובו סיכון גדול לאתר, ולפיכך אנו בשומרים על הנצח מגדירים אותו כאתר בסיכון ברמת הסיכון הגבוהה ביותר. הגילוי גם מוכיח שאין מדובר ב'עניין מקומי'- אלא בערך מורשת עולמי, מושא התעניינות של מאות מליונים ברחבי העולם. לא ייתכן שממשלת ישראל מסירה אחריות ולא שומרת על האתר. אם האתר ייפגע, האחריות תהיה כולה של שר הבטחון, ראש הממשלה וממשלת ישראל. מגוחך שאנו צריכים לומר זאת, אך אנו קוראים להם לפעול באופן מיידי להגנת האתר והמרחב הארכיאולוגי שסביבו. ראש הממשלה התחייב שדין המזבח כדין הכותל. עכשיו הגיע זמן המימוש  שמרו על ההיסטוריה שלנו".